Pagina 1 van 2
Bandenspanning
Geplaatst: 08.02.2007 - 22:47
door Argent
Hallo,
Ik ben in het bezit van een V70 uit 1999 en ik wil graag weten wat voor bandenspanning jullie aanhouden bij jullie V70, beladen en/of onbeladen.
Thnx Albert.
Geplaatst: 09.02.2007 - 00:04
door fransb85
ik heb rondom 2.4 op de 15inch winterbandjes, 's zomers 2.2 op de 16 inch zomerbanden. soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
Geplaatst: 09.02.2007 - 09:02
door ps-amazon
fransb85 schreef: soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
op de krik??? nog nooit van gehoord...leg eens uit
Geplaatst: 09.02.2007 - 09:20
door ps-amazon
op 195/60-15 : 2,2/2,1 en op snelweg/beladen: 2.6/3.0
op 205/55-16 : 2,0/2,0 en op snelweg/beladen: 2,8/2,8
diesels kennen inderdaad iets hogere spanning in voorbanden:
195/60-15 : 2,5/2,2 en op snelweg/beladen: 2,9/3,0
(../.. is : voor/achter)
uiteraard zijn dit standaard/fabriekswaardes die in praktijk kunnen worden aangepast op persoonlijk gebruik en eventuele andere bandenmaten; wat wel duidelijk is , is dat er in de benzineversies nauwelijks verschil zit tussen voor en achter, en bij de diesel wel; wat je ook experimenteert, probeer de verhouding voor-achter in stand te houden, anders loop je het risico dat de auto van onderstuur ineens overstuur krijgt en meer van dat soort ongewenste (?) effecten
Geplaatst: 09.02.2007 - 12:36
door Guestuser
Spanning verschilt per berijder en band.
En natuuurlijk voorkeur !!!
De plaatselijkse dealer gaf als advies 2,2 bar.
Zelf zet ik het rubber rondom op 2,6.
Geplaatst: 09.02.2007 - 12:39
door kreftie
Michelin Premacy 195/60/15 rondom 2.5 bar zomer en winter
Geplaatst: 09.02.2007 - 13:06
door hvdmountain
fransb85 schreef:ik heb rondom 2.4 op de 15inch winterbandjes, 's zomers 2.2 op de 16 inch zomerbanden. soms loont het om de banden op de krik op spanning te brengen. diesels mogen ivm zwaar motorblok vóór wat meer spanning. ik weet niet op welke spanningen anderen rijden.
Ik denk dat hij bedoelt dat dan de druk van de banden weg is, waardoor het lijkt alsof er minder spanning in de banden heerst.
Geplaatst: 09.02.2007 - 13:31
door ps-amazon
patrickm schreef:Spanning verschilt per berijder en band.
En natuuurlijk voorkeur !!!
De plaatselijkse dealer gaf als advies 2,2 bar.
Zelf zet ik het rubber rondom op 2,6.
ok, maar ga uit van het spanningsadvies dat door de fabrikant van de auto voor een bepaald type band is gegeven, dit is nl proefondervindelijk in samenwerking met een bandenfabrikant vastgesteld om de auto een bepaalde wegligging te geven, waarbij er altijd een minimumspanning zal zijn omdat je anders onder het vereiste draagvermogen komt
Geplaatst: 10.02.2007 - 11:57
door Argent
Heren, allemaal bedankt voor de reakties en hier kan ik wel iets mee!
Geplaatst: 12.02.2007 - 16:04
door denren
Advies van bandenspecialist... 2.4 voor ( indien diesel ) en achter 2.3 zit je altijd goed. Rij zelf v70 diesel uit 1999 en bevalt me prima (205-50-16 is bandenmaat)
Geplaatst: 21.04.2007 - 16:12
door denren
2.4 voor en 2.5 achter met wat meer belading

Geplaatst: 21.04.2007 - 18:48
door Argent
Denren, bedankt voor de info!
Argent
Geplaatst: 26.09.2011 - 14:33
door XC-Frank
Om maar weer eens een oud draadje omhoog te schoppen....
Ik heb 2.4 rondom. Wat is het voordeel van harder/zachter of van voor harder dan achter (of andersom natuurlijk...)?
Geplaatst: 26.09.2011 - 14:39
door 945i
Spanning voor en achter altijd gelijk houden, anders krijg je vreemd weggedrag.
2.4 is prima toch? Hoe harder hoe minder rolweerstand, maar de slijtage is dan teveel in het midden en het comfort gaat achteruit.
Te zacht geeft ook een verkeerd slijtagebeeld (alleen de buitenkanten van de band) en de rolweerstand neemt toe (hoog verbruik), bovendien kunnen de rijeigenschappen zelfs gevaarlijk worden.
Komt bij dat bij jouw auto het belangrijk is dat de omtrek van de wielen zoveel mogelijk gelijk moet blijven. :!:
Geplaatst: 27.09.2011 - 08:28
door XC-Frank
945i schreef:Komt bij dat bij jouw auto het belangrijk is dat de omtrek van de wielen zoveel mogelijk gelijk moet blijven. :!:
Ja klopt. Nu heb ik wel dit weekend één band moeten vervangen wegens 'onherstelbaar lek'. Maar de oude zat er nog niet zo lang om (max 5000 km) dus leek me geen probleem (behalve financieel....

).
Maar altijd dat 'gezever' over 0.1 meer of minder, dat maakt toch echt niet zo'n groot verschil, lijkt me.
Geplaatst: 07.10.2011 - 23:19
door cees klumper
Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
Geplaatst: 08.10.2011 - 14:25
door ps-amazon
cees klumper schreef:Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
vandaar dat de adviesspanning altijd voor koude banden geldt en je nooit de fout moet maken om je banden in warme toestand te meten
Geplaatst: 08.10.2011 - 14:26
door Ramon&Ramon
Het soort lucht is ook belangrijk,het beste is dikke lucht.

Geplaatst: 08.10.2011 - 14:28
door toppertje
geen "gebakken" lucht.
Geplaatst: 08.10.2011 - 18:00
door cees klumper
ps-amazon schreef:cees klumper schreef:Let op dat de spanning met koude banden lager is dan wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik hou zelf 2.7 voor en 2.8 achter aan (warm).
vandaar dat de adviesspanning altijd voor koude banden geldt en je nooit de fout moet maken om je banden in warme toestand te meten
Waarom kan je bandenspanning niet met warme banden meten? Gaat dat dan altijd mis bij de benzinepomp volgens jou?
Het gaat pas mis als je de 'koude spanning' toepast op warme banden en omgekeerd.