Pagina 1 van 1
Proefrit C30 D5
Geplaatst: 12.02.2007 - 20:05
door Coureur
Vorige week zaterdag een proefrit gemaakt met een C30 D5 met sportonderstel en 18"velgen. Ik wilde eigenlijk proefrijden met een handgeschakelde T5, maar die hadden ze niet staan en de proefrit ging mij om het sport onderstel en algemeen zit comfort en wind geruis. Sportonderstel is iets stugger dan mijn standaard S40, maar het comfort is nog ruim voldoende. Bovendien geven de 18"velgen een nog wat stugger effect dan de standaard 17". Ligt wel veel strakker in de bochten en daar hou ik wel van. Stoelen zitten prima en geven wat meer zijdelingse steun dan in de S40. Windgeruis is duidelijk minder dan van mijn S40.
Voor de diesel en /of automaat liefhebbers: Wat een herrie maakt die D5 zeg in de C30. Wel eens meegereden met een S60 D5 en die hoorde je bijna niet. Automaat rijdt soepel, maar ik hou niet van de constante slip bij optrekken. Bovendien lever je snelheid in voor geluid.
Geplaatst: 15.03.2007 - 16:53
door PiG
Dit is een mooi topic om mijn ervaringen hier eens aan toe te voegen.
Dan blijkt allemaal maar hoe relatief alles is.
Ook ik heb een proefrit van bijna 2 uur gemaakt in een C30 D5 geartronic momentum met dynamicline en dikke wielen ( 17 of 718 inch weet ik eerlijkgezegd niet meer )
WAT EEN GENOT! is het om in deze C30 te rijden. Ik ken de D5 uit een XC90 die ik afgelopen winter een dag of 5 gehuurd heb. Inderdaad niet te vergelijken, maar wel in het voordeel van de C30 uiteraard. De diesel laat zich alleen horen als je flink gas geeft, en geeft je dan een sportieve en verslavende 5-cylinder sound mee. Zodra je constante snelheid rijdt verdwijnt de D5 bij in Nederland legale snelheden naar de achtergrond. ( 120 op ongeveer 2200 rpm ) Zelfs 150 op de teller is ronduit stil als je het met een A3 1.9 of 2.0 vergelijkt. Ik heb te kort in een BMW 118D gereden om me dat nog goed voor de geest te halen, maar die ligt er in mijn herinnering ergens tussenin.
De C30 kan verschrikkelijk hard door de bocht. klaverbladen of dergelijke stukken snelweg met 130 zijn met 1 hand aan het stuur een makkie. to the limit ben ik niet gegaan. daar moet je een auto toch wel even wat meer voor "kennen" vind ik.
Verder sluit ik me aan bij vele andere testrijders over het zitcomfort ( top! ), de bekleding van de momentum is geweldig. het design ( nu alleen mijn vriendin nog ), en uiteraard de looks met of zonder bodykit. Er zijn kleuren zoals de lichtgroene en die fel blauwe die ik zelfs mooier vind zonder bodykit. en.. nu nog even weten voor de hardtop-hoedenplank die de auto echt af zal maken. Kost een paar centen, maar een stuk MDF uitfiguurzagen en bekleden zoals ergens op het forum werd voorgesteld zou echt een grote schande voor de auto zijn. die hardtop is geweldig, met 2 aerodynamische bobbels achter de achterstoelen, en je kunt nog steeds bij het vak onder de vloer, wat ook voor een reservewiel gebruikt kan worden.
Met dank aan Furness in Amsterdam ZO die de auto speciaal voor mij bij de importeur gehaald hebben. Super vriendelijk en goede service daar, beter dan Audi en BMW ( in Amsterdam ZO ) bijelkaar in het kwadraat.
Geplaatst: 15.03.2007 - 16:56
door NOS
Twee tegenstrijdige berichten:
Coureur schreef:Wat een herrie maakt die D5 zeg in de C30
PiG schreef:De diesel laat zich alleen horen als je flink gas geeft
Geplaatst: 15.03.2007 - 17:39
door PiG
Daarom ook
PiG schreef:Dan blijkt allemaal maar hoe relatief alles is.
Mijn referentiekader zijn auto's uit het zelfde segment, met uiteraard een andere motor. In het eerste bericht werd dezelfde motor in een S60 vergeleken... vandaar! verschillende uitgangspunten leveren ook verschillende reakties op.
Geplaatst: 18.03.2007 - 13:56
door Coureur
NOS schreef:Twee tegenstrijdige berichten:
Coureur schreef:Wat een herrie maakt die D5 zeg in de C30
PiG schreef:De diesel laat zich alleen horen als je flink gas geeft
Zoals PiG ook al aangeeft is alles relatief. Ik heb het met name over het geluid bij optrekken en vergelijk dat dan met een 2.4i handgeschakeld of een S60 D5 automaat. Bij constante snelheden is de C30 D5 inderdaad best stil.
Geplaatst: 18.04.2007 - 20:36
door S.Templer
Komt de D5 bij de c30 op termijn ook als een handbak?
Bij de facelift van de s40/v50 heeft volvo ook aangekondigd dat er een 6bak komt met 400nm.
S.Templar