Pagina 1 van 2

D5 of 2.4D (163pk) laten chippen

Geplaatst: 13.02.2007 - 14:53
door s60
In een recente discussie met de VOLVO dealer m.b.t. de niet misselijke 22% bijtelling voor privé gebruik van een zakelijke auto gaf hij mij de tip om niet een s60 D5 aan te schaffen maar een 2.4d (die volgens hem exact hetzelfde is) en deze te laten chippen door RICA. Dit scheelt €1.000,= bijtellling per jaar.
Ik heb al erg veel gelezen op dit forum over de voor- en nadelen van chiptunen.
Concreet, wie heeft rijderservaring met een 2.4d die door RICA getuned is en dan het liefst in combinatie met een geartronic?
Alvast bedankt voor jullie reactie

Geplaatst: 13.02.2007 - 23:06
door lupardi
ik heb het al eerder gezegd: bestel een 2.4d en laten chippen. zelf gedaan met mijn V70-AT uit 2003 en nu, 4 jaar en 150 dkm verder, geen enkel probleem....anders dan een flinke lach op mijn gezicht. Van de week waarschijnlijk een nieuwe bestellen en zal dezelfde 'truc' uithalen. deze keer met een d5 omdat alleen hier awd bij te krijgen is....
kortom doen (je verbruik zakt zelfs!)

Re: D5 of 2.4D (163pk) laten chippen

Geplaatst: 14.02.2007 - 08:59
door bart simpson
s60 schreef:In een recente discussie met de VOLVO dealer m.b.t. de niet misselijke 22% bijtelling voor privé gebruik van een zakelijke auto
Waarom een discussie over dit onderwerp voeren met een dealer? alsof die er wat aan kan doen.

Voor de goede orde, iemand die een S60 D5 Edition (nw. € 40.702,--) rijden mag moet (als hij in het 52% tarief zit) netto € 388,20 per maand betalen (bij 42% is dat slechts € 313,54) iedere gebruikte Volvo diesel rijder is per maand doorgaans (veel) meer geld kwijt, zeur dus niet zo ontzettend over die haast "ondragelijke en onredelijke last" van jouw fiscale bijtelling, met jouw in absolute getallen erg goedkope Volvo en je gezeur over dat beetje geld dat je daarvoor maar moet betalen vind ik dat je die hele groep privérijders eigenlijk beledigt.
s60 schreef:Dit scheelt €1.000,= bijtellling per jaar.
Dan hou je toch € 9,53 p/mnd extra over, terwijl je fabrieksgarantie ineens ter discussie is komen te staan.

Geplaatst: 14.02.2007 - 09:32
door Richard
Ik ben het niet helemaal met de toon van Bart eens maar wel met de uitkomst. Het verschil van 1000,- is het absolute bedrag en daar gaat dus je percentage belasting overheen. Met andere woorden er komt maximaal 52% van 1000,- bij je loon op. Dat is naar mijn idee te verwaarlozen helemaal als je bekijkt dat bij chippen de garantie vervalt of je zou een hele goede deal met je dealer moeten kunnen sluiten en dit zwart op wit krijgen (wat ik betwijfel) anders zou ik het echt niet doen.

Als je echt wilt besparen zul je dus een compleet kale auto moeten kopen en achteraf alles in gaan bouwen. Maar of dat er tegen op weegt vraag ik me af.
Zelf betaal ik ook 22% en dat doe ik graag aangezien ik anders prive veel meer geld kwijt ben dan die bijtelling. Ga dat maar eens uitrekenen wordt je niet blij van hoor.

Geplaatst: 14.02.2007 - 12:04
door Hans
Ik heb jarenlang V70 D5 privé gereden. Zelf gekocht en alles zelf betaald van mijn eigen centjes.
Als ik er nu één kan rijden voor plusminus 350 euro per maand dan zou ik mijn handjes samenknijpen en heel blij worden..
Zal wel een Hollands trekje zijn om overal het goedkoopste te willen. (maar de buurman mag er niks van merken)

Geplaatst: 14.02.2007 - 12:15
door edraket
Ligt er ook helemaal aan of je van je werkgever centjes voor de auto krijgt. Ik kan zelf ook gaan leasen, maar dan rijd ik geen S60, en ben ik net zoveel kwijt. Nu met de bijdrage van de baas gaat het allemaal lekker, en kan ik mijn auto naar believen pimpen. Nadeel is natuurlijk dat je een forse tegenvaller kunt hebben.

Geplaatst: 14.02.2007 - 13:20
door bart simpson
edraket schreef:Ligt er ook helemaal aan of je van je werkgever centjes voor de auto krijgt. Ik kan zelf ook gaan leasen, maar dan rijd ik geen S60, en ben ik net zoveel kwijt. Nu met de bijdrage van de baas gaat het allemaal lekker, en kan ik mijn auto naar believen pimpen. Nadeel is natuurlijk dat je een forse tegenvaller kunt hebben.
Met een onbelaste vergoeding lijkt het mij redelijk moeilijk (zoniet onmogelijk) dat je uit de kosten komt met je huidige S60

Geplaatst: 14.02.2007 - 13:25
door Oceanracer
Om toch even in te haken op het relaas van Bart: Ik tank de Volvo iedere week vol voor de lieve som van ca € 85,00. Dus alleen al aan brandstofkosten ben ik al meer kwijt per maand dan iemand die tegen 52% IB bijtelling voor een Volvo heeft en klaagt over een misselijke bijtelling. Als ik dan reken wat die auto verder kost aan afschrijving, verzekering, belasting en onderhoud denk ik niet dat ik veel van de € 1000,00 af zit. Even voor de goede orde: die € 1000,00 is per maand! En dus niet per jaar. Dat is pas misselijk makend!

Geplaatst: 14.02.2007 - 13:34
door bart simpson
Ik krijg dan ook steevast vlekken in mijn nek van dat domme gehuilebalk dat die bijtelling zo duur en zo oneerlijk is, en dan in dit specifieke geval een discussie met een dealer gaan voeren om per maand ruim € 9,-- goedkoper uit te zijn vind ik zo stuitend schaamteloos dat het eigenlijk wel weer grappig wordt...

Ikzelf vind het aanpakken van die lieden die helemaal niets bijtellen en privé toch ruim meer dan die 500km's rijden dan ook zeer terecht.

Heel veel forummers zijn jaar na jaar > € 500,-- p/mnd kwijt voor een diesel Volvo van 10 jaar of ouder, die zouden blind in een S40 1.6D base met de bijbehorende bijtelling gaan zitten omdat die substantieel goedkoper is dan wat ze nu rijden...

Geplaatst: 14.02.2007 - 13:36
door Oceanracer
Eindelijk gerechtigheid!!! :)

Geplaatst: 14.02.2007 - 13:44
door Richard
Kan ik me helemaal bij aansluiten. Helemaal wanneer er inderdaad fraude gepleegd wordt door op te geven dat je minder dan 500 km rijdt. Dat is pas echt schandalig, eigenlijk misdadig. Ik betaal dan ook die 22% en mij hoor je niet klagen hoor. Hoewel ik het principe dubbel betaal. Als vof hebbende betaal ik de aanschaf van de auto en ook nog eens 22% maar goed daar staat dan ook wel wat tegenover.

Als je die 9,- per maand niet wenst te betalen aan bijtelling voor een volvo moet je geen volvo gaan rijden maar een dacia bijvoorbeeld. Onder de 10.000,- dis erg weing bijtelling.

Geplaatst: 14.02.2007 - 13:50
door Barry (Grillmeister)
Bart heeft helemaal gelijk, als ik een Volvo ga kopen moet ik of er eerst stevig voor sparen en dan heb ik nog (binnen relatief korte tijd) het geld niet het geld niet om een grote nieuwe te kopen of ik moet er geld voor lenen en dan red ik het nooit om voor pak 'm beet €400,- een nieuwe auto (af)te betalen, verzekeren en vol te tanken laat staan zijn beurten te geven.
Ik zeg dit niet om triest te lijken maar wel om mannetje s60 even op de feiten te wijzen dat als hij ooit onverhoopt geen lease bak (van deze prijsklasse wat ook wat over zijn functie gerelateerde inkomsten zegt) meer heeft hij zijn luxe probleem ook niet meer heeft en hij zich bij (de ongetwijfeld in zijn ogen onvermijdelijke) rij met "sukkels" zoals ik kan aansluiten die dus daadwerkelijk veel betalen voor hun rijplezier.

Overigens geloof ik ook niet echt dat een dealer suggereerd om je auto ergens anders te laten chippen (ben je trouwens je voordeel het eerste jaar ook meteen aan kwijt)

Grt B

Geplaatst: 14.02.2007 - 14:01
door Markoes
Chippen --> doen is leuk!
Maar niet ivm bijtelling en die shit allemaal, daar hebben ze hierboven wel gelijk in!

Geplaatst: 14.02.2007 - 14:06
door edraket
bart simpson schreef:Ik krijg dan ook steevast vlekken in mijn nek van dat domme gehuilebalk dat die bijtelling zo duur en zo oneerlijk is, en dan in dit specifieke geval een discussie met een dealer gaan voeren om per maand ruim € 9,-- goedkoper uit te zijn vind ik zo stuitend schaamteloos dat het eigenlijk wel weer grappig wordt...

Ikzelf vind het aanpakken van die lieden die helemaal niets bijtellen en privé toch ruim meer dan die 500km's rijden dan ook zeer terecht.

Heel veel forummers zijn jaar na jaar > € 500,-- p/mnd kwijt voor een diesel Volvo van 10 jaar of ouder, die zouden blind in een S40 1.6D base met de bijbehorende bijtelling gaan zitten omdat die substantieel goedkoper is dan wat ze nu rijden...
Beetje vreemde stelling. De overheid pakt geld af van mensen die van hun baas een bedrijfsauto krijgen (DAAR WERKEN ZE VOOR!) en als die mensen die bijtelling zo laag mogelijk willen houden noem je dat huilebalkerij. Beetje de omgekeerde wereld. De overheid is hier de schurk hoor, niet de leaserijder!

Geplaatst: 14.02.2007 - 14:08
door edraket
bart simpson schreef:
edraket schreef:Ligt er ook helemaal aan of je van je werkgever centjes voor de auto krijgt. Ik kan zelf ook gaan leasen, maar dan rijd ik geen S60, en ben ik net zoveel kwijt. Nu met de bijdrage van de baas gaat het allemaal lekker, en kan ik mijn auto naar believen pimpen. Nadeel is natuurlijk dat je een forse tegenvaller kunt hebben.
Met een onbelaste vergoeding lijkt het mij redelijk moeilijk (zoniet onmogelijk) dat je uit de kosten komt met je huidige S60
Ik zei ook niet dat het een onbelaste vergoeding is. De km vergoeding is deels belast, en ik betaal net zoveel als een kale golf in de lease kost.

Geplaatst: 14.02.2007 - 14:26
door s60
Allereerst bedankt voor jullie reacties!
Het is jammer dat slechts twee reacties betrekking hadden op mijn vraag of er iemand rijderservaring heeft met een getunede 2.4d i.c.m. geartronic.
De rest reageerde op het eerste deel van mijn vraag en dit diende slechts ter inleiding en is niet als klaagzang o.i.d. bedoeld.
Als je daar (ons fiscale systeem) klachten over hebt moet je niet reageren op dit forum maar stemmen op een politieke partij die dit volgens jouw mening anders aanpakt!
Nogmaals, de kern van mijn vraag is en was: tussen een een getunede 2.4d en een D5 zit geen prijsverschil. Wel een verschil in kW + Nm (na tuning). Wie heeft hier rijderservaring mee?

Geplaatst: 14.02.2007 - 14:27
door Barry (Grillmeister)
@edraket, wat echt triest is is dat als ik bij een aanemer zou werken en dan in zo'n grijs kenteken busje zou (moeten) rijden en ik daar bijtelling voor zou krijgen, dat zou pas triest zijn want daar ga je voor je verdriet echt niet in je vrije weekend half Nederland mee rond, als ik daarintegen in een spiksplinter nieuwe s60 of v70 rond MAG rijden voor mijn baas en daar in het weekend en de vakantie ook gebruik van MAG maken is dat duidelijk een andere zaak lijkt mij.

(maar dan waarschijnlijk ook alleen voor mij want ik verkeer natuurlijk niet in in de "verdrietige" positie dat ik de auto's waar ik voor mijn baas/werk in rijd mee naar huis neem en daar dan voor prive gebruik een (marginale) belasting opslag moet betalen, mijn vrouw zou dat zeker op prijs stellen als ik dag en nacht een "dienst" auto voor de deur zou hebben) alles betaald voor een paar honder pleuries.

Grt Barry

Geplaatst: 14.02.2007 - 15:00
door edraket
Helemaal mee eens, maar het lijkt wel als iemand in Nederland een extraatje heeft dat direct misgund wordt. Als deze mensen vervolgens als huilebalken worden afgedaan moet ik wel reageren.

Let op: het idee bijtelling is ook weer als een melkkoetje door de overheid bedacht. Een werkgever stelt een auto van de zaak ter beschikking omdat die nu eenmaal bij de functie hoort, en voor het privé gebruik ervan moet je vervolgens betalen. Zoiets kan volgens mij alleen maar in Nederland, al weet ik eerlijkheidshalve niet hoe dat in andere landen geregeld is.

Geplaatst: 14.02.2007 - 15:30
door bart simpson
edraket schreef:
bart simpson schreef:Ik krijg dan ook steevast vlekken in mijn nek van dat domme gehuilebalk dat die bijtelling zo duur en zo oneerlijk is, en dan in dit specifieke geval een discussie met een dealer gaan voeren om per maand ruim € 9,-- goedkoper uit te zijn vind ik zo stuitend schaamteloos dat het eigenlijk wel weer grappig wordt...

Ikzelf vind het aanpakken van die lieden die helemaal niets bijtellen en privé toch ruim meer dan die 500km's rijden dan ook zeer terecht.

Heel veel forummers zijn jaar na jaar > € 500,-- p/mnd kwijt voor een diesel Volvo van 10 jaar of ouder, die zouden blind in een S40 1.6D base met de bijbehorende bijtelling gaan zitten omdat die substantieel goedkoper is dan wat ze nu rijden...
Beetje vreemde stelling. De overheid pakt geld af van mensen die van hun baas een bedrijfsauto krijgen (DAAR WERKEN ZE VOOR!) en als die mensen die bijtelling zo laag mogelijk willen houden noem je dat huilebalkerij. Beetje de omgekeerde wereld. De overheid is hier de schurk hoor, niet de leaserijder!
Een werkgever stelt een auto beschikbaar waarmee je privé tamelijk onbeperkt rijden mag (dat voordeel heb je boven iedereen die alles zelf moet kopen en betalen) de fiscus ziet het terecht als extra inkomen, daarover betaal je dus een beetje belasting, is dat beetje je nu teveel laat hem dan gewoon staan in het weekend pak de bus en zeur niet zo...
De toonzetting van de topicstarter is dat hem groot en duur onrecht wordt aangedaan, en dat hij middels een slim fiscaal advies zomaar even € 9,-- p/mnd over gaat houden, ik zette deze miereneukerij even in de juiste proporties

Geplaatst: 14.02.2007 - 15:47
door bart simpson
s60 schreef:de rest reageerde op het eerste deel van mijn vraag en dit diende slechts ter inleiding en is niet als klaagzang o.i.d. bedoeld
Heb je toch nog even teruggelezen...
s60 schreef:In een recente discussie met de VOLVO dealer m.b.t. de niet misselijke 22% bijtelling voor privé gebruik van een zakelijke auto
Ik zal je niet misselijke klaagzang wel verkeerd geinterpreteerd hebben...