ik heb me claxon laatst vervangen
omdat ie lurp was
toen ik onder de wagen lag zag ik dat er nog een soortgelijke aansluiting +
bevestiging zit.
Zouden er 2 claxons op een 440 kunnen?
dus bv een doh (dukes of hazard) met er naast een normale
en dan een 3 polige schakelaar? zonder een extra relais te plaatsen?
ik ben benieuwd
grts arjen
Geplaatst: 18.02.2007 - 19:55
door 480S60
er zitten twee dezelfde aansluitingen voor twee dezelfde claxons op een 4 serie. Het is zegmaar redundant uitgevoerd.
Geplaatst: 18.02.2007 - 20:29
door arjen-440
ah ok
ook enig idee waar de draden zich splitsen?
zodat er een 3 poligeschakelaar tussen kan?
ow
Geplaatst: 20.02.2007 - 00:55
door Michel740Turbo
Die van mij heeft er twee een hi en low claxon. Een lekker volle toon dus
Geplaatst: 20.02.2007 - 14:54
door arjen-440
volle toon?
moet je hier us kijken
Geplaatst: 20.02.2007 - 16:45
door Michel740Turbo
LOL
Geplaatst: 20.02.2007 - 18:40
door arjen-440
ja geinug toch
word alleen een zootje om het in te bouwen maar dat moet wel lukken
zit een compressor bij en 5 van die hoorns
Geplaatst: 05.03.2007 - 11:08
door Jaco S
Die van mij heeft er twee een hi en low claxon. Een lekker volle toon dus
hoe bedoel?? je heb je zo luchthoorn of gewoon 2 verschillende claxons er op zitten....want bij de halfords, bijvoorbeeld kan je 2 tonige claxon halen maar wekt met lucht horens en een compressor!
ik zat toen straks te kijken onde me auto en zag dat er 2 calxons er onder zaten....kan dat kloppen??
Geplaatst: 08.03.2007 - 18:48
door DeNNiS_
jeps!
Geplaatst: 08.03.2007 - 20:12
door Jaco S
aha...ik heb vandaag een hoorn claxon gekocht alleen nog er op maken!
Geplaatst: 20.03.2007 - 09:19
door De Pum
ik zou ook wel van die hoorms willen in mijn volvo 440 maar is dit mogelijk en waar kan ik dit aan schaffen en in bouwen of weet iemand het hoe ik dit in kan bouw
Davy
Geplaatst: 20.03.2007 - 11:19
door AndorabLe
ik heb destijds op mijn 440 een twetal extra hoorntjes gemonteerd pal achter de grille. (Daar was genoeg ruimte.) De aansturing was heel eenvoudig Een contact van een zwaar relais schakelde de hoorns in. Het relais stond paralel aan de originele claxon.
Resultaat: Bij ruim 160km/uur hoorden mijn voorgangers nog steeds heel duidelijk dat ik eraan kwam als ik een keer goed toeterde.
Bijkomstig effect was dat als ik een keertje snel op de toeter drukte, alleen de originele claxon afging. (Kwam door de schakeltijd van het relais.)
Foto's heb ik meen ik nog wel ergens als het goed is.Als ik ze kan vinden plaats ik ze wel.
Geplaatst: 20.03.2007 - 16:03
door De Pum
AndorabLe schreef:ik heb destijds op mijn 440 een twetal extra hoorntjes gemonteerd pal achter de grille. (Daar was genoeg ruimte.) De aansturing was heel eenvoudig Een contact van een zwaar relais schakelde de hoorns in. Het relais stond paralel aan de originele claxon.
Resultaat: Bij ruim 160km/uur hoorden mijn voorgangers nog steeds heel duidelijk dat ik eraan kwam als ik een keer goed toeterde.
Bijkomstig effect was dat als ik een keertje snel op de toeter drukte, alleen de originele claxon afging. (Kwam door de schakeltijd van het relais.)
Foto's heb ik meen ik nog wel ergens als het goed is.Als ik ze kan vinden plaats ik ze wel.
maar hoe moet ik mij dat in denken als je gewoon op de toeter drukde dat ze alle twee af gingen of dat je daar een bepaalde knop voor had of zo die foto's zou ik wel evt willen zien
groetjes
Davy
Geplaatst: 21.03.2007 - 22:07
door sjoerdb
ik heb de naar blik klinkende claxons vervangen voor goedkope maar mooi klinkende italiaanse tweetoons claxons. gekocht bij conrad, 15 euro ofzo. ik zal kijken om er ergens volgende week een foto van te maken.
Geplaatst: 23.03.2007 - 17:30
door AndorabLe
De Pum schreef:
AndorabLe schreef:...
maar hoe moet ik mij dat in denken als je gewoon op de toeter drukde dat ze alle twee af gingen of dat je daar een bepaalde knop voor had of zo die foto's zou ik wel evt willen zien
groetjes
Davy
Er zat geen extra schakelaar op het dashbord. De hoorntjes gingen bijna tegelijk kabaal maken met de originele claxon.
Een relais heeft iets tijd nodig om te schakelen. De twee hoorntjes hadden ook even tijd nodig om kabaal te gaan maken. Door maar heel kort op de claxon te drukken, hoor je al wel geluid van de originele claxon en nog niet van de twee hoorntjes erbij. Als je normaal langer op de klaxon drukte, kwam het volle kabaal los.
Eenvoudige omschrijving van hoe aan te sluiten: (Heel erg moeilijk is het niet.)
- relais paralel aan de originele claxon (In deze draad een makkelijk berijkbare zekering zetten is wel verstandig)
- plus van de accu naar relais-contact,
- van relais-contact naar de hoorntjes
- van hoorntjes naar de min van de accu (of naar de massa)
Geplaatst: 23.03.2007 - 19:07
door sjoerdb
hier kun je zien hoe het bij mij nu zit. hier hoef je geen extra draden voor aan te sluiten.
Geplaatst: 23.03.2007 - 19:47
door AndorabLe
De reden dat ik de hoorntjes door een relais liet aansturen was het behoorlijke stroomverbruik. Aangezien ik niet wist hoe groot de zekering van de claxon was (en deze niet wilde uitproberen) heb ik dus voor mijn oplossing gekozen.
Er kleefden wel een klein probleempje aan de constructie. En dat was niet dat ze recht naar voren wezen. Eenmalig heb ik er last van gehad dat er vocht in de behuizing van het relais was gekomen. Dit had tot resultaat dat de auto spontaan begon te toeteren bij mij voor de deur. (het leek op een slecht afgesteld alarm, alleen dit ging een beetje onregelmatiger en luidruchtiger.)
En ik kan je verzekeren dat het dan niet grappig is om dan het relais te verwijderen als je met je hoofd onder een openstaande motorkap staat.
En dan iets heel anders: Wil die vrolijkert hierboven zijn foto even een klein beetje herschalen naar een afmeting die niet de hele layout van de pagina verknalt?
Geplaatst: 26.03.2007 - 22:35
door sjoerdb
zo, ik haal hem wel weg. ach, de layout wordt ffies anders..... maar mijn auto wordt er leuker van dus misschien komt de foto nog wel eens tevoorschijn.