Pagina 1 van 1
Verzinkt
Geplaatst: 23.02.2007 - 22:29
door bardos
Er is een periode geweest dat een Volvo volledig verzinkt/gegalvaniseerd was. Is dat nu nog zo? Zoniet, kan iemand mij vertellen welke delen van de V70 een dergelijke anti-roest behandeling hebben gehad?
Geplaatst: 24.02.2007 - 08:53
door bart simpson
Een Volvo is nooit geheel verzinkt geweest, dat heeft ook 0,0 zin
Geplaatst: 24.02.2007 - 19:13
door Rob2u
Kun je dit toelichten Bart?
Een Audi is volgens mij wel helemaal verzinkt en roest dus "nooit".....
Geplaatst: 24.02.2007 - 19:31
door bardos
Dank je Rob, ik voelde me al een oen. :bday:
Ik zal daarom de vraag wat directer proberen te stellen:
kan iemand mij vertellen welke delen van een V70 verzinkt/gegalvaniseerd, of van kunststof/aluminium zijn?
Geplaatst: 24.02.2007 - 19:36
door bart simpson
Rob2u schreef:Kun je dit toelichten Bart?
Een Audi is volgens mij wel helemaal verzinkt en roest dus "nooit".....
Compleet verzinken is niet functioneel, maar b.v. dorpels, onderkanten van deuren, voorschermen, schermranden achter, achterklep en een motorkap wel, een complete koets verzinken voegt weinig toe en dak b.v. heeft weinig zin.
Een Audi die ooit een achterschade gehad heeft kun je nooit opnieuw helemaal verzinken als je er eenmaal aan gelast hebt, die roesten dan ook steevast (vooral aan de achterkkant) daar de schermen en carrosserie ontworpen waren om geheel verzinkt te zijn.
Een Audi A2 of A8 zijn draken van auto's om te repareren, superroestvrij door een aluminium carrosserie maar ga zo'n ding niet uitdeuken, dat kost je een vermogen, het moet allemaal wel functioneel blijven.
Deze stukjes komen van Volvo zelf:
Het materiaal van een Volvo carrosserie wordt zorgvuldig geselecteerd en behandeld om bestand te zijn tegen slijtage en corrosie. Het metaal moet van de hoogste kwaliteit zijn. Momenteel is het nog niet mogelijk gerecycled metaal te gebruiken voor de carrosseriepanelen, omdat dergelijk materiaal niet volledig vrij is van corrosie en andere onvolkomenheden.
De behandeling van het carrosseriemetaal tegen corrosie gebeurt in een aantal fasen, zowel tijdens de productie als tijdens de eindassemblage. Voor bepaalde onderdelen worden kunststoffen gebruikt om het gevaar voor slijtage en corrosie te beperken.[/color]
Ongeveer 70% van de carrosserie is verzinkt (85% voor de Volvo S/V40), wat borg staat voor een uiterst doeltreffende bescherming tegen corrosie. Voor de bijzonder blootgestelde delen gebruikt Volvo een dikkere zinklaag dan de meeste van zijn concurrenten.
De dikte van de zinklaag wordt bepaald in functie van de blootstelling aan corrosie. Bijzonder kwetsbare delen krijgen meer zink dan andere. Zo wordt op de drempels een 20 micron dikke laag aangebracht voor een verhoogde bescherming tegen corrosie. Het dak, dat zelden aan corrosie onderhevig is, krijgt dan weer geen zinkbehandeling.
Geplaatst: 24.02.2007 - 19:46
door bardos
Dank Bart, duidelijk!!
Geplaatst: 24.02.2007 - 19:46
door bart simpson
graag gedaan!
Geplaatst: 24.02.2007 - 20:21
door Oceanracer
De achterklep is in elk geval van kunststof. Die zal dus nooooooit gaan roesten.
Geplaatst: 24.02.2007 - 20:22
door bart simpson
Oceanracer schreef:De achterklep is in elk geval van kunststof. Die zal dus nooooooit gaan roesten.
Bij de classic V70 niet en bij een V40 en V50 ook niet
Geplaatst: 24.02.2007 - 20:24
door Oceanracer
Ik zag bij het onderschrift van TS V70 D5 2002 staan, vandaar mijn opmerking...
Geplaatst: 24.02.2007 - 20:26
door bart simpson
Mijn antwoord t.a.v. verzinken was Volvo in zijn algemeenheid...
Geplaatst: 24.02.2007 - 20:31
door Oceanracer
Weet ik. Geeft ook niet. Maar kwam van TS de vraag tegen iets directer te zijn, vandaar. Kwam er trouwens zelf vorige maand of zo pas achter dat die klep van kunststof is. Wou het eerst niet eens geloven. Dus eerst zelf voelen en ja hoor...