Pagina 1 van 3
waar airco reinigen
Geplaatst: 24.02.2007 - 04:35
door arjen
Hoi
Ik wil de airco van mij s60 laten reinigen. Wie heeft er ervaring mee.
Wat voor soort reiniging is het beste en moet de pollenfilter dan ook altijd vervangen worden.
Waar kan je dat het beste laten doen bij de dealer of een gespecialiseerd bedrijf in aircos ivm de kosten.
Gr Arjen.
Geplaatst: 24.02.2007 - 15:17
door VOuLezVOus
Dealer. Die kerels moeten niets anders doen denk ik. De airco's van de S60/V70 hebben de neiging te stinken in de winter. Zie topic bij S60.
Geplaatst: 24.02.2007 - 16:17
door Gast
Ik ga naar de airco-specialist.
Bij Volvo wisten ze de antwoorden niet op;
"wat doen jullie nu precies aan het systeem"!
Specialisten doen de hele dag (bijna) niet anders!
Misschien eentonig.

maar over het algemeen ook goedkoper.
Geplaatst: 24.02.2007 - 16:31
door Ramon&Ramon
Je kunt ook altijd mij nog even mailen of contact op nemen met mijn nieuwe airco apparaat.

Of is dit sluik reclame?:)
Geplaatst: 24.02.2007 - 20:20
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Je kunt ook altijd mij nog even mailen of contact op nemen met mijn nieuwe airco apparaat.

Of is dit sluik reclame?:)
Heb jij @fraggle nog geholpen?
Geplaatst: 24.02.2007 - 20:23
door Oceanracer
Als je zelf zo'n aircoreinigingsbusje leegspuit met de recirculatiestand ingeschakeld, doe je dan iets anders dan wat een aircospecialist doet?
Geplaatst: 24.02.2007 - 23:07
door Gast
Oceanracer schreef:Als je zelf zo'n aircoreinigingsbusje leegspuit met de recirculatiestand ingeschakeld, doe je dan iets anders dan wat een aircospecialist doet?
Nee, voor een deel niet!
En dat deel kan jij vast goedkoper!
(busje bij de groothandel)
Geplaatst: 24.02.2007 - 23:09
door Oceanracer
Welk deel doet hij dan, wat ik niet doe/kan?
Geplaatst: 25.02.2007 - 00:58
door Ramon&Ramon
een airco check zit natuurlijk niet in een spuitbusje,jullie geloven ook alles!
Die busjes werken drie dagen en dan ben je weer net zo ver!
Een airco moet elke twee jaar een beurt hebben net als de rest van de auto.
Geplaatst: 25.02.2007 - 10:57
door Gast
Ramon&Ramon schreef:een airco check zit natuurlijk niet in een spuitbusje,jullie geloven ook alles!
Die busjes werken drie dagen en dan ben je weer net zo ver!
Een airco moet elke twee jaar een beurt hebben net als de rest van de auto.
Ik heb het toch duidelijk over DAT deel!
en filters vervangen kan je natuurlijk zelf ook nog wel
Wat doe jij meer?
Geplaatst: 25.02.2007 - 11:56
door Oceanracer
Filters? Waar kan ik nog meer filters aantreffen die moeten worden vervangen behalve het bekende interieurfilter onder het dashboardkastje?
Geplaatst: 25.02.2007 - 13:14
door Gast
Oceanracer schreef:Filters? Waar kan ik nog meer filters aantreffen die moeten worden vervangen behalve het bekende interieurfilter onder het dashboardkastje?
Je hebt het pollenfilter (dashboardkasje) en het multifilter ( laatste ook dashboardkastje maar alleen als je een sensor hebt voor luchtkwaliteit)
Beide zal je nooit tegelijk tegen komen, het is het één of het ander.
Misschien zijn er tegenwoordig nog wel meer. Maar dat zal @Ramon wel weten.
Geplaatst: 25.02.2007 - 13:19
door Oceanracer
Dus een reinigingsbeurt van de airco houd in:
- Werking controleren
- Middels spuitbus systeem reinigen
- Pollen- of multifilter vervangen
Iets vergeten?
Geplaatst: 25.02.2007 - 13:32
door Gast
Oceanracer schreef:Dus een reinigingsbeurt van de airco houd in:
- Werking controleren
- Middels spuitbus systeem reinigen
- Pollen- of multifilter vervangen
Iets vergeten?
Weet ik niet, maar zullen we dat aan @Ramon overlaten?
Ramon&Ramon schreef:Je kunt ook altijd mij nog even mailen of contact op nemen met mijn nieuwe airco apparaat.

Of is dit sluik reclame?:)
Ik denk dat hij precies aan kan geven wat een airco-beurt inhoud!
Dan wordt deze sluik reclame hem vergeven! 
Geplaatst: 25.02.2007 - 13:57
door Ludo
Oceanracer schreef:Dus een reinigingsbeurt van de airco houd in:
- Werking controleren
- Middels spuitbus systeem reinigen
- Pollen- of multifilter vervangen
Iets vergeten?
het systeem vacumeren, voorzien van nieuwe olie en gas.
druk en compressordruk controle...
Geplaatst: 25.02.2007 - 14:06
door Ramon&Ramon
Afgezien van de luchtjes die hij voortbrengt,is het van belang om een airco een beurt te geven elke twee jaar,
Hij verliest per jaar ongeveer 10% van zijn koelmiddel en de daarbij behorende olie;
Ga je uit van 900 gram koelmiddel ben je het eerste jaar 90 gram kwijt en het jaar daarop volgend 10% van 810 gram,is weer 80 gram,dat is in twee jaar tijd ruim 160 gram koelmiddel.
De totale werking van de airco loopt dus achteruit.
Vandaar een servicebeurt waarbij het systeem leeggehaald wordt,afgeperst,gevacumeerd en opnieuw afgevuld wordt met koelmiddel en niet tevergeten de juiste hoeveelheid olie.
Zonder olie gaat het redelijk snel mis met de compressor.
Vaak wordt dit niet gedaan,ook niet bij de dealers,vandaar dat er veel airco problemen zijn die voorkomen hadden kunnen worden.
Er is bijna geen dealer die bij een onderhoudsbeurt de airco controleerd!
Het is meestal alleen bij een klacht dat er gekeken wordt,maar dan is het meestal al te laat.
Om luchtjes te voorkomen is het zaak om de airco tien min voor je je bestemming bereikt uit te zetten,zodat de condensor en verdamper opdroogt en stink luchtjes geen kans krijgen.die worden veroorzaakt door bacterien en alg vorming.
Geplaatst: 25.02.2007 - 21:22
door C 30 T5
Bij renigen met een busje op recirculeren altijd pollenfilter eruit halen en een nieuwe erin.
Beurt voor een airco in een volvo ? nieuw apparaat moet rendabel worden
Geplaatst: 25.02.2007 - 22:14
door Gast
Die apparaten kosten nog al wat, zou die nu echt voor zich zelf begonnen zijn?
Tja, ook een Volvo airco heeft zijn beurten nodig!
Geplaatst: 25.02.2007 - 22:41
door Ramon&Ramon
dus volgens C30 heeft een airco het eeuwige leven?
Je zult er wel verstand van hebben denk ik.
Geplaatst: 25.02.2007 - 22:47
door Ramon&Ramon
Airco service beurt
Wat gebeurt er bij een airco service beurt?
Het koudemiddel wordt afgetapt
Het filter/droger wordt vervangen (om de 2 jaar)
Het systeem wordt afgeperst met droge stikstof
Vocht wordt met een vacuumpomp uit het systeem verwijderd
Compressorolie wordt indien nodig bijgevuld
Leakstopmiddel wordt preventief toegevoegd
Contrastvloeistof fluor wordt preventief toegevoegd
Alle onderdelen worden visueel gecontroleerd. De verbindingselementen en de bedrading van de bedieningselementen worden gecontroleerd.
De airconditioninginstallatie wordt opnieuw gevuld met de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid koudemiddel
Het interieur filter wordt gecontroleerd en indien noodzakelijk vervangen
Het complete systeem wordt gecontroleerd op functioneren en lekdichtheid
De resultaten van de afzonderlijke controlestappen worden gedocumenteerd
Plaatsen van een airco verversingssticker in het motorcompartiment
Verdiep je is in de werking van een airco,misschien begrijp je het dan beter,dus niet zomaar iets roepen over het rendabel worden van een apparaat.Dat heeft met dit topic ook niets van doen .
Maar zonder te katten op anderen kan dit forum blijkbaar niet!