Hallo
Wat ik me afvraag:welke motor is nu eindeijk sterker de 5 cilinder of de redblock??
Ben hier wel eens beniewd naar dus naar de levensduur van de motoren.
Gr Chris
Geplaatst: 25.02.2007 - 12:50
door Fat Rat
Ik denk dat een b230 van de laatste jaren sterker is dan de 5 cilinder's.
Kijk ook anders maar eens naar die p1800 die al 4 miljoen kilometer gelopen heeft, das ook een red block, weet alleen niet hoeveel blokken deze man versleten heeft.
Geplaatst: 25.02.2007 - 13:22
door scania164
Ik had het idee dat het gelijk opliep wbt kmstanden.
Ken diversen 850s die de 500000 km gepasseerd zijn.
Maar ken ook 900 700 serie's die dit hebben dus tja daarom de vraag.
Gr Chris
Geplaatst: 25.02.2007 - 13:43
door Jeroentje
Mijn 5cyl heeft er inmiddels 398opzitten en loopt dit jaar over de 400k heen.
Geplaatst: 27.02.2007 - 00:01
door Fat Rat
tsja ik zou zeggen zie mijn onderschrift over hoe ver mijn red block onderweg is...
Bijna 431K
Punt is gewoon dat beide motoren erg lang leven, mits normaal verzorgd.
Geplaatst: 27.02.2007 - 20:04
door Jeroentje
INderdaad. Goed onderhoud is de helft.
Geplaatst: 27.02.2007 - 20:12
door JW240
die man met die P1800 met miljoenen KM's heeft nog steeds het originele blok, een keer gereviseerd.
Tsja. sterker... bedoel je welk blok meer kan hebben qua vermogen?
Standaard kan een redblock meer hebben, de late 940 motoren kunnen best 400 pk hebben met standaard zuigers en drijfstangen. (gerucht uit zweden)
Een 16V turbo redblock is helemaal stevig, dikkere cylinderwanden, gesmede zuigers, andere drijfstangen (niet zeker).
Wat de nieuwe whiteblocks kunnen hebben weet ik niet. het lijkt me dat een S60R motor veel kan hebben. Heicosportiv heeft een standaard motor in de HS4 ODIN zitten, grotere turbo, 300-zoveel pk. eerste motorprobleem was pas bij tegen de 30.000 km bij race gebruik. Als ik het goed begrijp. hun site is wat onduidelijk....
Geplaatst: 27.02.2007 - 21:54
door Fat Rat
hier in nederland rijdt een 244 met een B200 met een 16V kop erop, flinke turbo en dubbelle compressor. Ding haalt 600PK en 700+ NM koppel.
Het hoogste wat ik van een whiteblock gevonden heb is iets van 450PK... maar misschien zijn er nog met hogere vermogens.
Als dat blok van onze engelse Volvofan pas 1X gereviseerd is dan is dat toch wel een punt van oerdegelijkheid, eerst maar eens een whiteblock zien die dat ook haalt.
Geplaatst: 27.02.2007 - 22:04
door JW240
hoogste PK's voor redblocks liggen boven de 1000 pk, voor whiteblocks ergens 800 dacht ik.
De whiteblocks hebben wel een ontzettend stevige krukas lagering...
De aluminium redblocks die in zweden nu gemaakt worden zijn tot 1500 pk gebouwd (3 liter oid). zoek maar eens naar Sten Parner Motor.
Geplaatst: 28.03.2007 - 00:33
door fransb85
klinkt als n half f1 blok hahaha. 642 pk uit n vijfpottertje
Geplaatst: 28.03.2007 - 13:48
door Auk
De oudere type's hebben redblock en nieuwere de whiteblocks toch? Ik begrijp niet helemaal wat er mee bedoelt word, heb wel enkele ideeen..
De oude amazon van een kennis van mij heeft een rood onderblok, en de 740 en 760 hebben geloof ik ook een rood blok.. maar als ik kijk, mijn 480 heeft dan weer geen rood blok..
Hoe zit het precies met die benamingen en wat is vooral het verschil tussen die "benamingen"?
Geplaatst: 28.03.2007 - 17:13
door fransb85
redblock=ouwe vierpotters in de tankvolvo's (roodgeschilderd gietijzer) whiteblok= 5 cilinder blokken --> het aluminium slaat wit uit door een klein oxidatielaagje zoals dat altijd op aluminium zit maar op gietalu duidelijker zichtbaar is)
480 is een off the shelf renaultblok dacht ik
Geplaatst: 28.03.2007 - 20:10
door Auk
Oke! Bedankt Frans! Ik had het er inderdaad nog even met een leraar van mij over gehad, hij vertelde mij dat het inderdaad de echte rood geschilderde blokken zijn!