Pagina 1 van 2

temperatuur volvo 440 laag

Geplaatst: 25.02.2007 - 12:07
door Edwin Volvo 440
ik ben in het bezit van een volvo 440 1,8 I uit '94

nou is de temperatuur meter altijd laag
zeg maar tussen gemiddeld en 0 in
maar als ik lang stil sta 10 min ofzo
dan gaat die wel naar normaal
maar zodra ik aan rijd zakt die weer naar laag

wat kan hier de oorzaak van zijn en is dit slecht..
ik had gelezen dat het misschien de thermostaat kan zijn
wat zijn hier de kosten van om dat te vervange of eventueel zelf hoewel ik op motor gebied niet zo makkelijk ben

Geplaatst: 25.02.2007 - 13:20
door Twanschenkels
Dat de temperatuur oploopt als je stilstaat is normaal.
Omdat op dat moment de koeling minder wordt omdat je niet meer rijdt. Er stroomt dan geen lucht meer tegen de radiateur aan, waardoor deze minder koelt.
Deze luchtstroom zorgt ervoor dat de motor weer afkoelt als je gaat rijden.

Echter is het wel vreemd dat de temperatuur constant erg laag blijft,....

Geplaatst: 25.02.2007 - 13:44
door magiq480turbo
dit is gewoon een gevalletje van de thermostaat vervangen,
dit is makkelijk zelf te doen, een beetje handigheid van jezelf is dan wel makkelijk, het meeste werk is daarna het systeem ontluchten,
ik denk dat als je dit in de garage laat vervangen, dat dit niet zo duur zal zijn,

groeten,
Ronald

Re: temperatuur volvo 440 laag

Geplaatst: 25.02.2007 - 17:39
door Ron440Fleet
Bij mijn 440 fleet 94 staat temp meter altijd onder de helft van de gehele meter, alleen bij stilstaan bv bij een brug loopt ie echt op tot boven het midden.
Altijd zo geweest en redelijk normaal lijkt mij.



Grt Ron

Edwin Volvo 440 schreef:ik ben in het bezit van een volvo 440 1,8 I uit '94

nou is de temperatuur meter altijd laag
zeg maar tussen gemiddeld en 0 in
maar als ik lang stil sta 10 min ofzo
dan gaat die wel naar normaal
maar zodra ik aan rijd zakt die weer naar laag

wat kan hier de oorzaak van zijn en is dit slecht..
ik had gelezen dat het misschien de thermostaat kan zijn
wat zijn hier de kosten van om dat te vervange of eventueel zelf hoewel ik op motor gebied niet zo makkelijk ben

Geplaatst: 25.02.2007 - 17:56
door Ludo
Ron440Fleet schreef:Bij mijn 440 fleet 94 staat temp meter altijd onder de helft van de gehele meter, alleen bij stilstaan bv bij een brug loopt ie echt op tot boven het midden.
Altijd zo geweest en redelijk normaal lijkt mij.
nee is niet normaal.
als een thermostaat open blijft staan krijg je de temperatuur nooit goed. (zoals in dit geval)
een thermostaatje kost iets van 20-25 euro, daar ga je toch niet voor sukkelen. :?:

Geplaatst: 25.02.2007 - 22:52
door burnerchief
temp meter hoort op te lopen tot driekwart dan gaat de thermostaat open en loopt meter terug tot de helft en en stabiliseert dan op iets over de helft bij stilstaan kan ie dan weer oplopen tot over driekwart dan gaat de vin draaien dan zakt ie weer tot onder driekwart enz.enz.

Geplaatst: 26.02.2007 - 01:05
door Edwin Volvo 440
Ludo schreef:
Ron440Fleet schreef:Bij mijn 440 fleet 94 staat temp meter altijd onder de helft van de gehele meter, alleen bij stilstaan bv bij een brug loopt ie echt op tot boven het midden.
Altijd zo geweest en redelijk normaal lijkt mij.
nee is niet normaal.
als een thermostaat open blijft staan krijg je de temperatuur nooit goed. (zoals in dit geval)
een thermostaatje kost iets van 20-25 euro, daar ga je toch niet voor sukkelen. :?:
en is dit makkelijk zlef te doen voor een leek
of kan ik beter naar de garage gaan..

kan de kwik fit ook zoiets?

Geplaatst: 26.02.2007 - 10:35
door Ron440Fleet
Zal vandaag of morgen wel eens eenfoto maken van de stand zoals ik die normaal ervaar , kunnen we verder kijken wat het brengt.

Geplaatst: 26.02.2007 - 10:59
door anton460
kan het niet zo zijn dat de van konstant blijft draaien?

anton460

Geplaatst: 26.02.2007 - 11:45
door Candy
In principe mag het konstant draaien van de fan geen invloed hebben op de bedrijfstemperatuur.
Als dat wel zo zou zijn, kon men bij oudere auto's nooit de bedrijfstemperatuur bereiken, omdat die de fan veelal op waterpomp gemonteerd hadden, welk door de v-snaar vanaf de krukas werden aangedreven.

Geplaatst: 26.02.2007 - 16:15
door Edwin Volvo 440
zojuist het ding vervangen
koste 11,95 maar wel zelf ff sleutelen
het was vrij eenvoudig..

maarja of het geholpen heeft ik weet het niet hoor
want de meter staat nog steeds niet helemaal goed
maarja morgen naar het werk rijden is ongeveer een half uur kijke wat die dan doet....

Geplaatst: 26.02.2007 - 21:43
door Candy
Het kan ook een defecte temperutuurgever zijn, of de meter in je dashboard.

Geplaatst: 26.02.2007 - 23:08
door anton460
het kan ook een kapotte temperatuurmeter zij.

Geplaatst: 27.02.2007 - 00:06
door Edwin Volvo 440
kom net van me vriendin af dus ook weer ff een stukje gereden

maare ik merk wel dat de kachel veel warme is??
of verbeeld ik me dat maar en heeft dat niets met dit te maken

en ok de meter is weer gewoon als normaal

en die temperatuur meter waar zit die en is dat erg als die deffect is ( behalve dat ik niet kan zien wanneer de motor op temperatuur is)

of kan ik iets bij het dashbord doen

want mijn benzine meter loopt ook altijd heeeeeel traag op als ik getankt heb
misschien na een aantal jaar wat vast gelopen ofzo

maar zoals ik al zei morgen naar school en naar het werk dus flink stuk rijden ben benieuwd wat de meter doet

Geplaatst: 27.02.2007 - 08:49
door YannickvanRooyen
De benzinemeter loopt traag op omdat er druk of onderdruk in de tank moet opbouwen.. is normaal dus.. Waar zit die thermostaat trouwens?

Geplaatst: 27.02.2007 - 23:56
door Edwin Volvo 440
dan moet je de slangen van de radiatuur volgen
en dan zit die in het blok aan rechste zeikant

zit met 3 schroeven vast

Geplaatst: 28.02.2007 - 12:02
door Kerel480
Deze thermostaat zit aan de rechter kant van het blok in een soort van alu. flens die met drie bouten aan het blok zit gemonteerd.
Te herkennen aan een dikke zwarte slang die van of naar de radiateur loopt.

Voor je aan de klus begint moet de koelvloeistof afgetapt worden.
Tip; zet een afgezaagde emmer onder de radiateur om de vloeistof op te vangen, kan je weer gebruiken.

Het alu. flensstuk schoom krabbelen met een botte schroevendraaier, let op dat je geen krassen maakt.
De thermostaat(15euro) monteren, let op de stroomrichting en het nieuwe rubber.

Slangen weer monteren en de slangklemmen goed vast draaien.

Dat het meest vervelende klusje het vullen en ontluchten.
Zorg dat het vooraadtankje steeds gevuld is.
Door middel van knijpen in de grote dikke zachte slang kunnen we steeds een beetje lucht laten ontsnappen uit het blok.
Zet af en toe de motor even aan om alles een beetje op temperatuur te brengen (lucht zet uit bij verwarming en kan zo sneller uit het blok ontsnappen).

Als je geen lucht meer in het reservoir ziet verschijnen is het tijd om een stukje te gaan rijden maar let op dat er genoeg vloeistof in het voorraadtankje aanwezig is..

Klaar is kees....


Het klopt idd dat je kachel eerder warm wordt omdat je nu een goedwerkende thermostaat hebt.


Grtz. Kerel480

Geplaatst: 28.02.2007 - 12:28
door YannickvanRooyen
Bedankt voor de keurige beschrijving kerel480, je mist alleen nog een klein dingetje! Het onluchtingsnippel op het hoogste punt! Ik weet het helaas niet voor de multipoint modellen te noemen, maar bij de singlepoint modellen zit er in de slang die het inlaatspruitstuk koelt/verwarmt een ontluchtingsnippel welke als laatste ontlucht moet worden. Met draaiende motor open draaien totdat er water uit komt dus! :)

Geplaatst: 28.02.2007 - 12:52
door Kerel480
Je hebt idd gelijk

Ik was het belangrijkste vergeten.
Moet zeggen dat ik ook pas achter de onluchtingsschroef kwam toen ik bijna klaar was hahaha

Goeie tip

Geplaatst: 28.02.2007 - 13:25
door Edwin Volvo 440
heb ik die ook in mijn volvo 1,8 I
en waar zou die dan zitten
dat kan kerel vast wel goed uitleggen
nets als dat andere zo goed kon ik het niet omschrijven:)