Pagina 1 van 1
roetfilter
Geplaatst: 25.02.2007 - 23:00
door pieter007
is dit de roetfilter ?

met de 2 leidingen aan ? waarvoor dienen deze ?
en als ik het goed zie kan je de roetfilter er tussenuit schroeven en er een Rechte buis tussenvijzen ?
(foto is nog onderweg , imageshack doet het ff niet)
Geplaatst: 26.02.2007 - 07:56
door bart simpson
@ pieter007, waarom zou je het roetfilter er tussenuit schroeven?
Geplaatst: 26.02.2007 - 09:46
door Peter
Geplaatst: 26.02.2007 - 10:02
door bart simpson
Het roetfilter op een V50 werkt met een additief, ik verwacht dat eens in de zoveel tijd er een verbranding van het opgespaarde roet plaats zal vinden en dat hij daardoor wat in zou kunnen houden.
Toch is het milieu gedient met het filter, vind de vraag in die kontekst dan ook wat eigenaardig.
Geplaatst: 26.02.2007 - 18:31
door pieter007
omdat door de roetfilter hij meer verbruikt en minder goed presteert
Geplaatst: 26.02.2007 - 19:38
door bart simpson
pieter007 schreef:omdat door de roetfilter hij meer verbruikt en minder goed presteert
Dat hogere verbruik gaf ik direct al aan, toch stoot hij ook minder fijnstof uit...
Geplaatst: 26.02.2007 - 19:44
door Mistral
De auto zou nog weleens slechter kunnen gaan zonder roetfilter!! Motormanagement is daar nl. op afgestemd en pas je niet zomaar even aan.
Voor mij is dat een reden om geen retrofit roetfilter te laten monteren. (ben blij dat ik eindelijk van de startproblemen af ben).
Mistral
Geplaatst: 26.02.2007 - 21:35
door Pritchard
mijn huidige V50 2.0d met roetfilter heeft precies veel minder vermogen dan mijn oude V50 zonder roetfilter... mis mijn oude V50 al

Geplaatst: 26.02.2007 - 23:10
door pieter007
ik zie nog wel
maar hij zat er toch even tussenuitgaan daar ben ik al zo goed als zeker van
Geplaatst: 27.02.2007 - 00:08
door immaculatae
Mistral schreef:De auto zou nog weleens slechter kunnen gaan zonder roetfilter!! Motormanagement is daar nl. op afgestemd en pas je niet zomaar even aan.
Voor mij is dat een reden om geen retrofit roetfilter te laten monteren. (ben blij dat ik eindelijk van de startproblemen af ben).
Mistral
Zag vanavond op het journaal met daarop de melding dat de waddenzee flink is hersteld door alle milieu maatregelen (minder fosfaat en zo...).
Als zo'n roetfilter die bijdrage levert voor het minder verwarmen van de aarde dan ben ik blij dat ie aangebracht is. En die ene seconde eerder ergens aankomen....och
Geplaatst: 27.02.2007 - 07:46
door JW71
Ik rij inmiddels bijna 20.000 km met een roet filter, dit is wel een retro filter en ik ri een 1.6D. Verlies aan vermogen is absoluut niet merkbaar. Het verbruik, tsja...., dat is wat moeilijk te zeggen. Het verbruik is wat gestegen sinds het filter eronder zit (montage november) maar dat kan aan van alles liggen, temperatuur, wind, regen, meerfiles. Sinds een week of 3 ligt het vrbruik weer op gem. 5.5ltr/100km, vorige week (terwijl de ene helft van zuid Nederland ergens in de goot ligt en de andere helft sneeuw probeert te vinden) een gemiddelde van 5.3ltr/100km. Verbruik niet volgens de computer maar berekend. Afgelopen zomer was het gemiddelde 5.2.
Een retro filter zal wel anders werken vermoedt ik, en af en toe vooral bij optrekken roet ie nog wel.
Geplaatst: 27.02.2007 - 13:47
door eXite
Als je gemiddelde verbruik met een 1.6D 5.3ltr/100km is dan rijd je ook wel absoluut met een fluwelen voet en spreek je het vermogen van de motor gewoon niet aan, wat dat betreft betwijfel ik of jouw conclusie wel strookt met de werkelijkheid...
Geplaatst: 27.02.2007 - 18:27
door pieter007
heb eens gepraat met een mekanieker op het werk (ford)
die zegt ook dat het niet anders kan dan prestaties verminderen en meer verbruik !!
als hij gaat regenereren dan spuit hij na de arbeid slag spuit hij nog eens in ( dit alleen al zorgt voor mindere prestatie & meer verbruik)
Geplaatst: 27.02.2007 - 19:54
door Mistral
immaculatae schreef:Mistral schreef:De auto zou nog weleens slechter kunnen gaan zonder roetfilter!! Motormanagement is daar nl. op afgestemd en pas je niet zomaar even aan.
Voor mij is dat een reden om geen retrofit roetfilter te laten monteren. (ben blij dat ik eindelijk van de startproblemen af ben).
Mistral
Zag vanavond op het journaal met daarop de melding dat de waddenzee flink is hersteld door alle milieu maatregelen (minder fosfaat en zo...).
Als zo'n roetfilter die bijdrage levert voor het minder verwarmen van de aarde dan ben ik blij dat ie aangebracht is. En die ene seconde eerder ergens aankomen....och
Ik ben van mening dat het het best is de auto te laten zoals deze af fabriek kwam (uiteraard op de ontelbare software updates na dan).
Het verwijderen van een roetfilter zou ik ook zeker niet zomaar doen.
De retrofit niet laten aanbrengen heeft bij mij niet met snelheid of verbruik te maken maar met betrouwbaarheid van de auto. Is nou eenmaal het resultaat van mijn ervaringen.
Overigens weet ik zelf onvoldoende af van de afweging van minder roetdeeltjes of een hoger verbruik. Roet en een hoog brandstofverbruik is allebei namelijk slecht voor het milieu, maar gezien het feit dat dit momenteel massaal gebeurt ga ik er maar vanuit dat een roetfilter toch beter is. Maar voor mij niet op een auto waar de electronica hierop niet doorontwikkeld is.
Mistral
Geplaatst: 28.02.2007 - 07:44
door JW71
Als je gemiddelde verbruik met een 1.6D 5.3ltr/100km is dan rijd je ook wel absoluut met een fluwelen voet en spreek je het vermogen van de motor gewoon niet aan
Dat valt wel mee denk ik. Ik rij wel 90% snelweg, ongeveer 130 's ochtends vroeg als er nog een beetje ruimte is en 110 's middags. Het blijkt dat je dan het langs constant kunt blijven rijden. En om in te halen is even gas geven voldoende. Verder trek ik redelijk fors op, probeer niet als eerste weg te zijn maar ben best vlot weg. Op de snelweg na afremmen weer terug naar de snelheid doe ik gewoon door op resume te drukken en het de auto zelf uit te laten zoeken (en die wil dan best vooruit) Al met al, ik den kdat ik gemiddeld rij, niet sloom, maar ook niet de snelste.
Geplaatst: 11.03.2007 - 20:55
door Sorcerer
immaculatae schreef:Mistral schreef:De auto zou nog weleens slechter kunnen gaan zonder roetfilter!! Motormanagement is daar nl. op afgestemd en pas je niet zomaar even aan.
Voor mij is dat een reden om geen retrofit roetfilter te laten monteren. (ben blij dat ik eindelijk van de startproblemen af ben).
Mistral
Zag vanavond op het journaal met daarop de melding dat de waddenzee flink is hersteld door alle milieu maatregelen (minder fosfaat en zo...).
Als zo'n roetfilter die bijdrage levert voor het minder verwarmen van de aarde dan ben ik blij dat ie aangebracht is. En die ene seconde eerder ergens aankomen....och
Roetfilters hebben niet met opwarming van de aarde te maken hoor, wel met verminderen uitstoot van kankerverwekkend fijnstof

Geplaatst: 18.03.2007 - 13:25
door nimm2
Sorcerer schreef:Roetfilters hebben niet met opwarming van de aarde te maken hoor, wel met verminderen uitstoot van kankerverwekkend fijnstof

uitstoot van roet heeft wel degelijk iets te maken met de opwarming van de aarde.
roetdeeltjes zorgen namelijk voor een soort 'filter' in de lucht. hierdoor dringt er minder zonlicht door in de atmosfgeer, waardoor de aarde minder wordt opgewarmd.
dus alleen maar goed voor het
vermeende broeikaseffect
Geplaatst: 18.03.2007 - 13:35
door Pritchard
Dus, hoe meer roet, hoe minder opwarming??

Geplaatst: 18.03.2007 - 14:59
door pieter007
Pritchard schreef:Dus, hoe meer roet, hoe minder opwarming??

dat versta ik er ook onder
Geplaatst: 18.03.2007 - 15:15
door Pritchard
Ofwel zijn wij Belgen dom
