Pagina 1 van 7

[Gevraagd] 1.6D ervaringen

Geplaatst: 26.02.2007 - 14:28
door netone
Ik kan voor mijn werkgever een nieuwe auto uitzoeken en natuurlijk mijn oog laten vallen op een C30. Mijn vraag is echter nu, hoe presteert die 1.6D nou eigenlijk. Ik heb op dit moment een Clio op LPG met 100pk en dat rijdt echt lekker. Ik wil namelijk niet dat een nieuwe leasebak nu trager wordt als die Clio.

In hoeverre evenaart de C30 1.6D mijn Clio of is het aan te raden een 2.0D te nemen? Ik weet dat de Focus ook een 1.6 disel heeft met 109 pk en ze wegen qua gewicht hetzelfde. Echter volgens autoweek.nl is de C30 1 seconde langzamer. Hoe is dat dan te verklaren met het zelfde aantal NM en KW. :)

Geplaatst: 26.02.2007 - 14:33
door Guestuser
Afhankelijk van de specificaties van je huidige auto...

Je zult waarschijnlijk meer koppel hebben met de 1.6D. Dus het "wegrijden" zal waarschijnlijk wat vlotter gaan dan je huidige auto.

Wat is je koppel nu?

Geplaatst: 26.02.2007 - 14:36
door Guestuser
Verder hangt het natuurlijk vooral af van je budget.. en het bedrag dat je als eigen bijdrage wil / kan missen. Er zit natuurlijk wel een fors prijsverschil tussen een clio op gas en een Volvo C30 met diesel aandrijving. De snelle C30's zijn waarschijnlijk 2x zo duur als de clio.

Geplaatst: 26.02.2007 - 14:37
door Guestuser
en een Clio die echt lekker rijd? :-) Ik ben hem nog niet tegengekomen ;-)

Geplaatst: 26.02.2007 - 14:42
door netone
op dit moment heb ik een koppel van 127nm. Dat is weinig vergeleken met die 240 van de C30 uiteraard ;)

Het budget is niet zo superhoog echter ik heb het voordeel dat ik goedkoop wonen kan maar een 2.0D zou mij per maand in lease 50 euro minimaal extra kosten. Dat is inclusief belasting en " boven leasenorm ".

Ik merkte alleen op dat de sprint van 0 naar 100km per uur door de C30 veel langzamer is als de Clio. Maar dat geldt ook in vergelijking tussen de focus en C30.

En ik moet zeggen die clio met sportstoelen die ik heb rijdt best aardig hoor :P

Geplaatst: 26.02.2007 - 14:49
door Guestuser
50 euro? dat is niet veel. Ik betaal in totaal 820 euro voor mijn volvo c30 1.6D(die ik overigens nog niet heb. ik verwacht hem binnen twee weken) via ING carlease. Dan heb je toch best een aardig budget. Of mijn budget is ook niet zo hoog :P

Ik heb nu een Opel Astra 109pk welke ik heb vergeleken met de s40 1.6D. Wat betreft wegrijden is de 1.6D flink wat sneller. Hiervoor heb ik nog een golf 1.9TDI gehad. deze was slechts 90pk en ook die kwam flink wat sneller uit de startblokken vergeleken met de astra.

Je moet gewoon een keer proefrijden. Het blijft appels met peren vergelijken zolang je een Benzine(LPG) met een Diesel naast elkaar zet.

Geplaatst: 26.02.2007 - 14:54
door netone
dat klopt ja :) mja ik heb een budget van 500 per maand voor lease en de 2.0D kost geloof ik 234 meer dus 737 euro per maand. Dan moet je dus 237 bijbetalen en dan nog de bijtelling maar je mag het bedrag ' boven norm' ook aftrekken en dan kom ik rond de 280 in totaal uit t.o.v van mijn huidige clio. Ik weet niet bij welk bedrijf jij werkt?

Proefrijden kan ik wel maar daarvoor moet mijn dealer een 1.6D huren bij de importeur in Beesd (waar ik elke dag langs rijdt) en dat deden ze liever alleen als ik een shortlist had van 2 autos. (ik heb er opt moment 3). :P

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:02
door Guestuser
haha okee... Mijn advies is naar een andere dealer gaan ;-) rij een rondje in een s40, c30 of v50. Zijn toch bijna dezelfde auto's ;-)

737 is niet duur voor een 2.0D via welke maatschappij?

Vergis je je niet in je berekening? Ik heb wel een handig Excelbestandje waarmee je het heel gemakkelijk kunt berekenen. Als je het wilt hebben kan ik het je vanavond wel even sturen. Mochten meerdere mensen dit willen hebben geef dan even een brul!

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:08
door Guestuser
ik heb even kort berekend op basis van 42% tarief en de basis Volvo c30 2.0D

budget 500
leasebedrag 737

bijdrage aan werkgever 282,=
totaal netto permaand 410,=

Oh, ik werk bij een accountantskantoor ;)

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:11
door netone
mja mijn werk is via Leaseplan ed. Ik vergis me trouwens. Een 2.0D base met opties waarbij catalogus waarde 34000 is kost me 704 euro per maand ongeveer.Ik heb een excel bestandje waabij hij ook rekening houdt met de eigen bijdrage mijn belastingschijf alsmede ook de bedragen boven norm dus ik heb het zelf niet per se nodig maar toch bedankt. :)

Ik moet inderdaad maar eens rondbellen naar een andere dealer of die een 1.6D heeft staan die ik kan testen. Ik ben reuze benieuwd naar hoe die rijdt.

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:14
door Paul
Om even tot je vraag te komen, ik heb zelf een Peugeot 206 Griffe 1.6 met 110pk benzine. Wat ik hiermee heb is als ik 120 rij in zijn 5 makkelijk ff gas kan geven dat hij op zijn koppel zo naar 160 gaat is een paar lullige secondes.
Dit zelfde had ik eigenlijk met de C30 1.6D, dat als je die snelheid rijdt en ff door wilt dat hij dat zonder probleem pakt, dit wat bij een 2.0 benzine C30 totaal niet lukt.

Verder moet je er inderdaad niet te hoge verwachtingen van hebben qua topsnelheid en acceleratie. C30 weegt wat meer dan jouw Clio en mijn 206 en dieseltje met 110pk.... Tsja het gaat prima en ik had eigenlijk niks te kort en rijdt super zuinig!

Eigenlijk super bakkie!

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:14
door netone
hmmm update: aangezien jij bij een accountantskantoor werkt zal jouw financiele administratie denk ik toch beter zijn als die van mij. Waarom post je jouw model niet hier in het forum dan kan iedereen die dat nodig heeft gebruiken. :)

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:15
door Guestuser
ok ik bemoei me er niet meer mee... succes ! ;)

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:17
door netone
Paul schreef:Om even tot je vraag te komen, ik heb zelf een Peugeot 206 Griffe 1.6 met 110pk benzine. Wat ik hiermee heb is als ik 120 rij in zijn 5 makkelijk ff gas kan geven dat hij op zijn koppel zo naar 160 gaat is een paar lullige secondes.
Dit zelfde had ik eigenlijk met de C30 1.6D, dat als je die snelheid rijdt en ff door wilt dat hij dat zonder probleem pakt, dit wat bij een 2.0 benzine C30 totaal niet lukt.

Verder moet je er inderdaad niet te hoge verwachtingen van hebben qua topsnelheid en acceleratie. C30 weegt wat meer dan jouw Clio en mijn 206 en dieseltje met 110pk.... Tsja het gaat prima en ik had eigenlijk niks te kort en rijdt super zuinig!

Eigenlijk super bakkie!
hmm kijk hier heb ik iets aan ;) Liever heb ik ook een 2.0D en ik wacht op dit moment even de berekening van mijn personeelsadministratie af. De verkoper in de winkel zei tegen me dat die 1.6D een echte koppelauto is en de 2.0D een straatracertje. :P (voor wat het waard is)

Op welke momenten heb jij het gevoel gehad in die C30 dat ie iets te kort kwam?

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:27
door Paul
Nou eventjes met optrekken maar deze 1.6D schiet ook weg hoor en hij schakelt heerlijk.
Het koppel is lekker hoog waardoor je eigenlijk helemaal niks te kort komt.
Maar ga er maar in rijden! Ik heb er 3 dagen mee gereden en ik wil hem zo weer terug. Alleen al voor het verbruik! En ze heeft zo'n lekker kontje!!

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:36
door netone
Mja dan wordt het toch hoog tijd een 1.6D te proberen. Als die bevalt ben ik namelijk een gelukkig mens. Dan hoef ik niet zon dure 2.0D te nemen.

ter illustratie ook maar een plaatje van de C30 die ik gereden heb. Zonder reclame te maken, met dank aan van Roosmalen.

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:39
door Guestuser
tsja wat zal ik zeggen... kan niets tegenop toch? ;-)

Geplaatst: 26.02.2007 - 15:46
door netone
vind ik ook ;) mja en vooral die high performance audio die er bij mij inzat - geweldig gewoon!

Geplaatst: 26.02.2007 - 17:31
door PeterAal
DeSchaker, Werk je toch bij het verkeerde accountantskantoor. ::D Ik heb een 2.0d summum season line met bodykit uitgezocht.... en dat zonder bijbetaling.

Geplaatst: 26.02.2007 - 18:45
door Guestuser
Heb ik ooit gezegd dat ik bijbetaal? ;-)