Pagina 1 van 2

w naast versnellings bak xC90

Geplaatst: 26.02.2007 - 18:39
door tania
mijn xc90 heeft een drukknopje w naast (rechts van de automatische versellingsbak ,waarvoor dient dat 4X4 of iets anders thx groetjes tania

Geplaatst: 26.02.2007 - 18:49
door s80t6
is tbv de winterstand, schakelt ie wat sneller over.

Geplaatst: 26.02.2007 - 19:42
door Maarten
staat prima beschreven in je instructieboekje als het goed is

Geplaatst: 26.02.2007 - 19:51
door bart simpson
s80t6 schreef:is tbv de winterstand, schakelt ie wat sneller over.
in de W stand vertrek je vanuit je 3e versnelling, daarna is alles zoals normaal (op een AWD feitelijk een overbodige voorziening)

Geplaatst: 26.02.2007 - 20:31
door Paul
Even verplaatst naar goede rubriek. Hoort niet in het navigatie topic


// MODERATOR

Geplaatst: 27.02.2007 - 15:07
door Thom
in de W stand vertrek je vanuit je 3e versnelling, daarna is alles zoals normaal (op een AWD feitelijk een overbodige voorziening)
Helemaal mee eens, had liever een S-knop (Sport) ervoor in de plaats gehad!

Thom

Geplaatst: 27.02.2007 - 18:23
door ulrichm
Thom schreef:Helemaal mee eens, had liever een S-knop (Sport) ervoor in de plaats gehad!

Thom
ik zou zeggen pak een fles Tipp-Ex en ga aan de slag .... :rofl: :rofl: \:D/

Geplaatst: 27.02.2007 - 19:12
door bart simpson
Thom schreef:
in de W stand vertrek je vanuit je 3e versnelling, daarna is alles zoals normaal (op een AWD feitelijk een overbodige voorziening)
Helemaal mee eens, had liever een S-knop (Sport) ervoor in de plaats gehad!
je vader heeft een adaptieve automaat, veel effectiever dan een Sportstand

Geplaatst: 09.05.2007 - 21:13
door subvolvo
Die W werkt op mijn 2.5T niet. Volgens mij is dit alleen voor de T6.

Geplaatst: 09.05.2007 - 21:16
door bart simpson
subvolvo schreef:Die W werkt op mijn 2.5T niet. Volgens mij is dit alleen voor de T6.
Als de "W" er zit dan moet hij werken, doet hij dat niet heb je een defecte bak.

Geplaatst: 09.05.2007 - 21:38
door subvolvo
Meerdere malen gekeken toen ik de W indrukte. Nergens zag ik een lampje gaan branden.
Ben net toch maar in de auto gestapt. En ja hoor........ ::oops: ::oops:

Het werkt wel degelijk. Ik dacht echt dat dit alleen voor de T6 was.

Thx Bart

Geplaatst: 10.05.2007 - 08:59
door Walter
De T6 heeft een Geartronic bak en daardoor geen "W". Rij maar eens met de W erop, dat merk je ook wel met weg rijden

Geplaatst: 10.05.2007 - 09:07
door Paul
Wij hebben in de 2.4T, T5 en nu in de D5 van de V70 en XC70 dan altijd een geartronic gehad. Daar hebben we gewoon een W stand.

Geplaatst: 30.05.2007 - 23:42
door Aantje
Tevens werkt die winterstand ook goed in het terrein... Namelijk meer toeren dan normaal wat meer koppel betekent met een lagere snelheid. Ideaal om mee weg te rijden als je in het zand of op nat gras staat zonder meteen enorm te slippen.

Geplaatst: 31.05.2007 - 09:16
door hvdmountain
Oftewel hoge giering

Geplaatst: 31.05.2007 - 10:36
door Aantje
Nee Lage Gearing. Hoge is normaal 1:1 lage is 1: minder hoeveel durf ik niet precies te zeggen.

Geplaatst: 31.05.2007 - 11:17
door bart simpson
Aantje schreef:Nee Lage Gearing. Hoge is normaal 1:1 lage is 1: minder hoeveel durf ik niet precies te zeggen.
Geen enkele Volvo personenwagen kent een "lage gearing" c.q. "reductieversnelling", vanuit W wegtrekken betekend niets anders dan vanuit je 3e versnelling wegtrekken, behalve op ijs kan ik daar op een AWD in andere omstandigheden geen enkel nut bij bedenken zeker niet in terrein, in zijn 3 heb je absoluut een veel minimalere tractie.

Geplaatst: 31.05.2007 - 13:25
door Aantje
je rijd helemaal niet in z'n 3 weg, want met aanhanger zou je dan nieteens van z'n plaats komen. Het zit namelijk in de koppelvormer van de automaat. Deze kan doormiddel van wat drukregelingen zorgen dat de motor meer toeren maakt terwijl de wielen langzamer draaien. Puur een druk wijziging. Je rijd zeker niet in z'n 3 weg want hij schakelt daarna gewoon nog door. En als je een T6 een z'n 3 laat wegrijden komt hij echt niet van z'n plaats. Als je namelijk tijdens het rijden de W knop weer indrukt om hem uit te schakelen voel je duidelijk een schok in de aandrijflijn. Nee geen toeren wisseling en geen overschakelen.

Geplaatst: 31.05.2007 - 14:20
door bart simpson
Aantje schreef:je rijd helemaal niet in z'n 3 weg, want met aanhanger zou je dan nieteens van z'n plaats komen. Het zit namelijk in de koppelvormer van de automaat. Deze kan doormiddel van wat drukregelingen zorgen dat de motor meer toeren maakt terwijl de wielen langzamer draaien. Puur een druk wijziging. Je rijd zeker niet in z'n 3 weg want hij schakelt daarna gewoon nog door. En als je een T6 een z'n 3 laat wegrijden komt hij echt niet van z'n plaats. Als je namelijk tijdens het rijden de W knop weer indrukt om hem uit te schakelen voel je duidelijk een schok in de aandrijflijn. Nee geen toeren wisseling en geen overschakelen.
ik zal het iets groter schrijven voor je: JE RIJDT ZEKER WEL IN 3 WEG, je dicht de AWD automaat mogelijkheden toe die deze zeker niet heeft, de automaat voor de AWD is exact dezelfde als voor de niet AWD.

Geplaatst: 31.05.2007 - 14:55
door V70R-obert
JE RIJDT ZEKER WEL IN 3 WEG
In het Noorden heb je daar niets aan, we hebben hier uitsluitend 2 baanwegen.

Of begrijp ik het ook niet helemaal? :crazy:

Je rijdt absoluut in de 3 weg. De theorie van Aantje is mooi bedacht maar het is veel simpeler dan dat.