Hallo,
Mijn complete import(vanuit Belgie) verhaal van 17/4/07.
Op 23/3/07 werden wij "geconfronteerd" met een V70 die aan onze wensen voldeed.
De kleur, de uitrusting en de prijs lagen op 1 lijn met onze gedachte.
Na wat heen en weer gemail, over exacte uitrusting (standaard en opties),
besloten een tripje naar Waregem te maken.Een dikke 260km vanuit Duiven.
Na een flinke proefrit waren we(vooral zij) overtuigd en hebben besloten tot koop over te gaan (4/4/07)
De auto zou, met wat bijbetaling, geleverd worden incl 160.000km beurt en 2x kinderzitjes.
Toen begon het grote rekenwerk....veel advies inwinnen!!!
Maak meerdere berekeningen voor de BPM.
Op
www.autotelex.nl vindt je de belangrijkste gegevens omtrent uitvoering en nieuwprijs van de standaardauto.
Ook de ANWB pagina geeft veel info over de prijs (incl BPM berekening)
www.anwb.nl
Prijzen van opties, Volvo-lines enz zul je van Forumgenoten cq internet moeten krijgen.
Ik had op een gegeven moment 3 berekeningen liggen.
1. een kale 2.4D met alle opties los erbij geteld
2. een 2.4D Edition I(meer standaard, dus minder aanvullende opties)
3. een 2.4D Edition II(bijna alle opties muv Leer\Audio\Metallic)
Het werd een 2.4D II, wel de duurste, maar met de minste aanvullende
opties.Deze was daardoor ruim 600 Euro goedkoper bij de BPM aangifte.
Optie pakketten in België en Duitsland zijn vaak anders van samenstelling
Dit is dus een kwestie van bekijken, welke versie het dichts bij de uitvoering
komt die je wilt kopen
Regel een 1 dagskenteken bij de RDW, heb je binnen 2 dagen dit kenteken
niet in huis bel ze dan, dit ging bij mij fout!!!
Zorg dat je goede info hebt over pin/betaalmogelijkheden.
Bij de postbank kun je bv maar 2000 Euro per dag pinnen, dus kom je in de
problemen als je meer BPM moet betalen.
Regel eventuele contanten ook ruim (zeker 1 week) van te voren want bij veel banken kun je max. 12.000 euro per dag opnemen(Is niet genoeg voor een V70 van 2003).Ging bij mij ook nog fout doordat, juist toen, de pinpas weigerde, 3 uur voor vertrek.
Als je, zoals ik importeert, zonder afspraak bij de RDW dan moet je voor 12.00 uur aanwezig zijn bij keuringsstation.
Zorg dus dat je tijd voldoende hebt.Neem desnoods een hotel in de buurt van de garage waar je de auto koopt.
Regel ook dit zeker een week van te voren, mijn hotel kwam 2 dagen voor vertrek met melding dat ze volzaten!!Weer stress
Zorg voor een noodplan als je afreist naar het hotel!!!!
Ik vertrok op maandagmiddag 18.00 uur in Arnhem en zou rond 22.15 in Kortrijk aankomen.
Tot Roosendaal verliep redelijk (20 min. vertraging), maar daar begon de
ellende,,,
wilde staking in België bij de spoorwegen...daar sta je dan om 20.30 uur in Roosendaal.
Dus terug naar Arnhem met de gedachte dat alles in het honderd zou lopen.
Gelukkig nog iemand kunnen bereiken(23.30 uur) die bereid was om mij naar Kortrijk te rijden.(280km)
Om 02.30 uur eindelijk naar bed.
Om 07.00 uur weer op en vanaf dat moment ging alles goed.
De dealer heeft me naar de grens gebracht(60km) dit bespaarde 300 euro aan Belgisch exportkenteken, daar 1 dags kenteken erop.
Om 11.15 uur bij de RDW in Roosendaal.
11.30 uur de APK keuring+RDW formaliteiten.
Rond 12.30 uur de BPM aangifte(zelfde gebouwtje), ook hier de keuze tussen pinnen(tot 2000 Euro) of accept giro.
Bij accept duurt de kenteken aanvraag zeker 4 dagen, anders zelfde avond.
Ik ben met de acceptgiro naar het postkantoor in Roosendaal gereden en daar heb het geld op de RDW rekening gestort want het BPM bedrag zat boven de max. pin limiet.
Met het betalingsbewijs weer terug naar het BPM aangiftepunt, nu gaat kentekenaanvraag s'avonds de deur uit.
Zorg voor een eerlijk en duidelijk ingevuld BPM aangifte formulier.(vermeld alleen Netto prijzen!
verkoopprijs(bv 1000euro) - 45,2% BPM=452 euro
verkoopprijs -19% BTW=190 euro
+ -------------------
642 euro
Nettoprijs is dus 1000 euro -642 euro=358.Deze prijs zet je op aangifte formulier.
Volgens de ambtenaar werd er veel gesjoemeld met opties.Dit heeft geen tot weinig nut, men kan aan de hand van het chassisnummer een uitdraai maken, waarop staat hoe de auto de fabriek heeft verlaten!!!
Ze controleerden dit vrij nauwkeurig.
Dus even de af-fabriek geleverde radio oid eruit halen heeft weinig kans van slagen.
Omdat ik alles naar waarheid had ingevuld en ook de opties netjes had vermeld
werd "vergeten" de energielabel toeslag te bereken (100Euro).
Op mijn V70 Edition II met met.lak, Volleder en Audio installatie+wat kleine dingetjes moest ik 5600 Euro BPM betalen.
De auto (10-2003, 120.000km Rica (198pk)kost mij dus
16500 aanschaf
5600 BPM
145 RDW/APK kosten
150 Hotel/reiskosten
---------
22395 Euro (Auto is Volvo selected used car, volledige garantie en afgeleverd met 160.000km beurt (distrib. enz) op mijn verzoek.
Ivm strenge Selected used car norm werden ook, remschijven,
blokken, 4 banden, katalysator en nog wat zaken vervangen.
Volgens de APK keurmeester was deze auto werkelijk "als nieuw"...dat geeft een goed gevoel!!
Besparing ten opzichte van een vergelijkbare uitgevoerde auto in Nederland
is ruwweg 7000 euro.De moeite waard van wat stressdagen denk ik.
Ik heb er veel van geleerd
Bartv70