Pagina 1 van 2

Roestplekjes achter bij wielkas

Geplaatst: 04.03.2007 - 15:52
door VincentV
Hoi,

Ik heb deze week een volvo 440 gekocht uit 96', alles ziet er prima uit en ik vind het echt een heerlijke auto alleen zitten er achter bij de wielkassen wat kleine roestplekjes.
Weet iemand misschien iets wat ik daar tegen kan doen?
Iets wat ik erop kan doen ofzo?

Alvast bedankt,

Vincent

Geplaatst: 04.03.2007 - 16:59
door Auk
Beste Vincent!

Het is een veel voorkoment tafreel bij de 400 serie. Ikzelf ben momenteel een 480ES aan het opknappen, en heb ook met hetzelfde probleem te kampen.

Als het nog oppervlakkig is dan zou ik het laten bewerken bij een bedrijf, of als je handig bent zelf doen!

Foto's van de plekjes zijn handig! Als het oppervlakkig is kun je met een platte schroevendraaier voorzichtig het "opgeborrelde" roest weg krijgen, zorgen dat je de roest geheel weg krijgt! Daarna even goed rond om schuren, eventueel met plamuur het "gaatje" opvullen en daarna overspuiten.

Als je het mooi wilt hebben kan je zoiezo beter naar een bedrijf gaan!

Mijn auto heeft de roest al een geruime tijd, en de carrosserie is al aangetast, stukken metaal weg gerot... Dit slijp ik eruit en er komen nieuwe delen in. Daarna overspuiten en klaar is kees!:)

Auke

Geplaatst: 04.03.2007 - 18:27
door VincentV
ok dankjewel!:D

weet je dan heel misschien nog een goed adresje?
of moet ik naar de volvo dealer.

Geplaatst: 04.03.2007 - 19:54
door Auk
Het probleem is dat ik ook nog steeds een adresje aan het zoeken ben, wellicht moet je gewoon even geduld hebben tot meer mensen het topic gelezen hebben!

Stel jezelf in ieder geval even voor in het "stel je voor" topic!:) Ben erg benieuwd wat voor uitvoering je hebt!

Spreken elkaar vast nog wel! Groetjes AUke

Geplaatst: 05.03.2007 - 15:36
door YannickvanRooyen
Auk:

mijn linker wielrand is zo goed als weg, plaatwerk heb ik al in de auto liggen, roest is grotendeels verwijderd en er gaat deze week hopelijk gelast worden.. ik zal eens vragen of meneer daar intresse heeft meer mensen op deze manier voor een prijsje te helpen...

Geplaatst: 06.03.2007 - 19:55
door mightyspawn
Heeft die van mij ook, heb het maar voor lief genomen. Met zo'n aanschafwaarde vind ik het niet meer waard om te lassen en al die moeite. Jammer dat Volvo ons niet tegemoet komt, is hun schuld. Heeft niks met niet goed schoon maken te maken. Gewoon slechte lasnaden/beschermlaag.

Heeft de S70, 850, 9xx,7xx ooit last gehad van roest? Neen. Al helemaal niet bi jde achterspatborden. Wij hebben thuis ook een S70 staan uit 1997, poetsen we zelden. En ik zie nergens roest.

Maar wil je het toch fixen, doe het zelf. Ik was via een bedrijf inclusief spuiten 850 euro kwijt. Dat bij een aanschafwaarde van 1100 euro niet echt rendabel meer.

Misschien moeten we fel gaan klagen bij Volvo, lijkt me niet de bedoeling dat een auto 10 jaar na dato al rot mag zijn. Zeker niet van een Volvo (oke het is dan wel geen Zweedse auto, maar draagt toch de naam Volvo)

Wil je nog meer huiveren? Moet je eens die underskirts eraf schroeven en op de hoek achter kijken, 80% kans dat die ook al helemaal doorgeroest zijn. Was bij mij zo, lekker opgevuld met auto plamuur.

Geplaatst: 07.03.2007 - 10:18
door Auk
Daar ben ik het mee eens, maar eigenlijk ook weer niet!

Ze hadden in ieder geval de carrosserie beter mogen voorzien van een roestwerend middel. Mijn auto is van MY'88. Bijna 19 jaar dus. Om een auto van die leeftijd in een roestvrije staat te houden ligt niet alleen aan de fabriek, maar zeer zeker ook aan de eigenaren.

Mijn auto heeft jaren lang in het bezit van een liefhebber binnen gestaan, nooit mee gereden in de pekel oid. Nadat hij een jaar lang in bezit is geweest van de persoon waarvan ik hem gekocht heb, heeft hij hem niet meer gewassen op de gevoelige plekken. Vandaar de roest ( die na '92 modellen vrijwel niet meer voorkomt )

Ieder mens, met een beetje gezond "auto" verstand, weet dat als je de auto goed wilt houden, je ook onder de auto moet "poetsen"...

Auto's van 20 of 10 jaar terug zijn al niet meer te vergelijken met de modellen die na 97 gebouwd zijn. De technieken zijn zo intens verbeterd, daarom zul je geen roest tegen komen op de modellen van na 95... TENZIJ de eigenaar er zou slecht mee om gaat, en de pekel van de winter lekker in de lak laat trekken.. DAN moet je Volvo niet de schuld geven van slecht spuitwerk of slechte fabricage...

Mijn Volvo gun ik nog erg veel jaren en kilometers, en ik laat r niet wegroesten... Dat gun ik geen enkele klassieker in wording! Zelf lassen is een optie, ik kan het, daar niet van, maar ik laat het liever door een prof. bedrijf doen ivm dat ik niet over 10 jaar weer honderden euro's in haar moet stoppen...

Als je het doet, doe het dan goed! Als je hart voor de auto hebt, kun je best 850 euro missen... en overigens, de auto word nadien veel meer waard als hij in goede staat blijft.

maar dat ligt geheel in jou eigen handen......

Geplaatst: 07.03.2007 - 12:08
door Edwin Volvo 440
nou van dat schoonmaken valt best tegen
ik spuit altijd de wielkasten aan de binnekant af en toch komt er aan 1 kant roest

wat wel opmerkelijk is dat alleen de linkerkant van me auto roest
helaas ook me deuren :(
zal wel x fotows schieten want ik wil dit wel verhelpen namelijk..
(als da kan)

Geplaatst: 07.03.2007 - 12:27
door Auk
maar natuurlijk is het te verhelpen edwin!:) roest is een monstertje die bij vochtig en heeeel droog weer oppervlakkig graag zijn werk doet..

Goede behandeling van de carrosserie zou geen overbodige luxe zijn als je je auto nog veel jaar gunt

Geplaatst: 11.03.2007 - 14:18
door mightyspawn
Toch houd ik Volvo verantwoordelijk, onze 740 uit 1978 die we 3 jaar geleden weg hebben gedaan. Had ook geen druppel roest. En dat zou ook haalbaar moeten zijn met een auto uit 1994.

Geplaatst: 11.03.2007 - 15:11
door Michel740Turbo
Het probleem zit hem in dat ze bij de 300 en 400 serie geen kunstof spatkap hebben gemonteerd wat in de 700/900 serie wel gedaan is.
Ik denk ook dat in born een andere type staal verwerkt is of de gavanisatie anders is geweest.

Het roesten op de wel bekende plakje begint ook van binnen uit bij mij is aan een kan precies in de blinde las begonnen, terwijl ik altijd de wiel kasten uit spuit met de hogedruk.

waar je ook op moet letten is de onder de sideskirts er roest kan ontstaan :? Dit kwan ik namelijk tegen bij mijn 460donor auto.

Geplaatst: 11.03.2007 - 15:27
door 940Bas
Ik heb een 440 uit 96 en echt 0 last van roest rond de spatschermen...

Gr,

Bas

Geplaatst: 11.03.2007 - 22:13
door Jan
mightyspawn schreef:Toch houd ik Volvo verantwoordelijk, onze 740 uit 1978 die we 3 jaar geleden weg hebben gedaan. Had ook geen druppel roest. En dat zou ook haalbaar moeten zijn met een auto uit 1994.
De Zweedse en Belgische Volvo's zijn beter dan de 400-serie. Ik zie mijn oude 740 uit 89 (> 500.000km ondertussen) nog wel eens staan. Nog steeds geen roestplekje te zien; de 480 van MY 91 die ik heb gehad was veel en veel slechter.

Geplaatst: 12.03.2007 - 00:33
door Auk
Michel740Turbo heeft toch het antwoord al gegeven, staal en galvanisatie zijn beduidend slechter dan de Zweedse en nu ook Belgische Volvo's. Overigens zijn na 92 wel alle "nederlandse" volvo's uitgerust met zo'n kunstoffen spatkappen achter(als k me niet vergis)... Voor zitten ze, en mij is de tip gegeven om achter ook zulke kappen te monteren. Zo gezegd, zo geregeld!

als k me niet vergis waren de 300 en 400 serie ook de eerste (stalen) carrosserieën na overname van Daf, dit zijn blijkbaar de Nederlandse kinderziektes..

Geplaatst: 15.04.2007 - 17:45
door tomlenfert
Heey,

Ik heb zelf namelijk het zelfde probleem,

het beste om te doen is het wiel er afhalen en er afgewerkte olie op roest plek laten lopen en na de tijd met zwarte kit afkitten en daarna altijd goed schoon houden dan heeft het een vertragende werking als je kunt kun je het beter 1 tot 2 keer per jaar herhalen.

let op met de olie leg er iets onder of ga naar een buiten gelegen plek en laat het er daar op lopen :P

Groet, Tom

Geplaatst: 16.04.2007 - 09:26
door YannickvanRooyen
Auk schreef: Overigens zijn na 92 wel alle "nederlandse" volvo's uitgerust met zo'n kunstoffen spatkappen achter(als k me niet vergis)...
Ik heb ze nog nooit gezien, dus ik denk dat je je vergist.. ik ik heb een MY95.. heb ook geen montageplaatsen voor eventueel tupperware mogen ontdekken...

Geplaatst: 17.04.2007 - 06:57
door mightyspawn
Idd, heeft er nooit opgezeten.

Geplaatst: 17.04.2007 - 08:41
door Vampie
denk het ook niet, ik heb de allerlaatste run van de 460's en bij mij zit er geen plastiek.

Geplaatst: 17.04.2007 - 09:02
door V480-S60
Michel740Turbo schreef:Het probleem zit hem in dat ze bij de 300 en 400 serie geen kunstof spatkap hebben gemonteerd wat in de 700/900 serie wel gedaan is.
Ik denk ook dat in born een andere type staal verwerkt is of de gavanisatie anders is geweest.

Het roesten op de wel bekende plakje begint ook van binnen uit bij mij is aan een kan precies in de blinde las begonnen, terwijl ik altijd de wiel kasten uit spuit met de hogedruk.
Eigenlijk heeft het meer met de velsrand te maken. Die is op een verkeerde manier geconstrueerd zodat er water in blijft staan. Die spatkappen voorkomen het ook niet.

En er is geen ander staal gebruikt bij de Nederlandse, danwel Zweedse danwel Belgische Volvo's. Het is allemaal dezelfde kwaliteit Hoogovenstaal geweest!!!. Ook de 240's kunnen gigantisch roesten.
Nee het is echt die dubbele velsrand die niet bij het galvanisatieproces is meegenomen. En waar het water in blijft staan.

Geplaatst: 18.04.2007 - 21:17
door mightyspawn
oh nee het plaatwerk geef ik ook nooit de schuld, dat is superieur, zo ook de lak. Maar idd die rand is het probleem. Helaas, ze moesten zeker kosten drukken daar onder in Limburg.