Pagina 1 van 1
164 1973 met Verkeerde motor
Geplaatst: 04.03.2007 - 19:48
door Captain Iglo
Ik sta op het punt een prachtig uitziende Volvo 164 uit 1973 te kopen.
Volgens de boekjes zou dit gezien het jaartal een B30E (injection) moeten zijn, er blijkt echter een B30A (carburateur) in te zitten.
De auto heeft een LPG installatie.
Het interieur van 1973 is afwijkend van de voorgaande jaren en dat klopt wel met de documentatie.
Kan iemand hier een verklaring voor geven, de huidige eigenaar heeft er totaal geen verstand van dus daar kwam ik ook niet verder mee.
Alvast bedankt voor de reactie
Geplaatst: 04.03.2007 - 20:27
door oudegroen
Zou het kunnen dat de auto is teruggebouwd naar een carburatieversie i.v.m. de afstelmogelijkheden voor de LPG-installatie?
Geplaatst: 05.03.2007 - 11:09
door volvo144deluxe
Dat zou inderdaad wel eens kunnen, het lijkt me een goeie reden.
Re: 164 1973 met Verkeerde motor
Geplaatst: 05.03.2007 - 15:50
door pwassink
Captain Iglo schreef:Ik sta op het punt een prachtig uitziende Volvo 164 uit 1973 te kopen.
Volgens de boekjes zou dit gezien het jaartal een B30E (injection) moeten zijn, er blijkt echter een B30A (carburateur) in te zitten.
De auto heeft een LPG installatie.
Het interieur van 1973 is afwijkend van de voorgaande jaren en dat klopt wel met de documentatie.
Kan iemand hier een verklaring voor geven, de huidige eigenaar heeft er totaal geen verstand van dus daar kwam ik ook niet verder mee.
Alvast bedankt voor de reactie
Welke is dat toevallig die blauwe uit Holten ?
En idd ik heb er ook al eens een gezien waar de injectorgaten waren afgeplugd en er een b30a spruitstuk + carb aanhing. Die was dus duidelijk
aangepast.
Geplaatst: 05.03.2007 - 16:55
door Iwema
Voor LPG is het niet nodig om er een carburateur op te zetten.
Dit geeft allen maar vermogensverlies en in de tijd zullen de afstellingen van de carburateur allen maar verlopen (vlotter en gasnaald).
Voor meer info zie:
www.iwemaenterprise.nl en
www.iwemalpg.com
Hugo Iwema
Geplaatst: 18.03.2007 - 12:48
door Pa
Inderdaad. Ombouwen naar carburatie heeft geen zin.
Mogelijk is de electronica van de B30E niet meer lekker geweest en had iemand nog wat liggen?
Er wordt wat afgeknutseld in "oldtimerland"
Mijn 164 van '71 heeft gelukkig nog gewoon goede orginele carburateurs.
( mijn auto is overigens jammer genoeg te koop)

Geplaatst: 19.03.2007 - 23:15
door Henri144
Ja, ik ken ook iemand met een 142 B20E, die is opgeleukt met een carburateur.... Die rijdt overigens niet geweldig, maar dat hoeft niks te zeggen. Wel is dat met die 142 het volgende: de 'ombouw' is nogal rigoreus en onvakkundig gedaan en het ziet er, om het zo maar eens te zeggen, 'niet uit'.
Alleen op gas rijden moet trouwens geen probleem zijn, mits je maar goed op wat dingetjes blijft letten...

Geplaatst: 12.06.2007 - 23:29
door B-lennium
een B30E heeft een hogere compressie, als je de kop dus ombouwt naar A (carburatie) dan heb je een sterker carburatie blok.
dit wordt nog redelijk vaak gedaan omdat men de electronische injectie van een E 'eng' vind. ik vind een E een van de mooiste oplossingen voor het op benzine EN gas rijden. de 2 systemen zijn bijna volkomen gescheiden.
p.s. in 1973 werd er toch ook nog een B30A verkocht?
Geplaatst: 19.06.2007 - 11:42
door pimsam
In 1973 werd nog de carb versie verkocht (dus met kleine kunststof gril en dunne bumpers). Ik heb zelf een rode 73er met carbuarateurs gebruikt als donorauto voor een restauratie.
Maar ik ben het met B-lennium eens, een E is een beter systeem om op gas en benzine te rijden. En problemen met een carbs zijn (vind ik) een stuk lastiger dan met injectie, zodra je het systeem een beetje kent.
Geplaatst: 27.06.2007 - 00:31
door Sandertje
Hey,
Dit is geen verkeerde motor. De 164 was vanaf 1972 tot en met 1974 en in amerika tot 1975 leverbaar met twee motoren. Deze moteren is de 164 dit is de 164 met een carburateur en de 164E dit is dus de 164 met een injectie systeem. Nou vraag je je mischien af hoe ik dit weet, nou ik heb zelf een maandje of twee geleden een 164 E automatic gekocht en dit was toen het topmodel van de 164 ik heb dit na lang zoeken ontdekt. Ik heb folders uit de jaren 70 gezien waarin dit ook te zien was en er zat toen die tijd Fl 3250 gulden verschil tussen een 164 met carburateur en een 164E met injectie. Deze injectie was voor die tijd fors duurder. Mocht je nog meer willen weten dan zeg het maar ik weet veel van 164 na veel speurwerk.
Groetjes,
Sandertje
Geplaatst: 01.08.2007 - 22:47
door Maurice Pierik
Volgens mijn Databeest is de Volvo 164 tot en met modeljaar 1974 met de B30A motor geleverd.
Wat betreft de opmerkingen hierboven over Amerikaanse versies, daar ben ik het niet mee eens. De 164 is één jaar langer gelverd in de VS (dus tot en met bouwjaar 1975), maar in de VS werd de 164 in die jaren altijd met een injectiemotor geleverd, de B30F om precies te zijn, dus geen B30E. In de VS deed men indertijd veel strenger over milieu-eisen dan hier.