Pagina 1 van 4

Vermogensverlies op LPG

Geplaatst: 05.03.2007 - 17:05
door Iwema
Vaak hoor mensen klagen over vermogensvelies bij het rijden met een wagen met een klassiek mengstuk LPG systeem.

Zijn er meer mensen die dit probleem kennen of hebben?

Hugo Iwema

Geplaatst: 05.03.2007 - 17:06
door edraket
Dat is een feit. De luchtdoorlaat is ongeveer nog maar een kwart van normaal. Het vermogens verlies zal dus ook op benzine aanwezig zijn.

De oplossing is een Vialle lpi systeem. Daarmee win je zelfs vermogen en bij een turbo behoorlijk veel zelfs. Ik ben zelf op de testbank geweest. normaal 240 pk en 320 Nm, op lpg 255 pk en 345 Nm!

Geplaatst: 05.03.2007 - 17:39
door Iwema
Waarom instaleer je dan geen groter mengstuk?

Hugo Iwema

Geplaatst: 05.03.2007 - 20:27
door Gast
Met de huidige systemen is dit gewoon minder.
Zelfs met het Necam systeem op een BiFuel, merk je nagenoeg geen verschil.
Wat je wel merkt dat je bij een bepaald toerental het idee hebt dat hij even inhoud.
Ook bij een andere BiFuel gemerkt, alleen was dat bij een ander toerental.
Ik denk dat je dit voornamelijk in het gasverdeelhuis moet zoeken.
Of jij moet een ander idee hebben.

Geplaatst: 05.03.2007 - 20:34
door Iwema
De koltec met de verdelhuizen leveren nog al eens wat problemen op m.b.t. het verdeelhuis.

Maar mixersystemen hoeven geen vermogensverlies te geven als de diameter van de mixer maar grootgenoeg is.

Als je het merkt ben je minstens 30% vermogen kwijt.

Hugo Iwema

Geplaatst: 05.03.2007 - 22:27
door Gast
Wat/welk onderdeel bedoel je met diameter van de mixer?
Bedoel je dat de diameter kleiner wordt met de tijd?
Door bijvoorbeeld slijtage 30% minder vermogen?

Afbeelding
Zie ook handleiding:
revisie gasverdeelblok Bi-Fuel

Geplaatst: 05.03.2007 - 22:46
door Iwema
Hasllo Alex,

Op je foto staat geen mixer.
Dit is geen mixer systeem maar een LPG constand injection systeem van Koltec/NECAM.

Dit verdeelhuis heeft veel last van vervuiling.

Dit is een mixer.

Afbeelding
FOTO: (c) Iwema Enterprise Holland

Het is een mixer met een aansluitmaat van 72mm en een de venturie diameter van 50mm.

Hugo

Geplaatst: 06.03.2007 - 12:31
door edraket
Iwema schreef:Waarom instaleer je dan geen groter mengstuk?

Hugo Iwema
Dat kan niet ongestraft. Hoe kleiner het mengstuk is des te groter de gassnelheden, en dat helpt om backfire te voorkomen en een goede menging tussen gas en benzine te krijgen.

Geplaatst: 06.03.2007 - 12:33
door edraket
AlexV70 schreef:Met de huidige systemen is dit gewoon minder.
Zelfs met het Necam systeem op een BiFuel, merk je nagenoeg geen verschil.
Wat je wel merkt dat je bij een bepaald toerental het idee hebt dat hij even inhoud.
Ook bij een andere BiFuel gemerkt, alleen was dat bij een ander toerental.
Ik denk dat je dit voornamelijk in het gasverdeelhuis moet zoeken.
Of jij moet een ander idee hebben.
Maar daar zit dan ook geen mengstuk meer op, maar gasinjectoren. Wel nog met verdamper. Er is wel vermogensverlies, maar zo klein dat het niet waar te nemen is.
De vraagsteller had het over een systeem met een mengstuk.

Geplaatst: 06.03.2007 - 12:34
door edraket
Iwema schreef:Hasllo Alex,

Op je foto staat geen mixer.
Dit is geen mixer systeem maar een LPG constand injection systeem van Koltec/NECAM.

Het is een mixer met een aansluitmaat van 72mm en een de venturie diameter van 50mm.

Hugo
Deze heeft dus een doorlaat van de helft ivm geen mengstuk. Merk je echt wel hoor!

Geplaatst: 06.03.2007 - 12:55
door Iwema
Wij leveren deze mengstukken al meer dan 10 jaar.

Vaak nagemaakt maar nooit geevenaard.

Onze klanten hebben met dit mengstuk nooit last van back-fires mits de rest van de motor en de ontsteking goed funcktioneren.

Dit mengstuk samen met een goed LPG systeem geeft zelfs bij motoren van boven de 300pk geen of minimaal vermogensverlies.

zie:
http://www.iwemalpg.com/TestRR_39_46EFI.htm
en
http://www.iwemalpg.com/TestRR_39_46EFI.htm


Hugo Iwema

Geplaatst: 07.03.2007 - 11:50
door J
vraagje, wat zijn de kosten van een gewone lpg auto ombouwen naar lpi / G3?

Geplaatst: 07.03.2007 - 17:03
door williewortel
www.gasfx.nl uit mijn hoofd ca 1800 euro = complete installatie.
G3 houderschap korting alleen als er op kenteken G3 komt te staan (is niet altijd mogenlijk)

Geplaatst: 07.03.2007 - 17:47
door Iwema
Wat wil je LPI of G3?

Somminge LPG systemen kun je al voor een paar honderd Euro als G3 op kenteken krijgen.

Hugo

Geplaatst: 07.03.2007 - 17:59
door J
belastingvoordeel volgens mij alleen bij G3, dus
en dan op een (vloeken in de kerk mode aan) saab 900 (vloeken in de kerk mode uit)
heb je toevallig een adres waar ik een prijs kan opvragen?

Geplaatst: 07.03.2007 - 18:05
door Iwema
Afhankelijk van het merk kunnen wij er voor zorgen.

Er moet wel G3 benzine op het kenteken staan.

Hugo Iwema

Geplaatst: 07.03.2007 - 18:21
door Oceanracer
Omdat er minder "energie" in een liter gas zit dan in een liter benzine zul je altijd vermogensverlies hebben. In een liter diesel dit dan weer meer "energie" dan in een liter benzine, waardoor diesel ook weer een voordeliger verbruik geeft.

Geplaatst: 07.03.2007 - 18:48
door Johan s60
De dichtheid van benzine en diesel verschillen nauwelijks evenals de onderste verbrandings waarde, dus waarom is een diesel dan zuiniger? juist, puur en alleen door de hoge compressie verhouding van de diesel.

M.A.W. als je een benzine motor met dezelfde compressie verhouding als een diesel kan laten lopen is ie net zo zuinig alleen hebben ze dit tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen.

Maar als je voor LPG kiest zou ik als het kan voor LPi van vialle kiezen hier heb je geen vermogens verlies zelf bevalt ie mij erg goed loopt perfect nergens hapering net als op benzine

Geplaatst: 07.03.2007 - 19:04
door Iwema
Vreemd maar LPG (propaan) geeft 12.3 kwh per kg en benzine maar 11.3 kwh.

Hoe kan dit?

Zie onderstaande grafieken

Afbeelding

Afbeelding

Hugo Iwema

Geplaatst: 07.03.2007 - 21:22
door Barry (Grillmeister)
In mijn jeep had ik ook lpg (geen g3) en daar merkte ik het toch echt als ik in de bergen reed of ik op lpg of benzine reed, veel minder vermogen op lpg.
Lag dat dan aan het "oude"lpg systeem?

Grt Barry