Pagina 1 van 1

tuning 480 es

Geplaatst: 10.03.2007 - 10:34
door sjoerdb
hallo,

ik ga wat proberen bij een 480 es, bl 1991 voorzien van B18FP motor. de nokkenas die er orgineel inligt ga ik wisselen met eentje die uit een B18E motor komt, en waarom zullen jullie je wel afvragen? ik zal de data van bijde stokken even naast elkaar leggen:

wat? B18E B18FP
lichthoogte inlaat 10.49 10.45
lichthoogte uitlaat 10.49 10.28
kleptiming bij theoretische klepspeling
0.5 0.5
inlaat opent 16 voor bdp 7 voor bdp
inlaat sluit 64 na odp 50 na odp
uitlaat open 64 voor odp 51 voor odp
uitlaat sluit 16 na bdp 6 na bdp


wat zie je dan?

B18E heeft grotere lichthoogte bij in en uitlaat
B18E heeft inlaat langer open staan
B18E heeft uitlaat langer open staan

dus ik denk dat het wisselen van de nokkenassen een verbetering van het motor vermogen oplevert. in combinatie met de catalysator blijft de uitstoot vast nog wel binnen de grensen, dan nog het idee om de inlaatpijp naar het luchtfilter te veranderen dat ie beter lucht kan happen.

straks heb ik mooi de tijd om de motor te veranderen want de 480 komt in de schuur te staan. ik ga dan voor dagelijks 440 TD rijden.

nog tips of ideeen? ik hoor het graag van jullie

Geplaatst: 10.03.2007 - 10:50
door Auk
Volgens mij is dit niet erg slim... Heb je genoeg kennis van deze motoren?

Geplaatst: 10.03.2007 - 12:57
door Michel740Turbo
Ik denk dat je ook even zou moeten na gaan of de kleppen wel de zelfde diameter hebben... ander ga iets vergelijken wat inwendig toch weer net even anders is :wink:

Geplaatst: 11.03.2007 - 22:22
door sjoerdb
kennis van motoren, ik weet dat de 1.7 vrijwel allemaal gelijk zijn. de compressie van een B18E is hoger dan van B18FP dus de B18FP heeft naar mijn idee lager liggende zuigers. dus de iets piets grotere lichthoogte geeft geen probleem.

verder zijn de motoren allemaal zo goed als hetzelfde, zeker de klepdiameters zijn bij N.A. motoren allemaal gelijk. turbo en 2 liter wijken er wel van af, de rest niet.

hoeveel kennis van motoren hebben jullie om zeker te zeggen dat het niet kan?

Geplaatst: 12.03.2007 - 00:15
door Michel740Turbo
Opzich is een nokkenas zo uit te wisselen dus als het niet het gewensde resultaat geeft kan je ze altijd nog terug wisselen.

Vergeet echter niet dat je niet een carb.motor kan vergelijken met een inj.motor, want jij hebt nu een een multipoint waar de injectoren voor de klep zitten en bij een carb motor is de weg en weerstand veel groter.

Om te zien of het werklijk werkt zou ik dus voor af en achter af een dyno test uitvoeren

Geplaatst: 12.03.2007 - 18:17
door sjoerdb
de B18E motor is ook injectie. een vermogens test heb ik al eens laten doen, waren 95 % van fabrieksgegevens.

Geplaatst: 12.03.2007 - 19:44
door Michel740Turbo
Huhh :oops:
Oja de B18K.. was een carb motor. neem me niet kwalijk :oops: