tuning 480 es
Geplaatst: 10.03.2007 - 10:34
hallo,
ik ga wat proberen bij een 480 es, bl 1991 voorzien van B18FP motor. de nokkenas die er orgineel inligt ga ik wisselen met eentje die uit een B18E motor komt, en waarom zullen jullie je wel afvragen? ik zal de data van bijde stokken even naast elkaar leggen:
wat? B18E B18FP
lichthoogte inlaat 10.49 10.45
lichthoogte uitlaat 10.49 10.28
kleptiming bij theoretische klepspeling
0.5 0.5
inlaat opent 16 voor bdp 7 voor bdp
inlaat sluit 64 na odp 50 na odp
uitlaat open 64 voor odp 51 voor odp
uitlaat sluit 16 na bdp 6 na bdp
wat zie je dan?
B18E heeft grotere lichthoogte bij in en uitlaat
B18E heeft inlaat langer open staan
B18E heeft uitlaat langer open staan
dus ik denk dat het wisselen van de nokkenassen een verbetering van het motor vermogen oplevert. in combinatie met de catalysator blijft de uitstoot vast nog wel binnen de grensen, dan nog het idee om de inlaatpijp naar het luchtfilter te veranderen dat ie beter lucht kan happen.
straks heb ik mooi de tijd om de motor te veranderen want de 480 komt in de schuur te staan. ik ga dan voor dagelijks 440 TD rijden.
nog tips of ideeen? ik hoor het graag van jullie
ik ga wat proberen bij een 480 es, bl 1991 voorzien van B18FP motor. de nokkenas die er orgineel inligt ga ik wisselen met eentje die uit een B18E motor komt, en waarom zullen jullie je wel afvragen? ik zal de data van bijde stokken even naast elkaar leggen:
wat? B18E B18FP
lichthoogte inlaat 10.49 10.45
lichthoogte uitlaat 10.49 10.28
kleptiming bij theoretische klepspeling
0.5 0.5
inlaat opent 16 voor bdp 7 voor bdp
inlaat sluit 64 na odp 50 na odp
uitlaat open 64 voor odp 51 voor odp
uitlaat sluit 16 na bdp 6 na bdp
wat zie je dan?
B18E heeft grotere lichthoogte bij in en uitlaat
B18E heeft inlaat langer open staan
B18E heeft uitlaat langer open staan
dus ik denk dat het wisselen van de nokkenassen een verbetering van het motor vermogen oplevert. in combinatie met de catalysator blijft de uitstoot vast nog wel binnen de grensen, dan nog het idee om de inlaatpijp naar het luchtfilter te veranderen dat ie beter lucht kan happen.
straks heb ik mooi de tijd om de motor te veranderen want de 480 komt in de schuur te staan. ik ga dan voor dagelijks 440 TD rijden.
nog tips of ideeen? ik hoor het graag van jullie