Pagina 1 van 1

Schakelproblemen 1e en 2e versnelling

Geplaatst: 11.03.2007 - 21:37
door Lamiek
Ik heb net een 2e hands volvo 440 gekocht. Hij is van 1995 met 112000 km. De vorige eigenaar heeft er de laatste jaren weinig gebruik van gemaakt: laatste jaar 3000 km in gereden. Tijdens de proefrit geen problemen kunnen ontdekken. De auto is door de vorige eingenaar nog apk gekeurd zonder bijzonderheden werd mij verteld.
Helaas ontdek ik nu toch problemen met schakelen. Niet altijd maar regelmatig. Vandaag even in getourd en veel problemen gehad met schakelen naar de 1e en de 2e versnelling. Het is net alsof je heel hard moet duwen maar dat helpt natuurlijk niet. Ook de soepele manier werkt niet altijd. Bij het schakelen komt hij net niet in de versnelling, dan lijkt het alsof je er in zit, maar helaas. Ik laat dan de koppeling omhoog komen maar dan zit hij er net niet in. Later tijdens het rijden werd het wel beter. Kan iemand mij vertellen wat het probleem is en wat ik er mee aan moet?

Geplaatst: 11.03.2007 - 22:35
door sytzos
andere versnellingsbak olie helpt een hoop! :)

Geplaatst: 11.03.2007 - 23:20
door Jaco S
is makkelijk trouwens je olie van de versnellingsbak te vervangen??

Geplaatst: 11.03.2007 - 23:51
door arjen-440
zo gedaan...
alleen moet je wel de juiste "sleutel" hebben

Geplaatst: 12.03.2007 - 07:56
door wpee
inderdaad andere olie in de bak.
Koop die met de renault/volvo specificatie, kost ongeveer 40 euro bij heuts voor 4 liter maar dan is het ook goed! En je schakelprobleem is weg.
Uit ervaring gesproken!


Wim

Geplaatst: 15.03.2007 - 09:55
door timcos
ik heb het ooit voor 30 euro bij een garage laten doen:)

Geplaatst: 15.03.2007 - 10:06
door V480-S60
Naast andere olie ook even de schakelbusjes vervangen!!

Geplaatst: 16.03.2007 - 12:38
door ziepej
waarschijnlijk een goede tip van v480-v60

Wat is de functie van de schakelbusjes en waar zitten ze ?

Geplaatst: 16.03.2007 - 13:01
door V480-S60
De versnellingsbak van een 400 serie is er één met schakelstangen. Aan het einde van die stangen zitten busjes. Die willen nog wel eens te ver uitslijten en dus zorgen voor slecht schakelen.
Is een regelmatig voorkomende kwaal.
(Werd voor mij altijd gedaan bij een beurt. Busjes kosten weinig en zijn tijdens normaal onderhoud gewoon te vervangen zonder meerkosten.)