Pagina 1 van 1

Ventilator gaat spontaan aan...

Geplaatst: 11.03.2007 - 21:54
door kuiper
Mijn V70 D5 aut '02 lijkt kuren te hebben.

1. Een tijdje geleden stond ik twee keer met een lege accu. Door laten meten; niks a/d hand, toch voor alle zekerheid maar nieuwe gekocht.

2. Als ik een uurtje in het bos met de Labrador heb gelopen en ik laat hem er weer via de achterklep in gaat de ventilator soms maximum blazen. Zo gauw ik zelf in stap en de auto start, stopt dat.

3. De afgelopen weken heb ik de V70 er 's avonds laat op betrapt dat-ie terwijl die al uren geleden neergezet is, maximaal de ventilator laat blazen.

Voorzover ik weet heb ik geen standverwarming (was ook koude lucht). Het lijkt me dat er samenhang is. Is dit normaal? Iemand een verklaring en remedie?

Dank,

Dirk

Geplaatst: 11.03.2007 - 22:00
door bart simpson
dat is het nablazen van je airco, daar is al meer over geschreven

Geplaatst: 11.03.2007 - 22:05
door toppertje
nablazen vd airco? in maart? dat lijkt mij onwaarschijnlijk

Geplaatst: 11.03.2007 - 22:09
door kuiper
toppertje schreef:nablazen vd airco? in maart? dat lijkt mij onwaarschijnlijk
Januari, februari...
Kan dat dan nog zo lang gebeuren (2-3 uur na een rit)?

D.

Geplaatst: 11.03.2007 - 22:34
door toppertje
ja idd, maar dan moet het wel erg warm zijn dan kan de ventilator nog wel een uur nadat de motor uitgezet is aanslaan.
maar met deze temp.(maart)heb ik dit nog niet meegemaakt :cheers:

Geplaatst: 11.03.2007 - 22:41
door kuiper
toppertje schreef:ja idd, maar dan moet het wel erg warm zijn dan kan de ventilator nog wel een uur nadat de motor uitgezet is aanslaan.
maar met deze temp.(maart)heb ik dit nog niet meegemaakt :cheers:
Vreemd, wat is de functie daarvan? Mijn zoveelste auto met airco, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

D.

Geplaatst: 11.03.2007 - 23:34
door Blackstone
Dat heeft ws te maken met het luchtkwaliteitsysteem, als jouw volvo daarmee is uitgerust. Dat houdt in dat de luchtsamenstelling wordt gecontroleerd en het systeem daarop functioneert. Heb je na gebruik van je auto je auto weggezet, zal de ventilatie na een 15 minuten gaan werken. Hiermee ververst ie de lucht in het interieur. De ventilatie houdt na een korte tijd op met blazen.

Geplaatst: 12.03.2007 - 07:41
door Oceanracer
En dit alles is in het leven geroepen nadat bij de "classic's" de verdampers na verloop van een paar jaar allemaal gingen lekken, omdat de constructie niet deugde. Bij de nieuwe modellen is helaas niet de constructie zelf aangepast, maar is het "opgelost" met een nadroogfunctie. De verdamper wordt drooggeblazen, waarmee gepoogd wordt corrosie tegen te gaan. Het moet nog blijken of dit voldoende soelaas biedt.

Geplaatst: 12.03.2007 - 07:48
door kuiper
Weer wat geleerd. Dank.

Dirk

Geplaatst: 12.03.2007 - 22:02
door toppertje
Oceanracer schreef:En dit alles is in het leven geroepen nadat bij de "classic's" de verdampers na verloop van een paar jaar allemaal gingen lekken, omdat de constructie niet deugde. Bij de nieuwe modellen is helaas niet de constructie zelf aangepast, maar is het "opgelost" met een nadroogfunctie. De verdamper wordt drooggeblazen, waarmee gepoogd wordt corrosie tegen te gaan. Het moet nog blijken of dit voldoende soelaas biedt.
oceanracer, ik had het zelf niet mooier kunnen zeggen

Geplaatst: 13.03.2007 - 07:21
door kuiper
Oh ja, wat ik vergat te zeggen is dat het af en toe moeite kost om de boel warm te krijgen. Soms moet je hem op max zetten voordat er wat warme lucht komt. Is nu wat minder urgent door het klimaat....


Dirk

Geplaatst: 13.03.2007 - 18:39
door Oceanracer
Misschien dat er een dikke laag stof op je sensor zit, of dat je ventilatortje niet goed draait. Probeer eens een paar keer flink hard in het ventolatortje te blazen. Je vind dit in de middenconsole.

Geplaatst: 13.03.2007 - 19:12
door toppertje
kuiper schreef:Oh ja, wat ik vergat te zeggen is dat het af en toe moeite kost om de boel warm te krijgen. Soms moet je hem op max zetten voordat er wat warme lucht komt. Is nu wat minder urgent door het klimaat....


Dirk
dit komt mij ook bekend voor,dat het lang duurt voordat het lekker warm wordt.
maar dit heeft denk ik mede te maken dat het(vind ik)nogal lang duurt voordat de moter zijn bedrijfstemp. heeft bereikt(schijnt normaal te zijn bij een D5)
mijn vent. en sensor heb ik een tijdje terug ook schoongemaakt en dit heeft geen effect gehad :cry:

Geplaatst: 13.03.2007 - 19:20
door kuiper
maar dit heeft denk ik mede te maken dat het(vind ik)nogal lang duurt voordat de moter zijn bedrijfstemp. heeft bereikt
Dat is het in dit geval niet. Hij heeft het ook wanneer je er al een uur of zo mee gereden hebt en je omdat het kil wordt de temperatuur wat wil verhogen.

Dirk

Geplaatst: 13.03.2007 - 21:52
door jaapie67
komt de temperatuurmeter wel in het midden anders misschien termostaat

Geplaatst: 13.03.2007 - 22:24
door kuiper
jaapie67 schreef:komt de temperatuurmeter wel in het midden anders misschien termostaat
Temperatuurmeter komt goed. Als je de ACC op max zet blaast-ie wel warme lucht. Dus dat is -t niet.

Dirk

Geplaatst: 14.03.2007 - 21:17
door toppertje
kuiper schreef:
jaapie67 schreef:komt de temperatuurmeter wel in het midden anders misschien termostaat
Temperatuurmeter komt goed. Als je de ACC op max zet blaast-ie wel warme lucht. Dus dat is -t niet.

Dirk


mischien moet je je interieurluchtfilter eens nakijken, het kan zijn als die redelijk dicht zitdat er te weienig lucht doorkomt.
omdat je zegt dat als je hem op max zet hij wel warme lucht blaast

Geplaatst: 14.03.2007 - 21:54
door kuiper
toppertje schreef: mischien moet je je interieurluchtfilter eens nakijken, het kan zijn als die redelijk dicht zitdat er te weienig lucht doorkomt.
omdat je zegt dat als je hem op max zet hij wel warme lucht blaast
Dat zou het best nog wel eens kunnen zijn!!

Dirk

Geplaatst: 15.03.2007 - 18:29
door toppertje
ben benieuwd.
laat het even horen als je er achter bent wat het was

Geplaatst: 15.03.2007 - 19:05
door kuiper
toppertje schreef:ben benieuwd.
laat het even horen als je er achter bent wat het was
Doe ik!!