Pagina 1 van 1
1.9 TD 440, alle ins en outs? tuning, onderhoud, verbeteren?
Geplaatst: 12.03.2007 - 22:31
door sjoerdb
ik heb vanaf deze week een 1.9 TD 440 om in te rijden en ben niet bekend met deze motoren. dus vertel me alle ins en outs van de turbodiesel!
voorlopig ga ik standaard rijden, daarna K&N vervangingsfilter monteren uit de 480, daarna luchtinlaat verbeteren, en dan verder zien hoe het torretje aan te passen.
mechanische pomp en turbo geven me de vrijheid om dingen handmatig in te stellen. geen gezeur met chips en electronica. vermogensmeting is nog wel de bedoeling zodat ik weet wat er nu in zit en wat er later in zit, zijn er mensen met getunde diesels in de 440/460? ik hou jullie op de hoogte als ik zelf dingen ontdek.
thx en fotos volgen snel
Geplaatst: 13.03.2007 - 08:16
door V480-S60
Het is een normale Renault 1.9 Turbodiesel die ook in de Renault 19 en 21 werd gebruikt.
Het vermogen is 90 PK en dat is voor die auto (1040 kg) redelijk goed te behappen.
Zoals je zelf al zegt kan je er mechanisch nog wel wat aan verbeteren. Maar of dat veel resultaat oplevert. Ik weet het niet.
Persoonlijk heb ik hier trouwens nog niemand voorbij zien komen met een getunede 400 serie diesel.
Geplaatst: 13.03.2007 - 18:38
door sjoerdb
zal ik dan de eerste zijn? jeetje, das toch wel uniek..... maar zoals ik inderdaad zei, mechanische pomp en mechanische turbo dus het is mogelijk!
Geplaatst: 21.03.2007 - 22:19
door sjoerdb
het eerste gemeten verbruik van de diesel is 1 op17. 1030 km gereden op 60 liter diesel, is erg netjes en lekker zuinig. ben ik wel blij om dat het nu al zo snel in buurt van fabrieksgegevens komt. vooropig laat ik de auto zoals ie is maar vermogen opkrikken gaat vast wel gebeuren, ook al zal dat rustig aan gaan. ondertussen kan ik mooi bezig met info zoeken en voorbereidingen treffen. mogelijk koop ik nog wel een diesel pomp los om te kijken waar versteld moet worden om meer in te spuiten. zou er een regeling op zitten die bij koude motor meer in spuit?
Geplaatst: 23.03.2007 - 18:09
door sjoerdb
en een dumpvalve? heeft dat zin bij turbo diesel?
Geplaatst: 29.03.2007 - 21:51
door sjoerdb
waar zou ik informatie kunnen vinden om de brandstof pomp aan te passen? of zou dit echt specialisten werk zijn, ik weet van roterende brandstof pompen van een trekker dat het redelijk te doen is, plaatje losschroefen dan iets verdraaien en hoppa meer inspuiting.
Geplaatst: 03.04.2007 - 18:34
door sjoerdb
ik ga eerst eens kijken om een turbodrukmeter te monteren, zo weet ik in ieder geval met welke turbodruk ik rij. daarna maar eens kijken naar maual of electronic boostcontroller, wat de kosten er van zijn en wat er allemaal bij komt kijken om het goed te monteren.
ook zit ik zelf te denken aan een vermogenstest, kost me maar 60 euro maar dan weet ik wel wat er aan begin vermogen is. wie weet is het al meer dat orgineel. ET meldt mij dat turbodruk en pomptiming de dingen zijn die ik kan doen.
Geplaatst: 17.05.2007 - 19:03
door Bart Giesen
sjoerdb schreef:en een dumpvalve? heeft dat zin bij turbo diesel?
Diesel werkt niet met vacuum zoals een benzinemotor.
Zodra je bij een benzinemotor, het gas loslaat, sluit de gasklep.
Doordat de zuigers hun slagen blijven maken, ontstaat er vacuum achter de gasklep. Deze vacuum is benodigd om de valve te openen in dumpvalve, waarna de lucht uit het systeem ontsnapt (tussen turbo - intercooler of tussen turbo - gasklep).
Een diesel werkt niet met dit princiepe en dus werkt een b.o.v niet op een diesel. Wat bij benzinemotoren die geblazen zijn wel werkt (maar niet echt aan te raden is), is om een lek in de slang te prikken die naar de regelaar voor de wastegate gaat. Hierdoor blijft de wastegate langer gesloten, en bouwt de turbo een hogere druk op.
Geplaatst: 17.05.2007 - 19:36
door DeNNiS_
afstellen van brandstof inspuit moment is zeer belangerijk voor je vermogen idd.. dan je turbo druk enz... je kan het allemaal opschroeven...
je plunjers in brandstof pomp vergroten enz...
maar let op keuring ed..!! en vooral de koeling van de motor
Geplaatst: 18.05.2007 - 14:13
door sjoerdb
de slang naar wastegate lek prikken is inderdaad niet de manier, want dan werkt dat systeem niet meer. hiervoor hebben ze boostcontrollers, handbediende of electronische. de auto gaat binnenkort naar de garage en dan gaan ze inspuiting ook nakijken. ik heb een losse brandstofpomp gekocht om ernaar te kijken wat ik moet verdraaien om meer inspuiting te krijgen. ben benieuwd hoe dat gaat, bij de wat oudere trekker diesels is het wat makkelijker op te schroeven.
turbodruk wil ik eerst gaan meten voordat ik maar iets ga veranderen.
Geplaatst: 21.05.2007 - 21:28
door Adri
Leuk idee om een 440td te tunen. Heb er zelf ook wel eens aan gedacht, maar ben nog niet verder gekomen dan die gedachte.
Heb hier nog een
link over het tunen van een peugeot turbodiesel. Het is wel een andere motor, maar veel is wel vergelijkbaar, ze zijn ook met een lucas brandstofpomp geleverd.
Wat betreft het koudstartsysteem, deze spuit geen extra brandstof in, maar vervroegd het moment van inspuiten bij een koude motor. Uit m'n hoofd zorgt het onderste kabeltje van je brandstofpomp hiervoor. Bij een net gestarte koude motor staat deze gespannen, bij een warme motor is ie slap. Voor tuning heb je er weinig aan denk ik.
Veel succes in ieder geval. Hoop nog wat van je te leren
Adri