Pagina 1 van 1
chiptuning en stotteren
Geplaatst: 19.03.2007 - 21:13
door toinev70
Ik heb mijn nieuwe D5 een kleine maand geleden laten chippen. Er is nu 5500 km mee gereden, waarmee 1500 km met chip.
Het gemiddeld verbruik is inmiddels met 3 liter per honderd teruggelopen, dus dat is prettig. De acceleratie is ook verbluffend.
(ik wilde toch een beetje het gevoel van mijn voorgaande Saab Aero krijgen en dat is gelukt!)
Echter, als ik het gaspedaal helemaal in trap lijkt het alsof het te veel vermogen voor hem is. De auto 'stottert' een beetje de versnellingen door.
Het gaat met horten en stoten.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Geplaatst: 19.03.2007 - 22:16
door MaXX99
Ben zelf ook wel benieuwd naar andere ervaringen, want overwoog ook ernstig mijn D5 na aanschaf spoedig te laten chippen. Dus alle ervaringen zowel positief als negatief zijn zeker welkom.
Welke tuner heb je eigenlijk genomen ? RICA ?
Geplaatst: 19.03.2007 - 22:47
door Gast
Automaat?
Re: chiptuning en stotteren
Geplaatst: 20.03.2007 - 23:59
door B@rt_d@_M@n
toinev70 schreef:
Het gemiddeld verbruik is inmiddels met 3 liter per honderd teruggelopen, dus dat is prettig.
3 liter per 100 ??
Mijn D5 doet gemiddeld 6.8 l/100, dus die van jou nu ca. 3.8 l/100 ?
Bedoel je misschien 0.3 l/100 minder?
Geplaatst: 21.03.2007 - 08:52
door liquid_force
misschien een ander (open) lucht-filter monteren ... bij mij zat ie in het begin ook een beetje naar lucht te happen ... en dat is na de montage van een K&N veel minder ...
Geplaatst: 21.03.2007 - 08:57
door VolvoRob
Ik zit eigenlijk een beetje op een reactie van Bart Simpson te wachten....
mod-edit: niet flamen graag!
Re: chiptuning en stotteren
Geplaatst: 21.03.2007 - 10:16
door toinev70
B@rt_d@_M@n schreef:toinev70 schreef:
Het gemiddeld verbruik is inmiddels met 3 liter per honderd teruggelopen, dus dat is prettig.
3 liter per 100 ??
Mijn D5 doet gemiddeld 6.8 l/100, dus die van jou nu ca. 3.8 l/100 ?
Bedoel je misschien 0.3 l/100 minder?
Precies. Ik zit nu op 8,7l/100 gemiddeld en begon met 11,7/100.
6,8 ga ik volgens mij nooit halen. Maar misschien komt het wel omdat hij net nieuw is.
En ja, het is een geartronic om op een eerdere vraag antwoord te geven.
Geplaatst: 21.03.2007 - 10:39
door menjo
Ik wil niet weten wat jouw rijstijl is als je het voor elkaar krijgt 11.7/100 te rijden

Of rij je alleen maar in de stad, stukjes van 5km?
Geplaatst: 21.03.2007 - 10:43
door IkeV70
Zelfs met veel korte stukjes is 8.7/100km nog veel.
Re: chiptuning en stotteren
Geplaatst: 21.03.2007 - 11:05
door V480-S60
toinev70 schreef:
Precies. Ik zit nu op 8,7l/100 gemiddeld en begon met 11,7/100.
6,8 ga ik volgens mij nooit halen. Maar misschien komt het wel omdat hij net nieuw is.
En ja, het is een geartronic om op een eerdere vraag antwoord te geven.
Oké een GT maakt wat uit op het gebruik. Maar 11,7/100 is heel erg slecht. Die 8,7 komt meer in de buurt bij een nieuwe auto maar is nog behoorlijk aan de verkeerde kant.
Er lijkt mij toch iets fout te zitten want bij "inrijden" zit je normaal gesproken op 8,0/100 en na "inrijden" op circa 7,0/100
Dan heb ik wel een S60 maar ik haal heel gemakkelijk 6,45/100.
En dan rij ik daarmee door de stad (giga verbruik) en niet langzaam op de autoweg.
Bij alleen maar autosnelweg zit ik zelfs op gemiddeld 5,8/100.
(Alles echt gemeten met km en tankbeurten, niet op BC)
Geplaatst: 21.03.2007 - 15:43
door toinev70
Ik rij inderdaad veel kleine stukken, waardoor het verbruik wat hoger kan liggen maar daar ging deze topic niet over!
Geplaatst: 21.03.2007 - 16:04
door Paul
Onze XC70 D5 die net zo oud is als die van Toine, reed eerst 10.5 gemiddeld, na 2000km stond hij op 8.8l/100km en na mijn wintersport met skibox en 4 mannen in de auto stond hij op 9.9l/100km
En nu staat hij weer op 9.6l/100km
Dit is dan wel eens waar met een XC70, maar die van Toine is een D5 AWD dat scheelt ook nog even

Dus redelijk te vergelijken met die van ons.
Maar bij ons zit er geen chipje in.
Geplaatst: 21.03.2007 - 16:56
door menjo
Maar klinkt als de traction control of andersoortige elektronische koppelbegrenzing (misschien vanwege de automaat inderdaad).
Geplaatst: 22.03.2007 - 12:33
door oudegroen
't is dat het een zelfontbrander is anders zou ik mikken op de ontsteking...
Nu zou het de brandstofhoeveelheid kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat bij zo'n verbruik de druk eerder te hoog dan te laag staat afgesteld. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat alle diesel die je verstookt wordt gebruikt om erme ete rijden. Het lijkt wel of er "energie weglekt". Ik zou 'm eens laten uitlezen...
Re: chiptuning en stotteren
Geplaatst: 13.06.2007 - 22:36
door lupardi
toinev70 schreef:B@rt_d@_M@n schreef:toinev70 schreef:
Het gemiddeld verbruik is inmiddels met 3 liter per honderd teruggelopen, dus dat is prettig.
3 liter per 100 ??
Mijn D5 doet gemiddeld 6.8 l/100, dus die van jou nu ca. 3.8 l/100 ?
Bedoel je misschien 0.3 l/100 minder?
Precies. Ik zit nu op 8,7l/100 gemiddeld en begon met 11,7/100.
6,8 ga ik volgens mij nooit halen. Maar misschien komt het wel omdat hij net nieuw is.
En ja, het is een geartronic om op een eerdere vraag antwoord te geven.
Toine,
Ik heb een V70 met dezelfde set-up (D5-AWD, RICA en Geartronic, apr 2007). Ik had ook wat problemen met inhouden van de motor, met name bij een koude start (weekeinde stilgestaan enzo). De dealer heeft eea nagekeken en een nieuwe update van de software voor de automaat erin gezet......probleem over en rijd als een zonnetje!
PS. wat is jouw verbruik nu? Na 7200 km zit ik op 7.0 l/100 km
Geplaatst: 13.06.2007 - 23:11
door bleuriders
probleem zit hem in de koppelingsplaten icm vliegwiel.
deze kunnen het koppel niet aan.
dit hebben wij ook bij een D5 gehad.
werdt niet echt verholpen na vervanging.
hebben toen besloten hem orgineel te laten zetten, echter het bleef toen ook bij normaal iets aanwezig.
Pas in iedergeval ermee op !!!