Pagina 1 van 1

Interior Air Quality System

Geplaatst: 21.03.2007 - 22:02
door liana002
Ik heb sinds enkele weken een probleem met het Interior Air Quality System. Dit is een systeem dat er voor zorgt dat de schadelijke stoffen buiten blijven. Je merkt het vooral als iemand voor je rijdt waarvan het CO-gehalte van de auto niet goed afgesteld is. Normaal moet de recirculatieklep dan in werking treden, maar deze laat het dus afweten. Het probleem is via mijn dealer door gestuurd naar Volvo Belgie en blijkbaar zou er een sensor moeten vervangen worden.
Heeft iemand ditzelfde probleem?

Re: Interior Air Quality System

Geplaatst: 22.03.2007 - 10:50
door BBC2006
Ja, heb bij de laatste grote beurt (20.000km) ook gevraagd of het
systeem getest kon worden ofzo, want mijn inziens werkt het systeem niet of veel te laat.
Het antwoord: 'er komt een nieuw pollenfilter in, bij de beurt meneer. Misschien dat het dan is opgelost!, dat het oude filter vuil is.'"

Da's natuurlijk geen antwoord. En nee, na de beurt werkt het AQS nog steeds niet naar behoren. Rij je achter een stinkende diesel, moet je zelf het systeem dichtzetten. Misschien dat een software update dit probleem moest oplossen ofzo (zie eerdere posting, "fijn zo'n update").

Bij mij werkt het dus niet naar behoren.

BBC 2006 V50 T5 awd summum rti, en rolluikje!

Geplaatst: 25.03.2007 - 23:10
door Taeke
Ik heb ook niet echt vertrouwen in dit systeem. Probleem is dat nergens in de handleiding beschreven staat wanneer je weet of AQS is ingeschakeld.
Mijn subjectieve mening is dat er nog teveel geurtjes binnendringen.
Iemand tips?

Geplaatst: 26.03.2007 - 10:49
door fritsr
Het is een leuk bedacht feaure maar in de praktijk heb je er niet veel aan. Vervelende geuren komen gewoon binnen. De audi A3 van vrouw heeft een soort gelijke functie en werkt net zo slecht.

Geplaatst: 27.03.2007 - 08:08
door BBC2006
"Probleem is dat nergens in de handleiding beschreven staat wanneer je weet of AQS is ingeschakeld."

Lampje groen: AQS Automatisch (automatisch open/dicht)
geen Lampje: ventilatie open
Lampje amber: ventilatie dicht

BBC2006

Geplaatst: 27.03.2007 - 08:45
door BlackSapphire
punt is: Als het groene lampje brand, dan gooit hij hem automatisch dicht. Het zou prettig zijn als je ook zou kunnen zien dat hij automatisch de boel heeft dichtgegooid. Een soort verifieerbaarheid dus van het systeem. Net zoiets als: hoe controleer ik dat het lampje in de koelkast ook werkelijk uit is als ik de deur dicht doe? Ze zeggen dat het automatisch gaat, maar....

Wat mij betreft: ik heb het AQS ook, maar tot op dit moment tevreden. Kom nogal eens in parkeergarages, maar ik heb daar het 'gevoel' dat hij goed werkt. Geen stank van uitlaatgassen.

Geplaatst: 27.03.2007 - 12:57
door Oceanracer
Een koolstoffilter plaatsen ipv een normaal pollenfilter houdt de uitlaatgassen van anderen ook buiten je auto, en heeft als voordeel dat de klep niet wordt gesloten. Je krijgt dus nogsteeds frisse lucht van buiten. Bij een AQS gaat de klep een tijdje dicht, dus wordt het al gauw een muffe toestand.

Geplaatst: 27.03.2007 - 13:57
door Vman
Het merendeel van de diesellucht wordt normaal gezien tegengehouden door de actieve koolstoffilter. Bij hoge concentratie gaat ook de recirculatieklep dicht (bij wagens met IAQS).
Zo kan je de werking van de luchtkwaliteitssensor (AQS) controleren:

-Start de motor van de auto met de automatische knop van de elektronische klimaatregeling in de ON-stand.
-Spuit met een spuitbus wat roestoplosmiddel of ruitensproeiervloeistof in het gebied rondom de luchtkwaliteitsensor.
(Opmerking! Gebruik slechts een klein beetje. )
Als de luchtkwaliteitsensor en andere elektronica storingsvrij zijn, moet de klep voor de luchtinlaat snel sluiten.
Als de luchtkwaliteitsensor storingsvrij is, gaat de klep voor de luchtinlaat na ongeveer 15 seconden geleidelijk open.
Om het goed te zien moet je de afscherming onder de vooruit verwijderen, maar volgens mij moet je het kunnen horen ook.

Mijn huidige V50 heeft ook meer last van "dieselgeurtjes" dan de vorige. Misschien moet ik mijn AQS ook maar eens controleren...

Succes!

Geplaatst: 27.03.2007 - 19:01
door Oceanracer
Een koolstoffilter werkt overigens slechts een maand of 6. Daarna wordt de werking beduidend minder en functioneert voornamelijk nog als pollenfilter.

Geplaatst: 27.03.2007 - 23:06
door BlackSapphire
Vman schreef:Het merendeel van de diesellucht wordt normaal gezien tegengehouden door de actieve koolstoffilter. Bij hoge concentratie gaat ook de recirculatieklep dicht (bij wagens met IAQS).
Zo kan je de werking van de luchtkwaliteitssensor (AQS) controleren:

-Start de motor van de auto met de automatische knop van de elektronische klimaatregeling in de ON-stand.
-Spuit met een spuitbus wat roestoplosmiddel of ruitensproeiervloeistof in het gebied rondom de luchtkwaliteitsensor.
(Opmerking! Gebruik slechts een klein beetje. )
Als de luchtkwaliteitsensor en andere elektronica storingsvrij zijn, moet de klep voor de luchtinlaat snel sluiten.
Als de luchtkwaliteitsensor storingsvrij is, gaat de klep voor de luchtinlaat na ongeveer 15 seconden geleidelijk open.
Om het goed te zien moet je de afscherming onder de vooruit verwijderen, maar volgens mij moet je het kunnen horen ook.

Mijn huidige V50 heeft ook meer last van "dieselgeurtjes" dan de vorige. Misschien moet ik mijn AQS ook maar eens controleren...

Succes!
Bedankt voor deze info. Ik denk dat ik maar gewoon geloof dat ie dicht gaat...