Pagina 1 van 1

De weg naar... deel 2

Geplaatst: 23.03.2007 - 11:07
door Chef
Na de reacties uit dit topic en wat speurwerk ben ik op een 940 estate uitgekomen. Op zich een prima auto, een hoop al aan vervangen...

:( MAAR :(

Het is sinds de aankoop een maand geleden nu al 5 keer gebeurd dat deze uitvalt. Zelfs na een wat langere rit valt de motor ineens uit. Stoppen, even wachten, starten en weer rijden of er nooit iets aan de hand geweest is.

Wat zou dit kunnen zijn?

Geplaatst: 23.03.2007 - 14:55
door Fat Rat
kan je specifieker beschrijven hoe de wagen uit valt??
zomaar ineens, bij afremmen, op benzine of op lpg of diesel??
moet je perse even wachten of start de wagen altijd direct weer??
wat is er de laatste tijd vervangen??

Geplaatst: 26.03.2007 - 10:18
door Chef
Tijdens het rijden uitvallen, lampen in de cockpit gaan branden net als het contact aangezet wordt, motor slaat echter niet aan. Gebeurt in verschillende situaties, in de stad, op buitenweg en op snelweg. Tijdens constante snelheden, niet specifiek bij het accelereren of afremmen. Het is een 2.3 benzinemotor (geen gas, nooit ingezeten). Wagen start niet direct (hij start wel, maar slaat niet aan), maar binnen 1 a 1,5 minuut loopt ie weer of er nooit iets gebeurd is.
Ben al begonnen met het vervangen van de bobinekabel. Zonder resultaat.
Recent is er niks vervangen, alleen distributie met een nieuwe waterpomp (en fuseekogels en schokbrekers maar dat staat er natuurlijk allemaal los van).

Geplaatst: 26.03.2007 - 20:19
door Gast
Staat de distributie goed op tijd? Zijn sindsdien de problemen begonnen?
Bij het uitvallen denk ik aan de condensator van de ontsteking.

Geplaatst: 26.03.2007 - 22:37
door Chef
Lijkt me dat de distributie op tijd staat. Merk niks in trekkracht, en het lijkt me dat er een frequent probleem zou moeten ontstaan als deze niet op tijd zou staan. Nu valt ie na een rit van 250 km niet uit, en de keer erop binnen 10 kilometer weer wel...
En volgens mij zit er geen condensator meer op dit type blok (2.3i 4cylinder lijn)

Geplaatst: 26.03.2007 - 23:48
door Gast
1 tandje verkeerd kan soms voor rare storingen zorgen.
Stel anders je vraag eens hier:
http://www.volvo700vereniging.nl/

Geplaatst: 27.03.2007 - 01:26
door Chef
Zal ik doen, bedankt voor de tip!

Reacties met mogelijke oplossingen blijven natuurlijk welkom!

Geplaatst: 27.03.2007 - 12:19
door edraket
Kijk eens naar je brandstofpomp relais. Deze willen vaak sneuvelen, en dat geeft dezelfde klachten. Geef er eens een tik op bij lopende motor.
Verder de massa punten nakijken. Als een massa niet goed is krijgt de inspuit computer niet voldoende spanning, en kan ook dit soort verschijnselen geven.

Geplaatst: 28.03.2007 - 11:04
door Chef
Massapunten heb ik bekeken en zijn goed, brandstofpomp relais wordt vandaag vervangen. Zat zelf meer te denken aan de bobine (toerenteller doet af en toe ook een beetje vreemd, weet niet of het een meganisch of electrisch probleem is maar daar lig ik op zich niet wakker van, is wel een symptoom) en heb de bobinekabel al vervangen. Bougiekabels zijn niet nieuw maar ook zeker niet oud.
Als hij na de relais moeilijk blijft doen, hoe reeel is het om dan richting bobine te gaan denken?

Geplaatst: 28.03.2007 - 19:16
door Chef
Vanmiddag relais van de brandstofpomp vervangen, zonder resultaat...
Het lijkt me toch een brandstofprobleem, toen de auto niet wilde starten, veel pompend gas gegeven zonder resultaat. Bougies waren vervolgens helemaal droog (auto had niet gelopen).

Wat zijn de bekendste problemen rondom brandstof(pomp) bij dit type?

Geplaatst: 29.03.2007 - 11:12
door edraket
Je kunt ook nog kijken naar je contactslot en evt de startonderbreker. Als de toerenteller vreemd doet is het zeker geen brandstof probleem, maar kom ik drie zaken veel tegen:
brandstofpomprelais, valt af
contactslot met detectie-ring
strartonderbreker

Als de auto uitvalt, rommel eens aan je slot. Wellicht geeft dat verduidelijking.

Geplaatst: 29.03.2007 - 11:26
door 945i
Als een auto het niet doet, moet je altijd eerst 2 dingen controleren.
krijgt de motor brandstof.
Krijgt de motor een vonk.

Als je weet welke van de 2 ontbreekt (misschien wel beide?), kan je verder kijken.

Geplaatst: 29.03.2007 - 20:21
door Chef
Contactslot had ik al aan gedacht, maar lijkt mij goed. Zit geen speling of zoiets iets op, en heb er al contactspray ingespoten. Rommelen met het contactslot helpt niet, is geprobeerd. Een startonderbreker zit er niet op. Sleutels zijn ook niet gecodeerd (we hebben een sleutel bij laten maken en die is volledig ijzer, start ie net zo goed mee!)

Welnu: Brandstof en vonk.
Het is lastig om te checken of de auto vonkt, omdat hij het in principe vrij snel weer doet. Voordat ik er een bougie uit heb, start en loopt de auto al weer... Brandstof is echter een ander probleem denk ik. Dit is wat ik ontdekt heb:

Als je het contact aanzet, hoor je ongeveer een seconde de brandstofpomp (?) pompen, en met een tik afslaan. De auto start en de motor draait gewoon. Zet je het contact uit zonder te starten, en daarna weer aan, dan pompt de pomp soms wel, soms niet. Als de pomp niet start, slaat de motor niet (of een seconde of 2 bokkend laag stationair) aan. Ik heb het idee als ik stil kom te staan en het contact aan zet, dit gebrom (van de pompende brandstofpomp?) niet te horen.

Toen de auto vandaag afsloeg, probeerde ik hem al koppelend en pompend gas gevend weer aan te krijgen. Zonder resultaat. Nu brand echter het motormanagement lampje (die oranje met groene driehoek en symbooltje er in). Na de auto na 2 uur thuis staan weer te pakken, is het lampje weer uit...

Suggesties?

Geplaatst: 06.04.2007 - 01:07
door Chef
Niemand?

Geplaatst: 06.04.2007 - 21:11
door Gast
Misschien toch even laten uitlezen bij een Volvo-dealer of specialist.
Ik zou met de laatste beginnen, goedkoper! :P