Pagina 1 van 1

storing bobine van cilinder 3 van een S80 T6

Geplaatst: 24.03.2007 - 12:52
door davidjoost
Vandaag was ik bij de Volvo-dealer in H., het uitlaatstoringslampje was namelijk (weer) gaan branden, dus ik dacht laten we de storing maar eens laten uitlezen. De motor liep en trok af en toe ook niet lekker (bleek: op 5-cilinders), wat erg storend is en slecht voor de motor.
Goed die monteur hangt hem aan de computer en er bleek dus duidelijk dat er storing op cilinder 3 zat door een storing in de bobine. Die zou het af en toe gewoon niet te doen. Inmiddels is de foutmelding er uit gehaald en op de weg naar huis nergens last van gehad (wel rustig gereden). Het storingslampje bleef ook uit. De bobine kon pas maandag besteld worden en dinsdag gemonteerd.
Omdat mijn vader in N-B werkt dus maar even de dealer daar gebeld (ik zal wederom geen namen of plaatsen noemen), of zij even dat onderdeel wilden bestellen. Toen zeiden ze dat hij maar even langs moest rijden zodat nog even zelf konden kijken naar de storing en of het wel echt de bobine was die stuk was en niet wat anders. Ze wilden het bijvoorbeeld ook testen door even 2 bobines om te wisselen. Dus ik zei dat ze bij de dealer in H. er vrij zeker van waren dat die bobine gewoon vervangen moest worden. "Ja maar wij willen er 100% zeker van zijn."
Goed, dat komt op mij over als "wij willen er ook nog geld aan verdienen". Je zult net zien dat die bobine het gewoon goed doet als je daar in de garage staat. De foutmelding is gewist dus het is bijna 'hopen' dat die terugkomt anders kunnen ze hem niet uitlezen. Ik vertrouw gewoon op het oordeel en de bekwaamheid van de dealer in H., wie zijn zij dan om dat weer in twijfel te gaan trekken?! Lekker hoor, Volvo-dealers onder elkaar... Gewoon die bobine vervangen!

Wat denken jullie hier nou van?

Geplaatst: 24.03.2007 - 14:40
door DrRossi
Bij bij hebben we eerst de bobines verwisseld en de storing verhuisde mee.
Het advies was tevens de bougies vervangen.

Ik had die dealer in H gewoon laten bellen dat ze een bobine voor je bestellen verder niets.
Kost 88 euro.
artikel 30713416

Geplaatst: 24.03.2007 - 15:10
door davidjoost
Ja maar mijn vader is doordeweeks 200km van de dealer in H vandaan dus dan is hij aangewezen op de dealer(s) in Noord-Brabant. Maar als de bobine op het moment van verwisselen het goed doet dan verhuist de storing niet mee omdat er geen storing is. Wordt lastig testen dan. En zouden we dan alle bougies (preventief) laten vervangen?

Geplaatst: 24.03.2007 - 22:53
door Gast
Het is niet altijd de bobine.
Ook een bougie kan dezelfde storing geven.
Maar ook bijvoorbeeld onjuiste (strakke) klepspeling kan een dergelijke storing veroorzaken.
Dus opzich niet vreemd dat die dealer toch zelf even wil checken.

Geplaatst: 24.03.2007 - 23:46
door davidjoost
Onze S80 is van 99 en heeft hydraulische (zelfstellende) kleppen. Ik denk niet dat die bij een kmstand van 125.000 al een dergelijke speling kunnen hebben. De bougies zijn bij 116.000 vervangen dus ook die lijken me niet echt aannemelijke verdachten...

Geplaatst: 25.03.2007 - 00:42
door edraket
Is dit nog onder garantie? En doet de storing zich voor op zowel benzine als LPG?

Geplaatst: 25.03.2007 - 01:20
door davidjoost
op beide brandstoffen

Geplaatst: 28.03.2007 - 23:08
door davidjoost
goed blijkbaar vond de dealer in Den Bosch het nodig de diagnose van Volvo-dealer in Heerenveen in twijfel te trekken en 68 euro aan diagnose kosten te rekenen toen bleek dat het inderdaad de bobine van cilinder 3 was die moest worden vervangen...

Blijkbaar moesten zij er ook nog even geld aan verdienen! In Heerenveen zijn we overigens gratis geholpen aan die zelfde diagnose (bobine vervangen), al kostte de vorige keer daar laten uitlezen 18 euro, wat ook nog meevalt.
HELAAS bij dat bedrijf in Den Bosch komen we niet weer!! Jammer want een klant wegjagen die toch zo'n 40.000km per jaar rijdt met een S80 T6....

Geplaatst: 29.03.2007 - 00:10
door Ludo
davidjoost schreef:HELAAS bij dat bedrijf in Den Bosch komen we niet weer!! Jammer want een klant wegjagen die toch zo'n 40.000km per jaar rijdt met een S80 T6....
je moet je ook afvragen of een dealer wel op zo iemand zit te wachten.
ik ben wel eens benieuwd of de dealer in Heerenveen het volgende keer ook gratis doet als hij weet dat je voor herstelling toch op een ander gaat.

Geplaatst: 29.03.2007 - 02:03
door davidjoost
@ Ludo: Mijn vader werkt in het zuiden doordeweeks en dat heb ik ze in Heerenveen ook verteld, ik was daar zaterdagochtend en het onderdeel kon pas maandag besteld worden dus het leek hun ook logisch om het elders te doen. Langer doorrijden met het risico dat de motor weer op 5 cilinders ging lopen vonden ze niet verstandig.

Geplaatst: 29.03.2007 - 08:34
door Ludo
nouja, ik kan dat ergens wel begrijpen.
maar waarom heb je de dealer in Heerenveen niet gevraag contact op te nemen hierover met de dealer in in Den Bosch?.
en betere afspraken...
achteraf ga je toch niet leuteren over 68 euro.

Geplaatst: 29.03.2007 - 13:24
door davidjoost
Welja, alsof het niks is. Er hoeven toch geen 2 dealers aan een en dezelfde diagnose te verdienen?! We hebben duidelijk gezegd dat in Heerenveen het probleem al was vastgesteld, zelfs een printje meegekregen met de storing erop en dat gegeven aan die lui in D-B.

P.S. Er gaat een brief naar Volvo Nederland.

Geplaatst: 29.03.2007 - 16:08
door Gast
Ludo schreef:nouja, ik kan dat ergens wel begrijpen.
maar waarom heb je de dealer in Heerenveen niet gevraag contact op te nemen hierover met de dealer in in Den Bosch?.
en betere afspraken...
achteraf ga je toch niet leuteren over 68 euro.
@Ludo, ik ben het ook niet met je eens.
Als je het verhaal hebt gelezen, is er duidelijk aangegeven dat de bobine van de 3e cilinder stuk was (even bestellen).
Ik zou niet betalen, voor de eigenwijsheid van een andere dealer.

Geplaatst: 29.03.2007 - 19:10
door Ludo
nou, ik kan die dealer heel goed begrijpen hoor als die zelf de diagnose wil stellen.
klakkeloos vervangen en uiteindelijk nog dezelfde klacht is veel erger.
je wil niet weten hoeveel Volvo 850 eigenaars er in het verleden door een verkeerde diagnose, lambdasondes en luchtmassameters hebben vervangen waarvan uiteindelijk de oorzaak een simpel lek, los of rot vacuumslangetje bleek te zijn.

achteraf is het altijd makkelijk roepen...

Geplaatst: 29.03.2007 - 19:22
door Gast
Niks, achteraf!
Ik mag toch aannemen dat dealers goede diagnose's kunnen stellen.
Simpel overleg was voldoende geweest!
Sorry, maar ik noem het geld klopperij.
Helemaal al omdat ze 68 euro berekenen aan diagnose kosten?
Terwijl ze al wisten waar ze naar moesten zoeken. Indicatie lag er immers al.

Geplaatst: 29.03.2007 - 19:29
door Ludo
oke 68 euro voor alleen de diagnose is wel veel, maar ik ken de prijzen niet.

maar is er wel een goed overleg geweest?.
als je dit leest:
davidjoost schreef:.Toen zeiden ze dat hij maar even langs moest rijden zodat nog even zelf konden kijken naar de storing en of het wel echt de bobine was die stuk was en niet wat anders. Ze wilden het bijvoorbeeld ook testen door even 2 bobines om te wisselen. Dus ik zei dat ze bij de dealer in H. er vrij zeker van waren dat die bobine gewoon vervangen moest worden. "Ja maar wij willen er 100% zeker van zijn."
Goed, dat komt op mij over als "wij willen er ook nog geld aan verdienen"
had je dat al kunnen voorspellen als je geen verder overleg had gepleegd.

Geplaatst: 29.03.2007 - 19:41
door Gast
Daar heb jij weer gelijk.
De communicatie verdient geen schoonheidsprijs.
Misschien had @davidjoost iets meer op zijn qui-vive moete zijn.
Ik denk dat hij tegen de garage had moeten zeggen: "als jullie tot dezelfde dianose komen, verwacht ik dat hiervoor geen kosten in rekening worden gebracht."

Er is een brief naar Volvo, maarja die reactie kennen we inmiddels.
"Wij zijn geen partij in deze..............bla.bla.........voor verdere afhandeling verwijzen wij u naar uw dealer.....enz....".

Zal er vast niet ver naast zitten. :P