Pagina 1 van 2
vermogen 940 ??????????????
Geplaatst: 24.03.2007 - 21:41
door rikke
Beste mensen,
Binnenkort zullen we in het bezit zijn van een volvo 940 uit 1997.
Nu zit ik wat rond te surfen en kwam ik op de site van de "RDW". Ik denk even het kenteken invoeren. De auto staat te boek als volvo 940 2.3T met een vermogen van 121 kw (165pk) Daar kwam bij mij een vraagteken, want volgens mij is het een 99kw versie!! Ik neem aan dat de RDW-gegevens als betrouwbaar gezien mogen worden of ben ik nu te naief!!??
En de T, staat die voor Turbo??? Kan iemand mij hier wat meer over vertellen??
Greetz Rik
Geplaatst: 24.03.2007 - 22:03
door Michel740Turbo
Na wat zoek werk zie idd dat er twee type motoren zijn met turbo.
de 99kw (135pk) en de 121kw (165pk)
De 99kw
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 5&cache=no
De 121kw
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 3&cache=no
Het kan zijn dat jij een LPT het en het rdw zegt een HPT
De gegevens er van ken ik niet en worden ook niet vernoemt bij de boven genoemde links.
Misschien dat +++t blijft behelpen+++ je kan helpen.
Re: vermogen 940 ??????????????
Geplaatst: 24.03.2007 - 22:16
door hammer_rites
rikke schreef:Daar kwam bij mij een vraagteken, want volgens mij is het een 99kw versie!!
Waarom denk je dat het een LPT (dus 99kW/135pk) is?
Geplaatst: 24.03.2007 - 22:27
door Michel740Turbo
Zoals ik eerder al melde zou ik de vermogens gegevens van de LPT en de HPT niet weten.
Ik denk alleen dat het misschien op die manier zit, of het ook zo is weet ik niet :roll:
Geplaatst: 24.03.2007 - 22:34
door hammer_rites
Michel740Turbo schreef:Zoals ik eerder al melde zou ik de vermogens gegevens van de LPT en de HPT niet weten.
Ik denk alleen dat het misschien op die manier zit, of het ook zo is weet ik niet :roll:
Uhh.. Michel740Turbo, is deze opmerking voor mij bedoeld? Je hebt helemaal gelijk qua vermogens, ik vroeg me alleen af waarom de draadstarter dacht dat hij een LPT voor ogen had. De vraag was niet voor jou bedoeld

Geplaatst: 24.03.2007 - 22:46
door Fat Rat
meestal wordt de lpt versie bij het kentekenregister van de rdw vermeld als een I. C. of wel Inter Cooler.
maar de hpt versie is natuurlijk veel toffer
stop hier je VIN code in en je ziet welk motor type je hebt
http://www.volvo700vereniging.nl/?q=node/646
Dacht dat het motorvermogen trouwens tegenwoordig ook op het kentekenbewijs deel 1 staat.
Geplaatst: 24.03.2007 - 22:54
door hammer_rites
Fat Rat schreef:
maar de hpt versie is natuurlijk veel toffer
Umm.. het enige verschil zover ik weet is de turbo druk.
Ik bedoel: schroef de druk op, en de verschillen verdwijnen als sneeuw voor het broeikaseffect...
Geplaatst: 25.03.2007 - 20:14
door +++t blijft behelpen+++
ik zeg:
ga maar eens goed zoeken hier, en ook bij de V700 vereniging.
er zijn wel degelijk verschille(n)(tjes)
ze zijn reeds eerder gememoreerd.
wat veel mensen doen is een MBC monteren.
is een goedkope optie om aan een beetje meer vermogen te kopen,
Maar:
er zijn ook nadelen.
lees maar het verhaal of liever: verhalen
http://www.volvo700vereniging.nl/?q=search/node/MBC
Geplaatst: 25.03.2007 - 23:52
door hammer_rites
+++t blijft behelpen+++ schreef:ik zeg:
ga maar eens goed zoeken hier, en ook bij de V700 vereniging.
er zijn wel degelijk verschille(n)(tjes)
ze zijn reeds eerder gememoreerd.
Wastegateveer en extra gaten in het luchtfilterhuis. Wel misschien nog verschillen in overbrengingsverhoudingen in de bak, dat durf ik niet te zeggen. En dan heb ik het natuurlijk niet over de meer cosmetische verschillen zoals "turbo" aanduidingen en/of boostmeters.
Maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik deze informatie niet heb gekregen door mijn handen vuil te maken, maar door maandenlang lurken op turbobricks...
Geplaatst: 26.03.2007 - 00:57
door Michel740Turbo
hammer_rites schreef: extra gaten in het luchtfilterhuis....
je kan natuurlijk net als ik een K&N er in leggen en het onderste deel van het filterhuis (op de steunpunten na) afzagen :razz:
Doet het goed en de turbo is goed te horen :twisted:
Geplaatst: 26.03.2007 - 22:32
door rikke
Ok, het is in ieder geval duidelijk dat het een turbo motor is!! Heb vandaag even in de papieren kunnen kijken van de huidige eigenaar, maar we konden niet direct meer uitsluitsel ontdekken. Op het kentekenbewijs staat ook volvo 940 2.3 T. en verder weinig meer. Kan zijn dat we er allebij overheen gelezen hebben. Maar als ikde RDW moet geloven is het de 121 kw versie.
Naar de Vin-code heb ik niet gezocht, wist op dat moment ook even niet waar ik het zoeken moest.
Kan mij wel voorstellen dat de 121 kw versie lekker pittig rijd tenopzichte van de 99 kw versie, maar ok minder zuinig zal zijn.
Laterz
Geplaatst: 27.03.2007 - 07:40
door v700r
Als je zuinig wilt rijden heb je de verkeerde Volvo.
Geplaatst: 27.03.2007 - 13:02
door MaGNeT
v700r schreef:Als je zuinig wilt rijden heb je de verkeerde Volvo.
Dan kan je beter een Diahatsjoe Charade kopen

Geplaatst: 27.03.2007 - 13:04
door Michel740Turbo
MaGNeT schreef:v700r schreef:Als je zuinig wilt rijden heb je de verkeerde Volvo.
Dan kan je beter een Diahatsjoe Charade kopen

Of een fiets

Geplaatst: 27.03.2007 - 14:04
door hammer_rites
rikke, staat er "turbo" op het luchtfilterhuis? Is er een turbodrukmetertje aanwezig? Dat zouden aanwijzingen zijn dat het om een hpt gaat.
Geplaatst: 27.03.2007 - 20:37
door Michael Oud
"Turbo" staat bij mijn weten op alle turbo versies. Turbodrukmeter is wel alleen voor de HPT's bij mijn weten.
VIN nummer is gewoon je chassisnummer. Staat op je kentekenbewijs dus.
Geplaatst: 27.03.2007 - 21:24
door hammer_rites
Cojones schreef:"Turbo" staat bij mijn weten op alle turbo versies.
Mmm...op mijn LPT staat niks.
Andere clou voor rikke: wat zegt de sticker op de cover van de distributie? B230FK, B230FT?
Geplaatst: 28.03.2007 - 08:38
door rikke
Dus de hpt eeft een turbodrukmeter. Daar zal ik eens naar kijken.
Bedankt mensen
Geplaatst: 28.03.2007 - 22:32
door +++t blijft behelpen+++
moet je zeker doen.
Is vooral leuk als je gas geeft...
Geplaatst: 29.03.2007 - 17:47
door rikke
Nou ok, vandaag even onder de motorkap kunnen kijken en in de auto.
Onder in de toerentellerplaat zit inderdaad een turbo meter. Staat verder niets bij alleen turbo en de meter kan naar links en naar rechts uitslaan!!
Onder de motor kap zit meteen links voor, als je er dus in kijkt, een "airbox" waar turbo op staat, plus een unit van bosch dat op een dikke slang zit gemonteerd.
Geloof dat we het dus overe een 165 pk versie hebben hier....toch??
Laterz