Pagina 1 van 3
EGR reinigen D5 motor. Wie weet hoe?
Geplaatst: 24.03.2007 - 21:58
door edraket
Ik heb onlangs de inlaatbuizen schoongemaakt van mijn D5. Je wilt echt niet weten wat voor troep eruit komt. Nu wil ik de EGR zelf reinigen, maar daar kun je echt heel lastig bij. Wie weet hoe je deze moet demonteren. Is daar een werkwijze voor? In Vadis staat het niet beschreven.
Geplaatst: 25.03.2007 - 10:29
door Emiel
In Vadis:
Groep 2 > reperatie en installatie instructies > verwijdering, vervanging & montage > 25 Inlaat- en uitlaatsysteem > katalysator & emissie-uitrusting.
Succes!
Geplaatst: 25.03.2007 - 11:20
door Richard
Let wel heel goed op met schoonmaken dat er niks achterblijft. Bij mij bleef er na de schoonmaak wat schoonmaakmiddel achter wat resulteerde in een dikke rookpluim en een auto die in de noodloop sprong en dus niet harder wou dan 70 op de snelweg. Gelukkig een foutje van de dealer en dus zelf geen kosten maar het was wel even schrikken.
Geplaatst: 25.03.2007 - 11:40
door NOS
waarom zou je het schoonmaken?
Geplaatst: 25.03.2007 - 11:42
door Richard
Omdat in de egr allemaal troep gaat zitten na verloop van tijd. Door de uitlaatgassen, komt een soort slijmlaag onderin te liggen.
Geplaatst: 25.03.2007 - 12:15
door edraket
Inderdaad. Ik zal even een fotootje plaatsen van het inlaattraject. Je weet niet wat je ziet. Ik heb er een koffiebeker teer uit gehaald, en dat uit twee buizen van in totaal 60 cm!
Ik vermoed dat de EGR niet feilloos meer werkt, en dat kan ook veel roeproduktie tot gevolg hebben. Nu met het roetfilter denk ik dat deze laatste snel vol zit en zijn werking verliest. Voorkomen is beter dan genezen, en als de dealer het moet kost het een lieve duit. Was nu alweer 700 euro verder voor een klein beurtje!
Geplaatst: 25.03.2007 - 19:39
door toppertje
voor mensen die niet over vadis beschikken,heeft hier iemand nog een handleiding met evt.wat foto,s.
ben nl. ook benieuwd
Geplaatst: 25.03.2007 - 19:46
door IkeV70
Merk je dat nou direct aan de motor, schoonmaken van egr en inlaatkanaal ?
Geplaatst: 25.03.2007 - 19:48
door Billy Road
Idd beschrijven hoe je eea zelf kun gaan doen?
Daarnaast evt. de EGR(klep) afsluiten?
Geplaatst: 25.03.2007 - 20:29
door BlackSapphire
EGR?
/me technonoob
Geplaatst: 25.03.2007 - 20:36
door bart simpson
IkeV70 schreef:Merk je dat nou direct aan de motor, schoonmaken van egr en inlaatkanaal ?
Dat zou wel moeten, het luchtkanaal is qua doorgang soms meer dan gehalveerd.
Geplaatst: 25.03.2007 - 20:57
door IkeV70
BlackSapphire schreef:EGR?
/me technonoob
Exhaust Gas Recirculation
Een systeem waarbij onder bepaalde omstandigheden uitlaatgassen opnieuw de luchtinlaat ingelaten worden. Dat gaat met een EGR klep. Die klep opent een kanaal tussen de uitlaat en de inlaat.
Het voordeel van het opnieuw verbranden van uitlaatgassen is de reductie van NOx uitstoot. Daar is het systeem dus voor.
De nadelen zijn dat de inlaat vervuilt omdat er vuile uitlaatgas doorheen gaat. Het vermogen van de motor is bij geopende EGR niet optimaal, er is minder zuurstof beschikbaar.
De EGR klep gaat alleen open bij warme motor en onder deellast. Echter, door vervuiling kan het gebeuren dat de klep niet goed sluit en ook onder andere omstandigheden, bv vollast, het verbrandingsproces nadelig beinvloed. Dat merk je in verminderd vermogen.
Ander nadeel is dat de motor iets minder vlot oppakt vanuit een deellast situatie. Het kost wat tijd voordat de klep sluit en het uitlaatgas uit het inlaatkanaal verdwenen is.
En dus de interne vervuiling, vette afzettingen in het inlaatkanaal waardoor dat kanaal uiteindelijk kleiner wordt en dus minder frisse lucht doorlaat.
Tenslotte is het een extra onderdeel dat na verloop van tijd vervangen moet worden, en dat kost weer een paar honderd euro.
Geplaatst: 25.03.2007 - 22:40
door edraket
Billy Road schreef:Idd beschrijven hoe je eea zelf kun gaan doen?
Daarnaast evt. de EGR(klep) afsluiten?
Als ik het gedaan heb zal ik een fotoverslag maken. Onder voorbehoud, want de EGR is erg lastig te bereiken. Ik zal eerst eens Emiel zijn tip controleren.
Geplaatst: 25.03.2007 - 22:44
door edraket
Emiel schreef:In Vadis:
Groep 2 > reperatie en installatie instructies > verwijdering, vervanging & montage > 25 Inlaat- en uitlaatsysteem > katalysator & emissie-uitrusting.
Succes!
Super, had ik zelf nog niet gevonden!
Geplaatst: 10.04.2007 - 20:54
door edraket
Hier nog even een fotootje van de slang welke op de inlaat zit. Zo ziet het inlaatspruitstuk er ook uit! Uit de twee slangen op de inlaat zit een koffiebeker roet! Mijn vingers waren een week later nog zwart.

Geplaatst: 10.04.2007 - 20:58
door s80 1999
getsie
Geplaatst: 10.04.2007 - 21:00
door arnoud
Mijn lekenverstand zegt: die is vies

Geplaatst: 10.04.2007 - 21:05
door Gast
Zou een rokerslong er ook zo uitzien, lijkt wel teer wat er glimt.

Geplaatst: 10.04.2007 - 21:27
door Emiel
Sodeju...die is vies! Dit is het bochtje halverwege, na de IC voor het inlaatspruitstuk? Hoe heb je het schoongekregen?
Geplaatst: 10.04.2007 - 21:32
door hunsow
Kijk hier eens voor een mooie handleiding:
http://www.volvospeed.com/Repair/egr.php
http://www.geocities.com/ublatz/TDI-Probleme.htm
En op dit forum staan er legio discussies.
Desalniettemin zou een fotoverslag wel smullen zijn!
Ook ik heb een zwarte sluier achter me. Ik wil de EGR klep loshalen maar de bouten zaten muur-en muurvast. Met kruipolie ingespoten en volgend weekend maar weer eens proberen. Kan er niet eens een sleutelweekend georganiseerd worden??
Wat bedoel je met de inlaatbuizen? Het inlaatspruitstuk??
Enne... wat is VADIS?