Pagina 1 van 1
Remschijf krom?
Geplaatst: 25.03.2007 - 21:49
door Guestuser
Als ik rem gaat mijn stuur trillen en mijn rempedaal ook. Ik vermoed dan ook dat één van mijn remschijfen krom is, maar hoe kom ik er achter of dat dat echt zo is? Mijn banden zijn er niet zo lang geleden onder uit geweest om te balanceren en waren zeker niet te vast vastgezet. Ik vond ze persoonlijk zelfs te los zitten. Ik heb mijn voor banden er even afgehad, maar ik kon (als leek) niets bijzonders zien. Wel heb ik even gecontroleerd of mijn klauwen nog konden bewegen, dat leek goed te gaan.
Kent iemand dit probleem?
Kunnen je remschijven eigelijk "zomaar" kromtrekken?
Geplaatst: 26.03.2007 - 09:45
door martin2
Sander, krom trekken gebeurt niet zomaar. Dit is meestal het gevolg van verkeerde montage (lees niet goed schoon maken van de naaf waar de schijf tegen aan gemonteerd wordt). Na een paar duizend km gaat de schijf kromtrekken. Waar jij waarschijnlijk last van hebt is een schijf met een "brandplek". Dit wordt veroorzaakt door na heel hard remmen en dus hete schijven, bij stilstaande auto de rem ingedrukt te houden.
MvG Martin
Geplaatst: 26.03.2007 - 17:59
door laheije
Dus krom en moeten er nieuwe op, helaas het is niet anders vrees ik.
Gr. Huub
Geplaatst: 26.03.2007 - 19:39
door martin2
Als de schijven nog dik genoeg zijn kun je ze ook afdraaien. Ik zou wel de prijs van nwe even vergelijken met afdraaien. Als je binnen afzienbare tijd toch aan nwe zit dan is de beslissing snel genomen denk ik.
MvG Martin
Geplaatst: 26.03.2007 - 19:45
door laheije
Martin.
Lijkt mij geen goed idee krom is krom en als je ze laat afdraaien worden ze te dun.
Waarom meen je dat ze een bepaalde dikte hebben, ja juist omdat ze niet te vlug te heet worden en gaan kromtrekken dus.
Dus gewoon nieuwe monteren.
Niet klooien met remmen!!!
Gevaarlijk.
Geplaatst: 26.03.2007 - 20:15
door martin2
Afdraaien is niet klooien met remmen. Als de dikte niet onder de minimale dikte komt is het technisch verder geen probleem en het probleem is daarmee opgelost.
Uiteraard is het monteren van nwe het aller beste, maar zeker niet de enige oplossing.
MvG Martin
Geplaatst: 26.03.2007 - 20:45
door Turbodesk
Het kan bijna niet uit om remschijven af te draaien tegen de nieuwprijs van nieuwe schijven.
Ik heb vanmorgen (zelf) nieuwe schijven en blokken, origineel Volvo aan de voorkant gemonteerd voor 210 euro incl. btw.
Als je namelijk de schijven laat afdraaien moet je ook nieuwe remblokken monteren.
Het gaat dus alleen om het verschil aan prijs tussen afdraaien en nieuw.
Geplaatst: 26.03.2007 - 21:37
door martin2
Ik denk dat je gelijk hebt. Heb je ook toevallig een prijs voor achter, daar ben ik nl aan toe.
MvG Martin
Geplaatst: 26.03.2007 - 22:33
door Turbodesk
Weet ik zo even niet, maar het kan alleen maar goedkoper zijn omdat er achter geen geventileerde schijven worden gebruikt.
Geplaatst: 27.03.2007 - 11:09
door martin2
Turbodesk, dat is de logica dat ik ook vaak heb gebruikt maar helaas vergat ik een paar bedrijfseconomische wetten waardoor ik het bij het verkeerde eind bleek te hebben. Achterremmen hebben het minder zwaar en slijten daardoor minder (snel), hierdoor worden er minder onderdelen hiervan verkocht. De vaste kosten moeten over minder schijven worden verdeeld. Hierdoor is het bedrag aan vaste kosten per schijf groter en dit veroorzaakt weer dat de schijven duurder zijn. Hetzelfde geldt voor de blokken.
Heb vanmorgen geinformeerd: Volvo dealer, blokken + schijven----> 280,00 (alleen de blokken 137,50, hij vergiste zich eerst en had ook de prijs van de blokken voor genoemd----> 122,00), kwikfit: 310,00.
Plaatselijke banden en remcentrum------> 205,00 !!!!!!! (Alleen blokken: 70,00).
Heb gemerkt dat wat je ook nodig hebt, altijd even rond bellen. Het kan zomaar 100% schelen.
MvG Martin
Geplaatst: 27.03.2007 - 14:26
door Guestuser
Daar wordt ik weer niet gelukkig van

Die prijzen, dat zal wel ex montage zijn?
Geplaatst: 01.04.2007 - 11:28
door martin2
Sorry voor de late reactie, ik krijg op een of ander manier geen bericht meer.
De prijzen zijn incl. montage en BTW dus dat is alweer een meevaller.
MVG Martin
Geplaatst: 01.04.2007 - 12:41
door edraket
Om nog even terug te komen op je vraag hoe je erachter komt of er een schijf krom is en welke kun je het beste een remtest laten doen. Op een remtestbank kun je namelijk in één oogopslag zien of er een schijf krom is en welke. De meter van de remtestbank blijft dan namelijk niet constant, maar varieert bij remmen. Dit zal zeker niet de hoofdprijs kosten, denk aan een paar tientjes. Je weet dan in elk geval aan welke as je het moet zoeken.
Als er een schijf krom is kun je besluiten om deze te laten afdraaien. De kans is groot dat beide schijven krom zijn, dus altijd beide zijden doen. Een schijf trekt krom doordat er teveel warmte in de schijf ontstaat en de spaning eruit gaat. Duurdere schijven hebben zo'n hittebehandeling al gehad, en worden daarna afgedraaid. Het voordeel van afgedraaide schijven dat ze eerst door jou een hitte behandeling hebben gehad, waarna ze zijn afgedraaid. Hierdoor trekken ze niet zo snel meer krom, waardoor ze in feite beter zijn dan nieuwe schijven.
Er kan echter ook nog iets anders aan de hand zijn. Er kan een remzuiger vastzitten. Ook dat komt eruit bij een remtest. In dat geval moet de klauw gereviseerd of vervangen worden, wellicht icm nieuwe/afgedraaide schijven. Het probleem wat dit veroorzaakt ontstaat eerder bij hoge snelheden (grommen bij het remmen), ipv van trillen of schudden van het stuur bij lagere snelheden.
Geplaatst: 03.04.2007 - 21:43
door SanderB
Ik zal eens kijkenwat ik er mee ga doen. De schijven zitten er nog geen 50.000 km onder
Dat afdraaien, kan dat bij een normale metaalbewerker met een draaibank?
Geplaatst: 04.04.2007 - 15:15
door martin2
Nee dat gebeurt bij een garage of banden\remmenspecialist. Schijven blijven gewoon op de auto.
MvG Martin
Geplaatst: 04.04.2007 - 21:59
door edraket
Klopt,dan zijn ze echt recht. Op een draaibank kan ook hoor, mar dan moet je zeker weten dat de flens vlak ligt.
Geplaatst: 05.04.2007 - 12:48
door SanderB
Hmmm, dat is dan best handig. Zal wel niet zo heel duur zijn? Zoals gezegt, ze zitten er nog niet zo heel lang onder dus ze kunnen best een beetje missen en ze zijn niet heel erg krom denk ik dus er hoeft niet zo heel veel af :s
Geplaatst: 05.04.2007 - 13:39
door martin2
Hoe lang (hoeveel km) zitten ze er nu op en wie heeft ze gemonteerd?
MvG Martin
Geplaatst: 09.04.2007 - 16:30
door SanderB
Ik schat ergens tussen de 50.000 en 60.000 kilometer. Door de Volvo-dealer (Serva)
Geplaatst: 09.04.2007 - 16:34
door martin2
Oh, ik dacht misschien een paar duizend km. Dan had je je op garantie kunnen beroepen.
MvG Martin