Pagina 1 van 3

Jonge D5 in de soep gedraaid

Geplaatst: 31.03.2007 - 21:48
door Lispeltuut
Mooie V70 D5 uit Duitsland gehaald in november, uit september 2003 en nu 86.000 km. Vorige week op de snelweg (gewoon 120) is een poelie waarover de V-snaar (aandrijfriem) loopt afgebroken, de V-snaar is eraf gerold, die heeft de distributieriem kapotgetrokken. Beide schijnen namelijk onderaan over dezelfde rol te lopen. Als gevolg van de gesneuvelde distributieriem kwamen de kleppen tegen de zuigers, enfin afgelopen met deze nog zo jonge motor. :(
De fabriek vergoedt de plaatsing van een nieuwe motor onder coulance. Was anders een kostenpost van 7.000 euro. Kennelijk vaker voorgekomen want die coulanceregeling werd mij al gemeld voordat ik hoefde te mopperen. Wel natuurlijk nadat was gecontroleerd of hij netjes alle beurten bij de dealer had gehad. Iemand hier al eens van gehoord?

Geplaatst: 31.03.2007 - 23:50
door edraket
Is voor mij nieuw. Maar wel erg netjes dat zelfs bij een import auto alles 100% vergoed wordt. Was je met deze auto al eens bij de dealer in NL geweest?

Geplaatst: 01.04.2007 - 01:17
door marsm104
Ojjj, geluk gehad dus!

Geplaatst: 01.04.2007 - 08:27
door Woger
Hmmm.. Je mag inderdaad van geluk spreken. Ik had een haperend knipperlicht. Bleek een oude fout van Volvo te zijn. Maar ja, of ik wel even 70 euro wilde betalen voor het repareren.
OK, iets minder als jouw 7000,- maar ik geef even aan dat Volvo niet altijd zo coulant is.

Geplaatst: 01.04.2007 - 09:03
door Lispeltuut
edraket schreef:Is voor mij nieuw. Maar wel erg netjes dat zelfs bij een import auto alles 100% vergoed wordt. Was je met deze auto al eens bij de dealer in NL geweest?
Niet voor een beurt, wel voor laden standkachelsoftware e.d. Wel gekocht van een Duitse dealer en daar alle beurten netjes gehad. Het is dan ook de Duitse dealer geweest die een paar telefoontjes heeft gepleegd. En daarmee was het geregeld "damit Sie eine zufrieden Volvo-künde bleiben können". De Nederlandse dealer voert het klusje van de week uit. Ik denk dat ik blij mag zijn dat dit van fabriekswege geregeld wordt, want de Nederlandse importeur doet inderdaad zoveel mogelijk om je te negeren als je importeert.

Geplaatst: 01.04.2007 - 10:37
door NOS
Ja, dat heb ik dus ook meegemaakt.
Maar bij ons was alleen ee nieuw kleppendeksel nodig?!

Geplaatst: 01.04.2007 - 11:05
door BlackSapphire
O gruwel! Ik haat kapotte distributieriemen (mijn passat deed het mij een keer aan). Ik ben blij voor je dat ze je zo coulant hebben behandeld. Ik hoop dat het gedoe mij bespaard blijft.

Geplaatst: 01.04.2007 - 17:08
door Frumpy
Is dit een typische D5 kwaal? Wellicht de beroemde knifterige vibratiedemper die dat veroorzaakt?

Dan toch maar geen D5 voor mij. :?

Geplaatst: 01.04.2007 - 17:15
door NOS
De vibratiedemper 'hoort' bij de 2.5D.
Dit is echt een ander probleem.

Geplaatst: 01.04.2007 - 17:19
door Frumpy
Ok, duidelijk, bedankt.
Maar is het bovenstaande defect met die rol of poelie een veel voorkomend euvel bij de D5?

Geplaatst: 01.04.2007 - 17:25
door NOS
Hmmmm, het lijkt me niet veelvoorkomend zoals de injectoren.
Maar het gebeurt dus wel vaker, helaas. Ik blijf het wel raar vinden dat wij alleen maar een nieuw kleppendeksel nodig hadden.

Lispeltuut,
Maakte jouw D5 ook een geluid dat er niet zou moeten zijn? (constant, naast het dieselgeluid)

Geplaatst: 01.04.2007 - 20:46
door Woger
Wat is een vibratiedemper? Ik heb een 2.5D en bij plankgas in een hoge versnelling wil ie nog wel eens aardig gaan rammelen.

Geplaatst: 01.04.2007 - 20:54
door IkeV70
Woger schreef:Wat is een vibratiedemper? Ik heb een 2.5D en bij plankgas in een hoge versnelling wil ie nog wel eens aardig gaan rammelen.
De krukaspoelie heeft een trillingsdemper. Het hart van de poelie is van rubber (voor zover ik het goed begrijp). Die dempers kunnen de geest geven, ik ben ervaringsdeskundige. Dat veroorzaakt gelukkig niet direct een gebroken distributieriem.

Geplaatst: 01.04.2007 - 20:58
door Woger
Mijn krukaspoelie is van de week vervangen want er zat een scheur van 10 cm in.
Overigens is het trillen van de motor bij hard werken (hij is gechipt) een "probleem" van het vlieggewicht?

Geplaatst: 01.04.2007 - 22:33
door Gast
Trillingsdemper is een bekend probleem.
Maar bij een dergelijke lage km-stand, had ik nog niet gehoord.

Geplaatst: 01.04.2007 - 22:44
door Lispeltuut
NOS schreef:Hmmmm, het lijkt me niet veelvoorkomend zoals de injectoren.
Maar het gebeurt dus wel vaker, helaas. Ik blijf het wel raar vinden dat wij alleen maar een nieuw kleppendeksel nodig hadden.

Lispeltuut,
Maakte jouw D5 ook een geluid dat er niet zou moeten zijn? (constant, naast het dieselgeluid)
Niet dat ik weet, hoewel achteraf misschien een wat raar geluid van het vliegwiel bij doorschakelen. Maar vergeef me dat ik niet heel technisch aangelegd ben. Ik zal de monteur nog eens uithoren, van de week. Wat betreft het alleen vervangen van de kleppendeksel: volgens mij kun je, door bij het breken van de distributieriem bliksemsnel de koppeling in te drukken, voorkomen dat de kleppen de zuiger raken zodra de distributieriem breekt. In dat geval is niet alles verbogen en zou je dus kunnen volstaan met alleen vervanging van het kleppendeksel (Nee, ik heb niet direct de koppeling ingeduwd, mijn eerste gedachte was een klapband of iets geraakt).

Geplaatst: 01.04.2007 - 23:10
door edraket
Is onmogelijk. De motor krijgt zijn laatste klap terwijl de kleppen al stil staan. Door de koppeling in te trappen voorkom je geen schade, misschien is de schade iets kleiner

Geplaatst: 02.04.2007 - 00:12
door V70Rene
Lispeltuut schreef:
NOS schreef:Hmmmm, het lijkt me niet veelvoorkomend zoals de injectoren.
Maar het gebeurt dus wel vaker, helaas. Ik blijf het wel raar vinden dat wij alleen maar een nieuw kleppendeksel nodig hadden.

Lispeltuut,
Maakte jouw D5 ook een geluid dat er niet zou moeten zijn? (constant, naast het dieselgeluid)
Niet dat ik weet, hoewel achteraf misschien een wat raar geluid van het vliegwiel bij doorschakelen. Maar vergeef me dat ik niet heel technisch aangelegd ben. Ik zal de monteur nog eens uithoren, van de week. Wat betreft het alleen vervangen van de kleppendeksel: volgens mij kun je, door bij het breken van de distributieriem bliksemsnel de koppeling in te drukken, voorkomen dat de kleppen de zuiger raken zodra de distributieriem breekt. In dat geval is niet alles verbogen en zou je dus kunnen volstaan met alleen vervanging van het kleppendeksel (Nee, ik heb niet direct de koppeling ingeduwd, mijn eerste gedachte was een klapband of iets geraakt).
Bij langzaam rijden ( ca 2000 Rpm = 33 Rps ( toeren per seconde ) ) , dan moet je echt snel zijn wil je binnen 0,03 seconden je koppeling indrukken . Een normale reactiesnelheid bij een grote schrikreactie is 1 tot 1 1/2 seconde. Dan ben je vlug gerekend toch al 50 Rotaties van de motor verder..... :cry: :cry: :cry: ...dan is je blok toch al naar de ballebiesjes....

Grtz .

Ik heb het zelf eens mee mogen maken met een Renault 11, 6 kleppen krom en 2 zuigers kapot.....echt niet leuk...

Geplaatst: 02.04.2007 - 08:55
door bardos
Van dit verhaal wordt ik niet vrolijk!! In december brak de distributieketting van onze Vito terwijl we zo'n 30-40 km/u reden. Wel de koppeling in een reflex ingetrapt, maar het was al te laat. Geen coulance van dealer en zelfs pure hufterigheid en arrogantie van de importeur, dus bij ons nooit meer een ster voor de deur!!!
Maar dit moet me bij de D5 niet weer overkomen.......

Geplaatst: 02.04.2007 - 09:14
door Frumpy
Je hebt toch zeker wel die schattige hondjes op ze afgestuurd?