Pagina 1 van 2
Zaurak velgen maar met welke banden?
Geplaatst: 01.04.2007 - 21:00
door liana002
Ik heb vandaak een setje zaurak velgen gekocht op Ebay Duitsland maar ben nog aan het twijfelen welke banden ik erop moet laten leggen. Ben voorstander van de Conti's sportcontact maar hebben deze wel voldoende velgrandbescherming? Ook de Dunlop SP Sport Maxx had ik in gedachte. Het zal een moeilijke beslissing worden.
Ik heb toch voor de conti's gekozen. Prijs kwaliteit vond ik dit de beste keuze. Ik heb er even een foto bijgevoegd. Met de 17" Zaurak toont de V50 een stuk mooier dus weg met de Acrux 15" inch die ik later nog kan gebruiken voor de winterbanden
Geplaatst: 02.04.2007 - 23:26
door sanco
Ter overweging: Primacy's van Michelin? de 205/50/17/93W heeft een mooie beschermrand en biedt naar mijn bescheiden mening een goed compromis tussen comfort (lawaai), grip en slijtvastheid.
Geplaatst: 03.04.2007 - 09:54
door Peter
Ik heb de Contis net laten vervangen door de hierboven beschreven Michelins. Contis warten na 25000 km volledig kaal. Hadden wel een beschermrand, echter die van de Michelins is dikker. Hoop op wat meer duurzaamheid.
Kijk ook hier eens:
http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=50
Geplaatst: 03.04.2007 - 10:02
door Summum
De Michelin Primacy wilde ik ook hebben, maar de bandenboer berichtte mij dat deze (tijdelijk?) niet leverbaar waren. Ik laat er nu Michelin Exalto in de maat 205/50/1793W opzetten. Schijnen minstens zo goed te zijn als de Primacy's.
Geplaatst: 03.04.2007 - 12:41
door Gast
Ja, Exalto zal misschien best wel goed zijn, echter uit ervaring weet ik dat ze ontzettend lawaaiig zijn.
Geplaatst: 03.04.2007 - 12:51
door Firechief
Op mijn huidige Astra liggen momenteel Uniroyal Rainsport 205/50/16 waar ik heel tevreden over ben op zowel droog als nat wegdek. Ik zal uiteraard de banden verslijten die erop liggen bij de levering van de nieuwe V50. Als deze banden niet voldoen aan mijn verwachtingen zullen ze echter vervangen worden door de Uniroyal Rainsport in de passende maat voor de Zaurak-velgen. Ik ben wel benieuwd wat het gelijkvormigheidsattest voorschrijft van toegestane bandenmaten.
Firechief
Geplaatst: 03.04.2007 - 13:03
door Oceanracer
Ik ga met Sanco mee!
Geplaatst: 04.04.2007 - 21:53
door Taeke
Hier in NL is m's S40 met Zaurak velgen af-fabriek met de Conti SC 2 geleverd. Rijdt prima, maar is meer op strak sturen gericht dan op comfort.
Geplaatst: 04.04.2007 - 22:26
door sanco
dbosker schreef:Ja, Exalto zal misschien best wel goed zijn, echter uit ervaring weet ik dat ze ontzettend lawaaiig zijn.
Heb op mijn vorige wagen ook Exalto's gehad: kortgezegd: fijn gedrag maar een drama qua cuppen en dus lawaai, en dat lag echt alleen aan dat type band zoals later is bewezen met andere banden.
Inmiddels heeft Michelin de Exalto vernieuwd, mede vanwege de slechte ervaringen met het eerste type. Ik ben dus erg benieuwd of er mensen zijn die inmiddels ervaring hebben met dit nieuwe type, of hoe het Summum vergaat in de toekomst.
Overigens, ik wissel behalve zomer en winter ook elke 10kkm voor en achter. Desondanks is ook aan de Primacy enige vorm van zaagtand vorming te onderscheiden steeds aan de achterwielen binnenzijde. Hoort bij onderstel zegt men, want uitlijning is gechecked en bevond zich op de grens van 't toelaatbare, is overigens ook niet verstelbaar achter.
Geplaatst: 05.04.2007 - 00:29
door newfh
Morgen komen er op mijn Stylla's ook Exalto's EP2, dus de 2e generatie.
Ben benieuwd, heb er verschillende testen op nagelezen en komen er wat betreft rijeigenschappen, slijtvastheid en comfort goed vanaf.
"Wie mooi wil zijn moet pijn lijden" luidt het spreekwoord, want comfort en sportiviteit gaan niet altijd hand in hand...... :?
Houd jullie op de hoogte over mijn ervaringen.
Geplaatst: 05.04.2007 - 11:22
door Summum
Vanochtend zijn bij mij ook de Exalto's gemonteerd en meteen de Clava winterwielen omgewisseld voor de Sagitta zomervelgen. Wat ziet de V50 er weer mooi uit met blinkende Sagitta's!
Heb er nog nauwelijks mee gereden, maar ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen.
Geplaatst: 05.04.2007 - 12:48
door Oceanracer
Graag! Want ik ben ook toe aan nieuwe zomerbanden en weet nog niet zeker welke het moeten gaat worden!
Geplaatst: 13.04.2007 - 21:10
door sanco
Zo, nauwelijks een week verder en ik heb vanwege pech (een schroef in mijn nog van ruim 5mm rubber voorziene voorband) uiteindelijk ook 2 nieuwe Primacy's besteld, maar wat een dag... gisteravond op een parkeerplaats van een restaurant een soort baljonetschroef (voor het monteren van een motorafdekplaat oid) van ca 4mm doorsnede in mijn voorband gekregen. Kon gelukkig met een 30-40km/uur de 30km binnendoor naar huis. Daar aangekomen mijn stalen velg+ winterband er maar op (beter dan een fietswiel immers). vanmorgen gebeld naar de bandenfitter op de hoek (12km enkele reis....ik geef toe, ik woon in een gat, maar ok) ja kom maar langs, die plakken we aan de binnenzijde effe. Band brengen, tsja, het is vanmorgen erg druk, kunt u hem over een of 2 uurtje halen (je kunt immers fatsoenlijk rijden..)? vooruit dan maar. Vlak na de middag terug. band mee in koffer en naar huis. Thuis aangekomen: effe groene zeep verwijderen: en jawel: bellen blazen....
dus band weer achterin, terug naar de bandenboer. Band weer van velg, plakker er af (komt bijna nooit voor meneer) en opnieuw gerepareerd. Ondertussen had ik al gezien dat met het verwijderen van de eerste plakker rubber stroken mee uitscheurden... ik dacht al foute boel... maar alla, ze weten wat ze doen: dus weer plakken en ondertussen laat een stagiair mijn LM velg nog effe vallen op 't beton omdat hij snel even tussendoor dacht te moeten (dank u). Na een minuutje drogen de band er weer om. Oppompen, effe checken: ja hoor is nu dicht...... Ik weer naar huis. thuis aangekomen, vertrouwen inmiddels 0-punt genaderd: effe met zeepwater afnemen. Wat dacht je??? nog steeds bubbeltjes uit het gat, dus lek!!! Weer in de auto, band mee en terug, en wat moet je dan.... weer band er af. Dan blijkt volgens de mannen dat het karkas is beschadigd (lucht tussen koordlagen en rubber) en hij dus zal blijven lekken. Was ik al bang voor na de eerste keer. Inmiddels had ik zelf ook geen vertrouwen meer in die band. Uiteindelijk maar accoord gegaan met hun voorstel een nieuwe te leveren voor half geld (band was immers nog 50%) en de plakkosten kreeg ik terug. Maar aangezien je op anderhalf been niet kunt lopen de 2e er ook maar bij besteld voor 240 euro (205/50/17W93) Kortom: hoe een eenvoudig schroefje je eendag bezig kan houden en vervolgens nog eens 360 euro uit de zak kan kloppen. maar, mijn blik op de kalender zojuist verklaard een hoop: vrijdag de 13e.....
Allen veel lekvrije kilometers gewenst!!
Geplaatst: 15.04.2007 - 23:45
door newfh
Heb nu de Excalto's EP2 van Michelin op de voorwielen (type boven de Premacy) en moet zeggen dat het geluid me 100% meevalt. Werd door bandenspecialist erop geatendeerd dat ze wat sportiever en daardoor wat luider zijn. Achter gaan de Conti's van de eerste montage, wat slijten die dingen hard zeg, nog een kleine 10.000 km mee en dan rondom die Michelins. Heb zelfs nog ff over 215/45 of 215/50 nagedacht, maar werd me ten zeerste afgeraden vanwege offset e.d.

Geplaatst: 16.04.2007 - 00:16
door Paul
Ik heb die Exalto's onder mijn 206, moet zeggen heerlijke band zelfs met een maat 205/30/17 (als ik het uit mijn hoofd zeg) erg plat bandje in ieder geval, maar als een BLOK op de weg! Scheelt heel veel met mijn 15inch Alpin winterbanden.
Wi hebben overigens onder de V50 de Primacy van Michelin. Ook topbanden!
Geplaatst: 16.04.2007 - 10:37
door Summum
Ik rij inmiddels ook een dikke week met de Exalto's, en ik moet zeggen dat ze prima bevallen. Op korte oneffenheden stoten ze wel, maar dat deden de Conti's ook. Dat heeft meer met de maat (17") te maken. Ze rijden en sturen erg strak en het geluidsniveau valt me erg mee!
Blijft gek dat de 205/50/17 kennelijk een bijzondere maat is en navenant prijzig. De Michelins voor onze S60 (225/45/17) waren notabene goedkoper! Toch heb ook ik het advies maar opgevolgd om geen bredere banden om mijn Sagitta's te leggen.
Geplaatst: 16.04.2007 - 10:59
door Paul
Ja is inderdaad beetje vreemde maat aangezien je bij 17inch toch uitgaat van een wat bredere band. Maar moet zeggen vind het wel top, kan je tenminste makkelijk insteken op P1 op Schiphol

Geplaatst: 16.04.2007 - 12:52
door Oceanracer
Summum schreef:... De Michelins voor onze S60 (225/45/17) waren notabene goedkoper! ...
Welke type Michelin heb je onder de S60 dan (Exalto's of Premacy) en wat was je daarvoor kwijt?
Geplaatst: 16.04.2007 - 13:22
door Summum
De S60 is voorzien van een set Michelins Primacy HP in de maat 225/45/17 V.
Setprijs inclusief montage, balanceren, uitlijnen, verw. bijdrage en btw was € 767,00.
Geplaatst: 16.04.2007 - 16:18
door Edgar
Ik heb best veel sportieve banden uitgeprobeerd maar voor mij is er maar één de fijnste... Pirelli en dan was ik al erg tevreden over de Zero Nero. Ik heb de eerste ervaringen opgedaan onder een Alfa... Ik had onder mijn V40 Dunlop's SP 9000, wat mij erg tegen viel. Ook de Sport Maxx vond ik niet tegen vallen. Maar de Pirelli's geven zowel op nat als droog super grip.
Ok, je kunt mijn vorige Audi met 200 PK en sportonderstel niet vergelijken met de 1.6D V50 die ik heb besteld... en daar heb je de Pirelli's minder nodig. Misschien na de tuning ::lol: