Pagina 1 van 1

Druklager stuk, kan dat kwaad??

Geplaatst: 02.04.2007 - 20:22
door Volvie
hallo,

ik heb een volvo V40 uit 1999 1.8
als ik in z'n een optrek dan maakt hij een sjirpend geluid bij het laatste stukje dat de koppeling opkomt
alleen bij snel optrekken.
volgens de dealer is er een druklagertje stuk, maar volgens hun is het alleen irritant en kan het verder geen kwaad.
weet iemand of het wel of geen kwaad kan.

bedankt

Geplaatst: 02.04.2007 - 22:43
door DeNNiS_
zolang je geen rare geluiden hoort bij het intrappen...
die constant blijven zoals piepen enz... en gierend geluid
geen nood... maar

als je druk lager kapot is kan idd wel kwaat...
als je lager echt vast zit...
gaan je druk vingers ijzer op ijzer lopen...
en dan met een toerental van....

en vliegt je druk lager ineens in frieten...
dan kan je niet meer koppelen...

kunnen breuken komen enz...
houd dit dus goed in de gaten...

wat voor km stand heb je...
en als hij toch open moet... om lager tevervangen...

zou ik als advies geven... laat koppeling controleren...
indien nodig vervangen bij hoge km stand...
en gelijk ook de krukas kering...

Geplaatst: 03.04.2007 - 20:55
door Volvie
hallo,
bedankt, de auto heeft 230.000 km komt bij de dealer vandaan.
drie weken geleden een ANWB keuring laten doen en die konden geen overmatige slijtage waarnemen en verder ook geen bijzonderheden.

het geluid komt alleen voor bij het laatste stukje van de koppeling als die omhoog komt en alleen in z'n een.
het lijkt een beetje alsof er een rem blijft hangen een piepend geluid.
maar de dealer vertelde dat het met de koppeling te maken heeft en dat het geen kwaad kan

Geplaatst: 03.04.2007 - 20:55
door Volvie
verder schakeld hij soepel en ook geen rare geluiden bij het schakelen.
heb nog wel half jaar garantie

Geplaatst: 03.04.2007 - 20:57
door Volvie
trouwens als ik de koppeling langzamer laat opkomen heeft hij er geen last van.

Geplaatst: 03.04.2007 - 21:23
door DeNNiS_
bij garantie vind ik dat ze dat moeten maken...

Geplaatst: 03.04.2007 - 21:51
door Volvie
ik ga met pasen naar duitsland even een testritje maken. even kijken wat hij doet.
als het zo blijft ga ik inderdaad even terug i.v.m. garantie

bedankt

Geplaatst: 06.04.2007 - 21:15
door John Do
Hallo.
Ik heb zojuist ditzelfde berichtje in een andere topic geschreven (denk ik)
Ik heb vorige week een volvo v40 2,0 liter phase 2 1999 gekocht
en ook wij hebben dat vreselijke geluid met optrekken en in zijn achteruit.
Niet wanneer je rustig wegrijd alleen bij iets vlotter optrekken.
Ik hoorde al over een
druklager
airco koppeling
vliegwiel
schakel koppeling
het kan dus nogal wat zijn.
Ik hoor graag wat de ervaringen zijn.
Zodra mijn monteur er uit is laat ik het hier weten.

Geplaatst: 07.04.2007 - 15:55
door Volvie
oke bedankt,

wij hebben het meestal in z'n een of z'n twee en dan bij snel optrekken. net of er een rem blijft hangen ofzo

een geluidje van iiieeee!!!!!!

Geplaatst: 07.04.2007 - 17:03
door Maarten
John Do schreef:Hallo.
Ik heb zojuist ditzelfde berichtje in een andere topic geschreven (denk ik)
Ik heb vorige week een volvo v40 2,0 liter phase 2 1999 gekocht
.
in 1999 hadden ze toch nog geen phase 2? :-k

Geplaatst: 07.04.2007 - 17:59
door John Do
Inderdaad....daar zeg je zoiets.
Hij stond bij de dealer wel te koop alszijnde een phase 2..
Ik weet niet precies hoe het zit met de jaartallen maar deze is van
7/1999.
Hmmm ook weer een minpunt van de dealer (van de zovele)
Ik kan het ook niet vinden in het kentekenbewijs.
Hoe weet je of je een phase 1 of 2 hebt?
Alleen door het jaartal? of zijn er nog andere kenmerken?

Geplaatst: 07.04.2007 - 18:54
door Hans
Phase II is vanaf modeljaar 2001. Ze zijn er dus pakweg vanaf half 2000.
Ze hebben een heel ander onderstel, andere dashboardindeling. de plastic stootsrip op de voorbumper is onderbroken. De bumpers zijn sowieso iets dikker. Heldere koplampen, geen plastic uitsteeksels onder de voor en achtebumper. Andere stoelbekleding......

genoeg vernieuwingen?

Geplaatst: 07.04.2007 - 19:05
door John Do
Bedankt Hans.
Heb ik toch een week lang gedacht dat ik een phase 2 had gekocht..
Ik ben na je bericht even wezen spitten en kwam op een site waar ze oa dit schreven over enkele verschillen

Slechts een goed autospotter kan zien dat de Volvo V40 zijn tweede fase is ingegaan - de verschillen met de eerste generatie zijn minimaal. Onderhuids belooft Volvo echter ingrijpende wijzingen. Tijd voor een uitgebreide analyse.

Eerst twijfelen we even. We graven even in ons geheugen en nemen het lijstje met veranderingen door. Heeft ’ie grotere markeringslampen? Is de zwarte band op de voorbumper onderbroken boven de nummerplaat? Zitten er iets scherpere vouwen in de bumper? Drie keer ja. Dit is de V40 phase II. Wat zijn de uiterlijke verschillen tussen de V40 Phase I en II? Knipperlichten vóór, markeringslampen opzij, achterlichten en de beide bumpers. Dat is het zo’n beetje. Daarmee komt de nieuwe V40 iets kloeker over, iets "volwassener". De voorname grille en de sportieve ronde achterkant geven hem nog steeds een eigen identiteit.
Onder de kap vinden we een compleet andere diesel motor. Belangrijkste wijziging: niet een traditionele inspuitpomp, maar common rail (Renault) verzorgt vanaf nu de inspuiting. Een verademing. De vorige V40 1.9D tergde zijn berijders met een doordringend reng-reng! Naast een behoorlijke portie kabaal maakten trillingen het concert compleet. Dat is over. Meteen al bij de koude start is de dieselronk veel sterker gedempt. Alleen bij stapvoets filerijden in de tweede versnelling voelen we nog een resonantie, maar over het geheel is de dCi een stille en trillingsarme krachtbron. En een zuinige, want tijdens onze testperiode scoorden we 1 op 15,4.
De motor levert 115 pk en daarmee sprint hij in vijf in 12,2 s van 80-120 km/h. De sprint naar de 100 raffelt de NederZweed met Renault-motor in 11,1 s af. Komt ook door de grote souplesse: vanaf 1800 toeren voel je een stevige duw van 265 Nm. De Volvo kan op de snelweg in vijf als een automaat worden gereden.
Op het eerste gezicht is het interieur van de V40 nauwelijks aangepast. Was ook niet echt nodig. De stoelen hebben een aangename hardheid en geven goede zijdelingse steun. Bijna perfect, maar toch jammer dat Volvo de kans niet heeft aangegrepen om de zitting iets te verlengen. Zitruimte is in voldoende mate aanwezig.
Storend zijn de beperkte verstelmogelijkheden van het stuurwiel, alleen de stuurkolom kan in hoogte worden versteld.

Detailverschillen
Tot nu toe hebben we weinig veranderingen in het Volvo-interieur gevonden. Laten we eens wat beter kijken. Boven in het dak zitten vanaf nu standaard windowbags. Die beschermen bij een zijdelingse aanrijding de hoofden van de voor- en achterzitters tegen een harde confrontatie met de zijruiten. Airbag voor de bestuurder en zij-airbags zijn uiteraard standaard. Een airbag voor de voorpassagier is een optie zonder meerprijs.
Verder heeft V40 de middenconsole opgeruimd. Zo is de bediening van de elektrische ramen en spiegels van het midden naar het linker portier verplaatst - de enige juiste plaats. Toch verdienen de Volvo-ontwerpers lijfstraf, want: geen bekerhouders! Nergens! Oké, wie extra betaalt, kan er één voorin en eentje achterin organiseren.
Toch denkt Volvo ook mee met zijn klanten. Er zijn geïntegreerde kinderzitjes leverbaar op de achterbank. Eveneens tegen meerprijs is een pc-tafeltje met leeslampje boven de bijrijdersstoel mogelijk, waardoor de laptop vanaf de commandopost is te bedienen.
Een onzichtbare verbetering van de V40 is duidelijk voelbaar: het onderstel. Voor een klasseauto reageerde de vorige V40 wat heftig op korte oneffenheden. Welnu: da’s over. Met de compleet nieuwe vooras en de daarbij behorende gewijzigde veer/demperafstemming is de auto aanzienlijk comfortabeler geworden. Soepeltjes glijdt hij over het asfalt, zelfs als het bij de verkeerslichten geribbeld is.
De wegligging van de Volvo is beslist goed. Hij blijft lang neutraal en de achterkant blijft prima volgen. Alleen met gas erop is hij iets onderstuurd. Logisch: er staat 265 Nm aan de wielen te sjorren. Toch hebben we de indruk dat de nieuwe vooras van de V40 meer grip heeft dan de oude. Was voorheen een puntje van kritiek bij de krachtige V40-uitvoeringen. Ook des V40’s besturing is na de facelift opgeknapt. Hij voelt preciezer en directer aan.
Schijn bedriegt. Lijkt de V40 na een diepgaand onderzoek in de showroom nauwelijks gewijzigd, wie ermee rijdt, ervaart het tegenovergestelde. Rustigere besturing, evenwichtiger veercomfort, stabielere wegligging, verbeterde interieurdetails, standaard windowbags en niet te vergeten die heerlijke 102 pk of 115 pk turbodiesel.

Nou ja, het is een mooie wagen alleen jammer van een aantal gebreken aan de auto (waar ik nog steeds hoop op een reactie)

Geplaatst: 07.04.2007 - 20:00
door Hans
Dat geluid van je heb ik ook bij mijn V70. Er is mij verteld en ik heb het al veel meer gelezen dat het geen kwaad kan. Je moet het alleen niet horen tijdens het rijden of in stationair loop.

Ik verdenk idd ook het druklager. Die zijn niet duur, alleen moet de bak er even af om erbij te komen....dat is wel duur

Geplaatst: 07.04.2007 - 20:41
door John Do
Tja, het druklager word nogal eens genoemd.
Ik leg het volgende week voor aan de monteur
en dan gaan we eens kijken of
we het euvel op kunnen lossen.
Tis toch weer een uitdaging.
Bedankt in ieder geval.