Pagina 1 van 1

D5 -> geluidsproductie bij 140 km/h erg storend!?

Geplaatst: 04.04.2007 - 20:02
door Robin
Als ik met m'n D5 135 km/u rijd dan is de geluidsproductie beperkt, maar zodra ik 140 km/u rijd dan is het net alsof ik eigenlijk een versnelling hoger zou moeten schakelen (heb een vijfbak en zou gevoelsmatig naar zes willen schakelen). Toerental is op dat moment circa 2800 tpm.

Heb net een gisteren een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren en dacht vooraf dat dit waarschijnlijk wel opgelost zou zijn na de grote beurt (olie, filters etc...). Dit is echter niet het geval.

Heeft iemand van jullie ook een dergelijke ervaring gehad? En heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Geplaatst: 04.04.2007 - 20:10
door snk
De uitlaatsteun tegen het motorblok en de voorpijp trilt vaak los.
verder is er evt ook een andere ophanging van de voorpijp te monteren.
Alle D5's zijn wel gevoelig op dat toerental

Geplaatst: 04.04.2007 - 20:22
door Robin
Snoek,

Mijn vorige D5 (van 2002) had dit geluid pas op veel hogere snelheid (bij onze oosterburen uiteraard......).

Ik vraag me ook af of dit de motorsteun is, het geluid komt er nl. geleidelijk in tussen de 135 km/h en 140 km/h.

Geplaatst: 04.04.2007 - 20:29
door jackss60
Klopt, kan ik me volledig bij aansluiten. Heb ik in 5de tegen die snelheid ook last van en duw maar effe wat gas bij om van het geluid af te komen ;-)

Maar stoort alleen maar als je er op begint te letten. Zo erg is het dus ook weer niet. Wel spijtig ja dat ze er geen zesbak op hebben zitten :-(

Wat daar echter de oorzaak van is...geen idee!

groeten,
Jack

Geplaatst: 04.04.2007 - 20:29
door snk
Robin,

Wat voor'n modeljaar heb je nu dan?
2800tpm is toch echt het kritische toerental bij een d5

Geplaatst: 04.04.2007 - 21:20
door Robin
Jack, in mijn beleving had mijn voroge D5 hier absoluut nog geen last van op deze snelheid. Moet ook zeggen dat ik niet meer weet of mijn vorige S60 ook al op 2800tpm zat bij 140 km/h

Snoek,
Ik heb nu een S60 uit 2003 (MY 2003, vermoed ik dus)

Geplaatst: 05.04.2007 - 07:38
door VOuLezVOus
Geen last van gehad, wel het gevoel dat de wagen prettiger rijdt aan iets hogere snelheid, bv. 150 km/h.

2800 t/m voor 140 is normaal
3000 t/m voor 150 weet ik me te herinneren

mijn nieuwe 5-bak is echt anders, ik meen 3000 t/m voor 140, je voelt nu het gebrek aan een 6de, terwijl in de oude S60 dit niet het geval was

Geplaatst: 14.04.2007 - 20:13
door jds
Dit is de klassieke resonantie van de oude D5. Dit zou reeds al lang moeten opgelost zijn door het vervangen van de steun van de katalysator. Er bestaat hierover een servicebulletin van augustus 2003.

Johan DS

Re: D5 -> geluidsproductie bij 140 km/h erg storend!?

Geplaatst: 14.04.2007 - 23:53
door lodair
Robin schreef:Als ik met m'n D5 135 km/u rijd dan is de geluidsproductie beperkt, maar zodra ik 140 km/u rijd dan is het net alsof ik eigenlijk een versnelling hoger zou moeten schakelen (heb een vijfbak en zou gevoelsmatig naar zes willen schakelen). Toerental is op dat moment circa 2800 tpm.

Heb net een gisteren een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren en dacht vooraf dat dit waarschijnlijk wel opgelost zou zijn na de grote beurt (olie, filters etc...). Dit is echter niet het geval.

Heeft iemand van jullie ook een dergelijke ervaring gehad? En heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik heb exact het zelfde probleem, maar bij 160 kmh is het weer over.
Kritisch toerental, of een resonantie van een onderdeel, bij mijn auto
konden "ze"niets vinden.Succes lodair.

Geplaatst: 20.04.2007 - 21:36
door Bover
echt nergens last van met mijn model 2003 en zit veel op de grote baan
Mogelijk alleen bij serie 2002 dus.

Geplaatst: 20.04.2007 - 23:12
door René S60
Als ik met m'n D5 135 km/u rijd dan is de geluidsproductie beperkt, maar zodra ik 140 km/u rijd dan is het net alsof ik eigenlijk een versnelling hoger zou moeten schakelen (heb een vijfbak en zou gevoelsmatig naar zes willen schakelen). Toerental is op dat moment circa 2800 tpm.

Heb net een gisteren een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren en dacht vooraf dat dit waarschijnlijk wel opgelost zou zijn na de grote beurt (olie, filters etc...). Dit is echter niet het geval.

Heeft iemand van jullie ook een dergelijke ervaring gehad? En heeft iemand
Heb precies hetzelfde. S60D5 2004
Groet,
René