Pagina 1 van 1

440 oliegeur in interieur bij stationair lopen

Geplaatst: 04.04.2007 - 22:17
door V440
Hoi

{excuseer ik had het bericht in een verkeerd forum geplaatst, beginnerfoutje}

Ik rij in een Volvo 440 bw 1996 airco met een B18U motor

Ik heb een tijd geleden de koppelingsplaten laten vervangen en vervolgens ben ik al 5x teruggegaan voor lekken van de versnellingsbak.
Bij de breather was een slangetje afgebroken, dat is inmiddels vervangen. Ik heb meteen bij het vervangen van de platen gevraagd de keerasring en de aandrijfsasmanchethoes te vervangen.

Nu zie ik echter geen lek en zolang ik rij gaat het goed, als de motor koud is ook, maar zodra ik bij een stoplicht sta te wachten en de motor is warm, ruik ik een vieze oliegeur in het interieur dat precies ruikt als versnellingsbak olie.

Hang ik een aanhanger erachter, zelfs een lege, dan wordt deze geur versterkt.

Dan maak ik het nog gekker.....

Toen ik die auto kocht (100.000 op de teller) viel mij op dat als je 80 in de 4 rijd, je 2500 tpm rijdt. Een 30.000km verder was dat 2800 tpm, koppeling slipt niet ,werkt goed.

Dan laat ik de platen vervangen bij 163.000 en heb ik weer 2500 tpm.

vervolgens krijg ik het eerste lek lek, dat wordt verholpen en nu heb ik weer 2800 tpm....

Men zegt....dat kan niet.....ik wil dat ook best geloven...maar ik weet heel goed wat ik gezien heb.

Sterker: Vanaf 3400 tpm maakt deze motor veel lawaai. Reed ik voorheen over de snelweg met 120 in zijn 5, dan had ik 3200 tpm en een rustige motor, nu is dat 3600 tpm en dat significant meer herrie.

Is er iemand die voor bovenstaande een verklaring heeft.

Geplaatst: 04.04.2007 - 22:23
door wpee
als de koppeling niet slipt kan het toeren probleem niet aan de koppeling liggen.
Dat is zo.

Hoe test je slippen?
Goed warm rijden (Stadritje van 15minuten stoplichten)

Daarna stilstaan, in zijn 2 gas erop en koppeling los. Als de wielen stil blijven staan en je moet huilt dan is je koppeling aan het slippen. trek je snel op en lopen je toeren op met je snelheid dan is je koppeling nog goed in orde.

Wim

Geplaatst: 04.04.2007 - 22:30
door V440
Beste Wim

Dat laatste is het geval, toeren lopen met de snelheid op.
Ik vermoedt ook dat er wat anders aan de hand is, waarschijnlijk toerenteller niet goed...maar die extra herrie die kan ik niet verklaren. Als ik nu op de snelweg rij heb ik het idee dat er in het vooronder harder gewerkt moet worden dan voorheen, vanaf 3500 toeren hoor je zo'n ratelend geluidje, heb je ook als je in de tweede versnelling iets harder dan 40 km/h gaat rijden.

Geplaatst: 05.04.2007 - 16:16
door wpee
Test het volgende eens
50 in de 2e versnelling
koppeling in , gas los, uitdrijven

Wat hoor je dan, nog steeds ratelend geluidje net boven de 40kmph

Wim

Geplaatst: 05.04.2007 - 18:40
door V440
Dat ga ik meteen eens proberen.

Geplaatst: 05.04.2007 - 18:52
door V440
Ok, ik heb het getest
Nee, zodra de koppeling ingetrapt wordt is de auto fluisterstil.

Valt wel op zodra je in de tweede versnelling harder gaat dan 45 het ratelen echt hard gaat klinken, das niet normaal meer. Dan durf je onderhand nog geen 50 meer te rijden in zijn twee.

zodra ik dan weer rustig het straatje inrijd achterom gaat het ook weer behoorlijk stinken in het interieur naar olie of uitlaatgas

Geplaatst: 05.04.2007 - 22:52
door wpee
OK, het ligt dus niet in de aandrijflijn zou ik zeggen
Koppeling ingetrapt dus wielen en bak draaien maar ratel is weg. Geen wiellagers of versnellingsbak lagers, je heb de bak toe niet vrijgeschakeld. gewoon alleen koppeling intrappen.

Blijft alleen het blokkie over. Bij welk toerental heb je dit, 3400rpm? Is dit ook in andere versnellingen zo want dan verdenk ik de kleppen (te veel speling).
Wanneer was je laatste motorolie- en filter wissel?

Oliegeur: zie je nergens geen olie lekkages op je blok, bv kleppendekselpakking is vaak een probleem.

Wim

Geplaatst: 06.04.2007 - 17:46
door Vampie
heel stom misschien, ik ben niet zo super ervaren met motoren enzo. Kan het niet misschien aan een spruitstuk of inlaat liggen dat die lekt? Dat zou gelijk de geur en het ratelen kunnen verklaren. Gewoon een ingeving :).

Geplaatst: 06.04.2007 - 21:51
door wpee
Mwoa, denk het niet, dan zou het geluid stationair ook echt wel anders klinken.
Kan me alleen nog voorstellen dat het bv een los interieur van de katalysator of demper is, onders een loszittend stuk plaatwerk, bv bij startmotor.

Wim

Geplaatst: 07.04.2007 - 16:51
door V440
Hallo

Ik heb net iets gezien aan de auto

Ik heb een olielek gezien als je voor de auto staat, links achteraan en dan helemaal onderaan waar de kap van de distributieriem eindigt. Daar zie dat het echt nat is. Ik zie alleen niet waar het vanaf komt, ik zal hem einde van deze week eens op een brug zetten.

Wat betreft het ratelen..Ik heb de kleppen laten stellen op 22 januari 2007.
Dan mag ik er toch vanuit gaan dat ze nu goed staan. Volgens de garage was het wel nodg dat het gebeurde....

Het in en uitlaatspruitstuk ga ik ook eens controleren, maar dat doe ik gelijk als die einde v/d week op de brug gaat.

Geplaatst: 07.04.2007 - 17:03
door V440
Beste Wim

Nog even als antwoord op je vraag: Op 29 december 2006 heeft auto grote beurt gehad, met nieuwe olie, nieuwe filter, bougies, lucht en interieur filter.

Op 22 januari is de multiriem vervangen, de thermostaat, een koplamp (ivm gebroken reflector) en kleppen gesteld.

Op 16 februari is de voorpijp van de uitlaat vervangen van motor tot kat.

op 23 februari is dat opnieuw gemaakt ivm lek.

En in maart is dat weer losgehaald en toen is er toch maar eens een originele pakking tussen gezet. Daarna zijn die koppelingsplaten vervangen en de rest had ik bovenaan al beschreven.

Ook is in maart weer de thermostaat vervangen, want die van januari bleef hangen. (exemplarisch slechte neem ik aan)

Dan heb je een stukje history wat er met de auto gebeurd is.

Geplaatst: 07.04.2007 - 21:34
door wpee
Olielek kan zijn:
- plasic dopje lekt op oliepomp (2 euro ringetje vervangen, 10 minuten werk)
- keerring krukas vervangen, kan van buitenaf, voor kenner 30-45 minuten werk, keering 15 euro)

Ratelen zou ik toch even naar de kap kijken bij de uitlaat en startmotor, of deze dan wel goed vast zit en nergen tegen aan kan gaan trillen, buig dan maar gewon iets terug. Tik ertegen in meerdere richtingen met je vingers, als je ratel hoort deze verhelpen.

Wim

Geplaatst: 09.04.2007 - 13:36
door V440
Ok

Ik ga beiden einde van de week vervangen.
Ik laat nog weten wat daar uitgekomen is.

Geplaatst: 20.04.2007 - 22:21
door V440
hoi

probleem opgelost

nokkenas keerring en ring deksel oliepomp waren beiden uitgedroogd.
vervangen, blok gereinigd en een hitteschil vastgezet. ratelen is er nog, maar dat zal een iets te grote klepspeling zijn dat wordt ook nog verholpen.
In ieder geval bedankt voor de hulp.

Geplaatst: 22.04.2007 - 20:34
door mightyspawn
Misschien domme opmerking, laat je distruriem checken.

Bij mij was die op een of andere wonderbaarlijke manier overgeslagen en boven de 3000 toeren begon die toch een hoop lawaai maken en had geen pit meer. Opnieuw laten afstellen en probleem was weg.

Geplaatst: 23.04.2007 - 00:50
door V440
oke

Ik zal er eens naar laten kijken.