Bi-Fuel of Diesel?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3008
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

nee Bart, zo bedoel ik dat niet.
als je vele topics goed volgt, merk je dat er auto's gezocht worden die niet teveel mogen kosten, probleemloos zijn, en waar liefst zo laag mogelijk onderhouds kosten aan verbonden zijn.
dat is dan al het begin van een lijdensweg....
Gast

Oceanracer schreef:Je kunt het echt heel eenvoudig controleren:

1) - Bij een originele bi-fuel zit de gasvulaansluiting geintergeerd achter het brandstofklepje. Je kunt dan achter het klepje dus zowel gas als benzine vullen. Een achteraf-inbouw heeft altijd een vulopening elders in de wagen
2) - Bij een originele bi-fuel is de koelwatertemperatuurmeter vervangen voor een meter voor de inhoud van de gastank. Hierbij is dus het losse kastje met ledje wat veelal bij achteraf-inbouw wordt gebruikt niet nodig.
Ahum......
ad 1) - er zijn LPG inbouwers die daar ook de vulnippel inbouwen.
ad 2) - de LPG meter is de meter die normaliter voor benzine wordt gebruikt (rechts).
En de benzinestand wordt in het display (links) weergegeven in blokjes.
De LPG schakelaar zit op de middenconsele (incl. oranje lampje als er op benzine wordt gereden).

Het wordt een 70 liter LPG tank genoemd, maar in werkelijkheid is hij dus een 1 liter kleiner. :P

Afbeelding

De benzinetank is (helaas) beslist niet groter dan 30 liter.
Onder de kap zal je een Necam verdamper tegen komen met een gasverdeelblok onder het inlaatspruitstuk.

Afbeelding

Afbeelding

Soms, moet je dus een beetje kenner zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

Tanx Mate! Ziet er allemaal erg ingewikkeld uit! ;) Maar dit bevestigd in ieder geval dat er inderdaad géén 70 liter benzine tank inzit. Het blijft vaag dat de ene garage het hier genoemde bevestigd en dat de andere het keihard tegenspreekt!? Nou ja, het wordt er niet anders van, net zoals ik, als ik er ergens een kan vinden hoor en zie ik het vanzelf wat het werkelijk is. Een betere referentie dan jou goede foto's en uitleg kun je niet krijgen Alex!! ;)
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wat betreft ad 1) Laat ik het dan anders zeggen: Bij de meeste V70's met achteraf inbouw zit de gasvuldop in de bumper. Uitzonderingen bevestigen hier zoals wel vaker de regel :)
Voor ad 2) Ben ik in de war geweest met de "classic". Excuus!

Met de foto's van jou en de beschijving moet het nu ook voor een leek envoudig zijn om het kaf van het koren te scheiden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Ben ik het belangrijkste nog vergeten! :P
Er staat Bifuel op de achterklep. (als ze het er niet afgehaald hebben)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Battersea schreef:Tanx Mate! Ziet er allemaal erg ingewikkeld uit! ;) Maar dit bevestigd in ieder geval dat er inderdaad géén 70 liter benzine tank inzit. Het blijft vaag dat de ene garage het hier genoemde bevestigd en dat de andere het keihard tegenspreekt!?
Vind dat ook niet erg snugger van de garage, bi-fuels V70/285's hebben nog nooit anders gehad dan een kleine benzinetank, dan hebben ze er zeker nog nooit eentje verkocht.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

AlexV70 schreef:Ben ik het belangrijkste nog vergeten! :P
Er staat Bifuel op de achterklep. (als ze het er niet afgehaald hebben)
... of er niet zelf zo'n badge erop hebben geplakt... :P
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

Ik dank u allen hartelijk voor alle informatie! Ik zal het zeker meenemen in mijn keuze voor een "nieuwe" auto (nog niet zeker of het een Volvo wordt). Er wordt een Bi-Fuel bij mij in de buurt aangeboden, daar ga ik maar eens kijken en rijden v/h weekend... ;)

Ook maar eens aanhoren wat ze daar te vertellen hebben over inhouden van tanks en actieradius. Als ik de Autoweek site mag geloven zou de Bi-Fuel gemiddeld 1 op 8 à 9 moeten rijden...

@Alex, klopt dat een beetje? Of kun je er zuiniger mee rijden?
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Gast

Battersea schreef: Ik dank u allen hartelijk voor alle informatie! Ik zal het zeker meenemen in mijn keuze voor een "nieuwe" auto (nog niet zeker of het een Volvo wordt).
Das lekker, krijg je de best info die er is en dan nog twijfelen of het Volvo wordt! :P
Straks krijgen we nog te horen dat de vrouw de Volvo toch te groot vond. JAja.......... :wink:

Battersea schreef:Er wordt een Bi-Fuel bij mij in de buurt aangeboden, daar ga ik maar eens kijken en rijden v/h weekend... ;)
Wie wat waar? Heb je meer info?

Battersea schreef:Ook maar eens aanhoren wat ze daar te vertellen hebben over inhouden van tanks en actieradius. Als ik de Autoweek site mag geloven zou de Bi-Fuel gemiddeld 1 op 8 à 9 moeten rijden...

@Alex, klopt dat een beetje? Of kun je er zuiniger mee rijden?
Ik haal er met gemak 1:9,5 mee!
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

Das lekker, krijg je de best info die er is en dan nog twijfelen of het Volvo wordt!

Tja, als je leest hoeveel onderhoud zo'n jongen kost... Dat kost een paar nachten slapen meer...! ;)
Straks krijgen we nog te horen dat de vrouw de Volvo toch te groot vond. JAja..........
En vrouwlief wil eigenlijk helemaal niet naar een andere auto kijken... En te groot zijn ze natuurlijk altijd! ::wink:
Ik haal er met gemak 1:9,5 mee!
Dan zou ik er ongeveer 500 km mee moeten kunnen halen op een tank...! Deze garage geeft nml aan dat er een gecombineerde(?) tank inzit en dat je daarmee 52 liter gas kunt tanken...!?
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Ik moet zeggen 1 op 9,5 red ik niet met mijn Bifuel maar ik rij dan ook veel kleinere stukjes tussendoor en dan zit ik op 1:8,6

maximale tankvulling tot nu toe is 46L geweest en 29L benzine
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

46L en 29L is toch aardig, kom je op de gastank op 440km plus uit en op de benzinetank zou je toch zekr 250km plus moeten kunnen halen. Dan hangt het er wel vanaf wat je erachter hagt natuurlijk... Met een caravan zal dat zeker niet gaan lukken, gezien de ervaring van Alex... ;)
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Al met al zou je met je caravan, uitgaande van 1 op 8, max dus 600 kilometer kunnen rijden. Veel verder kom ik zelf ook niet met mijn benzinetank. Het wordt echter wel een probleem als je geen gas kunt krijgen, want alleen op benzine kun je dan nog geen 250 kilometer rijden. Een flinke jerrycan is dan ook een must!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Dan is zo'n v40 Bi-fuel zo gek nog niet. Heb je natuurlijk niet zo'n enorme kofferbak...maar kom wel ruim 1000Km ver (dankzij ook nog de normale benzine tank).
V40
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En als je nou 3 jerrycans van 10 liter achterin je V70 zet? Dan heb je de zelfde actieradius als met de V40, een grotere bagageruimte (ondanks 30 liter benzine) en toch de V70? Ik ging alleen om die reden echt niet voor een V40!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

off topic mode aan ;-):

Heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Je kunt de auto's niet verglijken! Zoals ik al riep is een V70 groter. Maar een v40 is zuiniger qua brandstof, goedkoper in de wegenbelasting, goedkoper in aanschaf (en geen ETM...ahum).

off topic mode uit.

Ben gewoon jaloers dat ik een V70 niet kan rijden ;-)...vind het een prachtbak maar da's echt even een brug te ver. En de v40 vind ik al zo fijn!
V40
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”