Pagina 1 van 4
Bi-Fuel of Diesel?
Geplaatst: 07.04.2007 - 01:04
door Battersea
Ik ben me aan het orienteren op de Volvo markt en loop tegen een dilemma aan... Ik rijd zelf al jaren met veel plezier diesel (30K+/pj), maar LPG trekt gezien de huidige brandstofprijzen ook mijn aandacht. Mijn interesse gaat uit naar een V70 (nieuw model) vanaf 2001 en dan een D5 of een Bi-Fuel. Gezien de prijs is een Bi-Fuel interessanter dan een D5, maar schaars en heeft vaak ook in verhouding veel kilometers.
Eigenlijk heb ik een aantal vragen:
1: Hoe goed of "slecht" is de Bi-Fuel (en dan doel ik vnml op bv de koppakking, technische stoingen ed)
2: Hoe zit het met de onderhouds interval en kosten van de D5 tov de Bi-Fuel?
3: Zijn er specifieke dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een Bi-Fuel?
4: Hoe hoog is het verbruik? 1op 8 voor de Bi-Fuel en 1 op 12 voor de D5?
Mijn vader heeft een Polar (960 of 970?) met gas gereden en heeft daar aardig wat (technische) problemen mee gehad. Dat helpt natuurlijk niet echt in het gevoel... Als Zweden en Volvo liefhebber zou je er eigenlijk ook een moeten bezitten, maar dan wil ik wel de goede op de oprit hebben staan...

Geplaatst: 07.04.2007 - 12:07
door Hans
Er komen zeker nog reakties die je precies de technische voor en nadelen van beide motorvarianten gaan uitleggen.
Ik weet alleen dat beide auto's zeer betrouwbaar zijn. De D5 is sterker.
De D5 is zuiniger dan de 1:12 die je in gedachten hebt. 1:16 of zuiniger is goed te doen.
De Bi-fuel heeft natuurlijk ook een verminderde aktieradius tov de D5.
Lees de verschillende topic's maar eens door!
Geplaatst: 07.04.2007 - 12:22
door bart simpson
een bi-fuel heeft geen reservewiel..................
Geplaatst: 07.04.2007 - 12:24
door Hans
hahahahaha...ik heb met mijn Volvo's nog nooit lek gereden, maar het zou je idd maar gebeuren. Sta je daar met je spuitbusje. Of je moet van die runflat niet te betalen bandjes monteren.
Geplaatst: 07.04.2007 - 13:30
door bart simpson
hans anesthesie schreef:hahahahaha...ik heb met mijn Volvo's nog nooit lek gereden, maar het zou je idd maar gebeuren. Sta je daar met je spuitbusje. Of je moet van die runflat niet te betalen bandjes monteren.
vergeet hem dan vooral niet op te krikken, heb al een klant gezien die een op spanning zijnd wiel had met een erg platte kant
Geplaatst: 07.04.2007 - 17:26
door BlackSapphire
Hans, die 1:15 is bij mij nog niet in beeld. Volgens mijn BC rijd ik nu 1:15,26
maar in werkelijkheid is het 1:13,5! Ik rijd daarbij een evenwichtige mix van stadsritten en langeafstandsritten.
Geplaatst: 07.04.2007 - 18:29
door Hans
Ik had de 2002 163pk uitvoering. Heb jij de 185pk uitvoering? Die verbruikt iets meer.
Heb een collega met een nieuwe XC70 D5. Zij wordt aardig depressief van het verbruik van haar Volvo. Zo'n 1:10 hooguit. Dagelijks Brussel op en neer.
Geplaatst: 07.04.2007 - 18:48
door bart simpson
hans anesthesie schreef:Ik had de 2002 163pk uitvoering. Heb jij de 185pk uitvoering? Die verbruikt iets meer.
Heb een collega met een nieuwe XC70 D5. Zij wordt aardig depressief van het verbruik van haar Volvo. Zo'n 1:10 hooguit. Dagelijks Brussel op en neer.
1 op 13 moet goed kunnen met een XC70.
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:16
door Hans
Tis een wat aggresief (of is het assertief) type

Ik denk dat ze wel weet waar het gaspedaal zit.
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:17
door bart simpson
hans anesthesie schreef:Tis een wat aggresief (of is het assertief) type

Ik denk dat ze wel weet waar het gaspedaal zit.
Weet ze ook hoe de handrem eraf moet? als ze agressief rijdt moet ze met 1:10 een Volvo D5 ook de schuld niet geven.
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:23
door BlackSapphire
hans anesthesie schreef:Ik had de 2002 163pk uitvoering. Heb jij de 185pk uitvoering? Die verbruikt iets meer.
Heb een collega met een nieuwe XC70 D5. Zij wordt aardig depressief van het verbruik van haar Volvo. Zo'n 1:10 hooguit. Dagelijks Brussel op en neer.
Nee, ik heb de 2004 163 PK uitvoering. Wellicht een kwestie van hoe hij is ingereden?
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:31
door bart simpson
Ik heb 7,6 ltr op 100km nodig met een 185pk D5, de oude D5 zonder RPF en 5 trapsautomaat was absoluut zuiniger
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:35
door BlackSapphire
RPF? (ik ken het als verdwenen politieke partij, maar in een Volvo?)
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:36
door bart simpson
BlackSapphire schreef:RPF? (ik ken het als verdwenen politieke partij, maar in een Volvo?)
Roet Partikel Filter
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:41
door BlackSapphire
Ah, bedankt voor de opheldering: RPF, die heb ik ook, als retrofit. Geen idee wat hij zonder zou hebben verbruikt.
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:41
door bart simpson
BlackSapphire schreef:Ah, bedenkt voor de opheldering: RPF, die heb ik ook, als retrofit. Geen idee wat hij zonder zou hebben verbruikt.
heb je hem nog niet zo lang dan?
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:42
door BlackSapphire
Ik heb mijn Volvo sinds begin februari.
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:44
door bart simpson
het lijkt erop dat een 6 bak ook niets aan de D5 toevoegt, een 6 bak met RPF is iig geen zuinige auto
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:46
door BlackSapphire
'k Heb een 5-bak. En overigens: hij bevalt uitstekend. Alleen het verbruik vind ik tot nu toe toch wat hoog. Hoger dan 'beloofd' iig. En ik ben geen racert, al denkt Koos Spee daar iets anders over (net een nota van 20 euro's in de bus voor excessieve snelheidsovertreding).
Geplaatst: 07.04.2007 - 19:54
door bart simpson
BlackSapphire schreef:'k Heb een 5-bak. En overigens: hij bevalt uitstekend. Alleen het verbruik vind ik tot nu toe toch wat hoog. Hoger dan 'beloofd' iig. En ik ben geen racert, al denkt Koos Spee daar iets anders over (net een nota van 20 euro's in de bus voor excessieve snelheidsovertreding).
:shock: ook gij lid van de KS fanclub?