Pagina 1 van 2

Nieuw dashboard

Geplaatst: 08.04.2007 - 19:04
door boontje
Is het mogelijk om een dashboard met toerenteller zonder problemen in een auto te zetten met een klok in het dashboard?
Of moeten er dan extra sensors of iets dergelijks geplaatst worden.

Geplaatst: 08.04.2007 - 19:08
door Vampie
volgens mij is dat beveiligd. Want je moet de km teller toch ook vervangen dan? In ieder geval toen ik het plaatwerk weghaalde zag ik wel dat waar de km teller en dergelijke in zit gesealed is.

Geplaatst: 08.04.2007 - 20:43
door boontje
Zijn meestal toch stekkers, of zitten die dan ook gesealed?

Geplaatst: 12.04.2007 - 16:09
door avdlee
Ik kan het mishebben, maar volgens mij moet je ook je dynamo vervangen.
Of dat bij volvo ook zo is weet ik niet, maar vaak wordt de toerentalteller (leuk voor scrabble) aangestuurd door de dynamo.
En ik denk ook niet dat de kabels standaard al door je dashboard liggen.

Iig Succes ermee!

Geplaatst: 13.04.2007 - 07:55
door Caerbannog
Wordt ie niet door de bobine aangestuurd?
Hoe dan ook; je kan het sowieso wel proberen.
Achterop je klokkenset zitten 2 stekkers, en een aansluiting voor de snelheidsmeter. Zorg ervoor dat je een klokkenset vindt met dezelfde kleurencombinatie van stekkers!!
Vervolgens zou ik het simpelweg proberen.

Geplaatst: 13.04.2007 - 11:03
door BHF
wordt volgens mij door een sensor aangestuurd.
ik heb het in elk geval op mijn 440 gedaan en de toerenteller werkte.
km-teller: gekozen voor die met laagste stand.

Geplaatst: 14.04.2007 - 20:31
door mightyspawn
ding is toch hartstikke analoog, dus werkt toch via de km snelheidskabel. Behalve als je een boordcomputer hebt. Maar dan heb je automatisch al een toerental meter.

Geplaatst: 20.12.2007 - 20:23
door Janusz
Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, vandaar dat ik ook een oude topic reageer. Ik heb een 440 DL uit '92 (tussentype). Hierin zit een dashboard met een klok erin. Die wil ik graag vervangen voor een toerenteller. Kan ik nu wel of niet de snelheidsmeter vervangen? Er staat namelijk slecht 56.000 km op. Ik wil 'm graag behouden. Of kan ik ook de klok uitwisselen voor een toerenteller?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt en groeten,

Jan

Geplaatst: 20.12.2007 - 20:36
door Volvo_1.6
Hoi,

Dit heb ik ook laatst gedaan,
Heb een tellerbak met toerenteller van de sloop gehaald en heb alleen de snelheidsmeter omgezet. ( deze zit met 4 boutjes vast )

Hoe hij nou precies de toeren meet weet ik niet maar hij doet het wel.

controleer gelijk of alle lampjes in je nieuwe tellerbak nog heel zijn. waarschijnlijk moet je dit wel even vervangen.

demonteren is heel simpel.

edit: de klok kan je niet verwisselen met de toerenteller.

Je moet dus jou snelheidsmeter wisselen met die in de andere tellerbak!!!

Geplaatst: 20.12.2007 - 23:52
door Yoghi
Iemand enig idee waar de toerental sensor zit (mijn toerenteller is dood).
zit die nu op de dynamo of de bobine zoals hierboven wordt beschreven. (ik heb stekker aansluiting ipv kabel)

Geplaatst: 21.12.2007 - 21:34
door Adri
Ik heb me laten vertellen dat die alleen bij de dieseluitvoeringen op de dynamo zit. Toen bij mij de toerenteller raar ging doen, was m'n dynamo ook overleden. Ik gok dat die voor de benzine dus op de bobine zit.

Geplaatst: 21.12.2007 - 22:47
door Yoghi
Oke bedankt, ik ga morgen maar eens kijke als ik daar de aansluiting vind misschien dat het probleem bij mij daar zit.

Geplaatst: 22.12.2007 - 18:37
door Janusz
Hallo,

Kijk deze info zocht ik nou! Bedankt voor de antwoorden. In de kerstvakantie maar eens op de sloop gaan kijken.

Groeten, JAN

Geplaatst: 29.12.2007 - 16:22
door Janusz
Gelukt!

Vandaag mijn dashboard omgewisseld. M'n eigen km-teller erin gezet. Werkt perfect. Alleen heb ik een probleempje. Er brand nu constant een lampje SRS links boven. Wat betekend dit en hoe krijg ik dit lampje uit? Op m'n oude dashboard zat dit lampje niet....

Desnoods draai ik het lampje eruit.

Groeten, JAN

Geplaatst: 29.12.2007 - 18:06
door Belg
Zo is het, diesel= dynamo, benzine = bobine. Bij de benzine versie gewoon aansluiten op de bobine met een kabeltje en een ander draadje op de massa. Tis eigenlijk doodsimpel.-quote="Adri"]Ik heb me laten vertellen dat die alleen bij de dieseluitvoeringen op de dynamo zit. Toen bij mij de toerenteller raar ging doen, was m'n dynamo ook overleden. Ik gok dat die voor de benzine dus op de bobine zit.[/quote]

Geplaatst: 29.12.2007 - 18:14
door Auk
@ Janusz: Zoals de meeste prutsbedrijven doen: Als je geen problemen ondervindt met het SRS systeem etc. gewoon het lampje eruit halen :wink:

Nee, ik weet niet, even de boel laten resetten door de dealer.

Geplaatst: 29.12.2007 - 18:26
door Janusz
Wat is het 'SRS-systeem'?

Geplaatst: 29.12.2007 - 21:07
door Tijs Jansen
Destijds bij mijn 440 1.7 uit 1989 ook klok gewisseld voor toerenteller en klok in middencinsole gezet, werkte als een trein. Alle stekkers waren aanwezig, dus een fluitje van een cent.

Gr. TJ.

Geplaatst: 29.12.2007 - 21:39
door Iroll
SRS is een veiligheids voorziening, meestal gebruikt icm met een airbag.
Het trekt de veiligheidsgordels strak in geval van een botsing. Seatbelt Retracting System. En als je die niet hebt zou ik gewoon het lampje eruit halen.

Geplaatst: 29.09.2008 - 22:06
door lovemy440
Dus als ik het goed snap, is het een kwestie van oude tellerpaneel eruit, nieuw tellerpaneel erin en hij moet het doen.
Want een bobine heb ik in mijn auto volgens mij nooit gezien, en ik heb toch wat keren onder, naast, boven en in mijn motorruimte gehangen.
Kan ik het ook anders vragen, wat is een bobine??