Pagina 1 van 3

Volvo stopt met R modellen

Geplaatst: 09.04.2007 - 17:31
door Paul
een tijd waarin meer pk’s steeds meer worden toegejuichd en de productiemodellen van normale zakenauto’s motoren hebben die in een supercar niet zouden misstaan slaat Volvo zijn eigen weg in. We berichtten al eerder dat er flink werd gesneden in het R-aanbod, maar gingen er tot nu toe, gebaseerd op geluiden vanuit Volvo zelf, van uit dat er wellicht nog een of twee modellen tegelijk een R-badge zouden krijgen. Helaas voor de R-enthousiastelingen krijgt deze aanduiding van Volvo vanaf het nieuwe modeljaar voorgoed een spuitje.

Afbeelding

En dit terwijl wij nog stilletjes hoopten op een C30 R, om zo het hot-hatch segment met nog een model te verrijken. Ook de S40 werd als goede optie opengehouden, aangezien het model zo is ontworpen dat er een T6-motorblok in past, maar ook een S40 R zal nooit het levenslicht zien.
De eerste R die ter wereld kwam was de 850 T5-R in 1994, indertijd met 240 pk uit een 2.3 vijfcilinder-blok. Veertien jaar later is het gedaan met de door een kleine groep hardcore-fans zeer beminde R-badge. De reden is voor Volvo dat de verkopen dusdanig tegenvallen dat het doorzetten van de R-reeks de investeringen niet meer waard is. Per jaar wilde Volvo op zijn grootste performance-afzetmarkt, de VS, 3.800 exemplaren van de S60 R en V70 R verkopen, maar kwam vorig jaar niet verder dan respectievelijk 1098 en 538 stuks.

Afbeelding

“There was a lot of passion from our owners, […] but the investment to make for that side of business, for the return we get, just wasn’t good enough.”

Volgens CEO Fredrik Arp zal Volvo nog steeds ‘fun to drive’-auto’s produceren, waarbij hij wijst op de C30 en het vlaggenschip, de S80 met V8. Hoe dan ook is Volvo er niet in geslaagd de originele doelstelling, het bedreigen van de BMW M3, te realiseren.
(via Automotive News)

Geplaatst: 09.04.2007 - 17:48
door Ben
Lees ook maar het interview met Steve Mattin. Die zegt in zoveel woorden hetzelfde.

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:13
door Paul
Weet ik, stuk had ik ook al gelezen vorige week....

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:29
door bart simpson
Ik was verbaasd toen er in 2003 ineens weer een R kwam, de jaren daar aan voorafgaand was deze discussie ook al geweest.

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:32
door plim
sh*t.... ik heb in heel mijn Volvo carriere nog geen R gehad. En ooit, wanneer ik de staatsloterij gewonnen had, zou ik zo'n R wel willen kopen. Nu zal het er ook wel niet meer van komen.

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:34
door Ben
Nou Plim, ik denk dat er nog wel een paar rondrijden hoor. Vast ook wel eentje voor jou :-) Of wil je een nieuwe?

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:37
door liquid_force
nou, dan gaat het dus toch een Audi S5 worden :)

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:38
door Ben
Jij wilde toch een XC90 ? Nou, dan neem je die Sportuitvoering toch!

Geplaatst: 09.04.2007 - 20:57
door plim
Ben schreef:Nou Plim, ik denk dat er nog wel een paar rondrijden hoor. Vast ook wel eentje voor jou :-) Of wil je een nieuwe?
Nou, serieus: als ik een R zou kopen, dan zou het een nieuwe moeten zijn, of eentje die bijna nieuw is. En die zou ik dan ook helemaal op rijden... Zo doen we het ook met de 206GTI.

maar een R, tja die kan ik gewoon niet kopen (en dan nog leven zoals we nu doen). Behalve met de staatsloterij.
Dus voorlopig rij ik met veel plezier in m'n S60 zonder R

Geplaatst: 09.04.2007 - 21:15
door CeeBee
De mijne gaat dus mooi in de opslag................

Geplaatst: 09.04.2007 - 21:32
door Paul
Maar blijft super mooie auto! :-)
Maar was gewoon te duur neergezet door Volvo en dat weten ze zelf ook wel.

Geplaatst: 09.04.2007 - 22:21
door Pdenhamer
erg zonde. merken als audi, bmw en volkswagen en ford hebben mooie snelle modellen. audi S6, S3, ect. .. BMW M5 en M6.. VW.. VR6, W12 en ford ST220 ect.

erg jammer, tuurlijk het is te begrijpen van Volvo maar die S60R/V70R gaven toch wel een kick als je die hoorde of zag. Hij was stijlvol.
Jongens/Meisjes met een R of T5-R wees er zuinig op :D

Geplaatst: 09.04.2007 - 22:27
door Johan Braziltraveller
Werd vanavond voorbijgeblazen door een V70R....zo cool om dat R logo in je achteruitkijkspiegel te zien. Eerste wat ik dacht was blik op de weg..."helaas" gelukkig maar. Vanzelfsprekend netjes aan de kant gegaan...en broeeem weg was ie.

Geplaatst: 10.04.2007 - 08:30
door bart simpson
Dat de prijs van een "R" te hoog was staat als een paal boven water, dat Volvo er niets aan verdiend, tja, het zal wel...
De levensvatbaarheid van een model staat of valt wel bij de verkopen ervan, als een "R" niet verkocht wordt stopt het gewoon.

Geplaatst: 10.04.2007 - 09:47
door Ben
Pdenhamer schreef:erg zonde. merken als audi, bmw en volkswagen en ford hebben mooie snelle modellen. audi S6, S3, ect. .. BMW M5 en M6.. VW.. VR6, W12 en ford ST220 ect.
En die merken hebben Duitsland als thuismarkt met ongelimiteerde snelheid op Autobahnen en tientallen tuners en auto-opleukers.
Voor Volvo liggen de accenten duidelijk op ander gebied, en dat is dan weer het verschil :-)

Geplaatst: 10.04.2007 - 10:31
door Summum
bart simpson schreef:Dat de prijs van een "R" te hoog was staat als een paal boven water, dat Volvo er niets aan verdiend, tja, het zal wel...
De levensvatbaarheid van een model staat of valt wel bij de verkopen ervan, als een "R" niet verkocht wordt stopt het gewoon.
Ben ik deels wel met je eens Bart, maar veel merken hebben toch topmodellen die niet of nauwelijks verkopen. Toch blijven die in het gamma, omdat hun waarde als imagebuilder voor de hele serie (of merk) geldt. Hun uitstraling kan de verkoop van mindere modellen toch positief beïnvloeden. Neem nu een VW Phaeton....

Ik vind het jammer dat de R-serie verdwijnt. En niet alleen omdat ik op de Rai net een mooi R-horloge heb aangeschaft! :(

Geplaatst: 10.04.2007 - 10:40
door menjo
Summum schreef: Ben ik deels wel met je eens Bart, maar veel merken hebben toch topmodellen die niet of nauwelijks verkopen. Toch blijven die in het gamma, omdat hun waarde als imagebuilder voor de hele serie (of merk) geldt.
Ligt er dus aan wat voor image je wilt hebben.

Geplaatst: 10.04.2007 - 12:29
door MDA
Ik ben het ook met summum eens: veel van de 'top' modellen worden ook door de andere merken met verlies verkocht, en zijn er meer als een soort uithangbord voor de technische kwaliteiten van het merk als geheel. Het zou me niets verbazen als BMW eigenlijk quitte speelt op de M5 en M6 modellen. Het gros van de inkomens komen toch van de standaard modellen, en niet van dat soort wagens. Als je de ontwikkelingskosten van dat soort topmodellen mee rekent, weet je zeker dat ze de kosten er niet uit halen.

Ik vind het dus jammer dat volvo stopt met de R modellen, en blijkbaar dat rekensommetje winst/verlies per model iets beperkt interpreteert. Ik vond het geweldig voor het image van het merk dat ik wist dat dat soort brute modellen rondreden. Het "wolf-in-schaapskleren" verhaal zeg maar. Maar dat is dus over... jammer

Geplaatst: 10.04.2007 - 12:41
door IkeV70
MDA schreef:Ik vind het dus jammer dat volvo stopt met de R modellen, en blijkbaar dat rekensommetje winst/verlies per model iets beperkt interpreteert.
Lijkt me toch dat er toch wel over nagedacht is daar bij Volvo, en dat daar toch minstens wel een paar mensen rondlopen die meer verstand van marketing, kosten en opbrengsten.
Maw, we mogen toch wel aannemen dat de beslissing op meer gebaseerd is dan een simpele kosten/baten analyse per model.

Geplaatst: 10.04.2007 - 13:46
door bart simpson
Met alle respect voor de emoties van voorgaand schrijvers maar een "gewone" V70 T5 FWD van 260pk is toch zomaar gelijkwaardig zoniet sneller, en dat voor substantieel minder geld, hoe speciaal is een "R" dan nog?