V70 N - toe in probleem èn oplossing
Geplaatst: 10.04.2007 - 00:01
Toen ik mijn V70 D5 kocht afgelopen week vertelde de verkoper mij dat er net een nieuwe wielnaaf aan de rechter achterzijde gemonteerd was; het lager was kapot en dan moet de complete naaf vervangen worden.
Alles netjes geregeld, de verkoper nam de herstelkosten voor zijn rekening en ik ben met de D5, over de duitse autobahn, terug naar Nederland gereden.
Na wat binnendoor rijden in Nederland vond ik de D5 wel wat 'springerig' aan de achterkant; als ik over een putje reed dan 'sprong' de auto naar de kant welk wiel niet over het putje heen reed.
Na wat kijken en meten afgelopen zaterdag bij Carlo Schmidt in Gemert leek het erop dat de toe-in van het rechter achterwiel een probleempje bleek te hebben; ook de abs gaf een foutmelding bij het rechtse achterwiel. Besloten werd om even naar Siba in Uden te rijden om de D5 uit te laten lijnen maar de monteur van Siba gaf het vlug op: het rechter achterwiel was niet binnen de tollerantie te krijgen, er was wat meer aan de hand dan op het eerste oog vast gesteld kon worden.
Na veel meten en kijken met een mannetje of vijf kon nog steeds niets kroms gevonden worden. Het viel me wel op dat de bouten die door de nieuwe naaf heen kwamen niet allemaal even lang waren maar dat was een tè klein probleem om ruim een centimeter sporing weer te corigeren.
Vandaag toch nog eens naar Gemert gegaan met een goede vriend van me en de D5 weer met zijn wielen in de lucht gehangen. Ik wilde namelijk de abs storing eruit hebben anders komt de D5 niet door de keuring in Zwitserland aankomende week.
Nadat ik het wiel, de remklauw, de rijmschijf en de abs sensor had gedemonteerd besloot ik toch de nieuwe naaf eens aan een nader onderzoek te onderwerpen en wat bleek?
De nieuwe naaf zat maar handvast!!! :shock:
De bouten waren handvast gedraaid en de lagerdeksel was dubbel aanwezig (vandaar ook dat de abs sensor een probleem had).
Ik heb de oude lagerdeksel weg genomen en de nieuwe gemonteerd en toen de nieuwe naaf eens goed stevig op de auto geschoefd. Het hele zaakje weer gemonteerd en toen de computer nog eens gereset.
Gevolg:
De D5 stuurt weer prima, gaat strak over de weg en, door het corigeren van de monteur van Siba staat het stuur nu licht scheef naar rechts in plaats van naar links zoals vooraf.
Morgen dus nog even naar de locale bandenboer voordat ik naar Zwitserland terug rij en even een belletje naar de duitse verkoper dat ie zijn garage eens goed onder hun noten schopt; je zult je naaf maar verliezen op de snelweg met een kleine 140...
Succes met de info
Alles netjes geregeld, de verkoper nam de herstelkosten voor zijn rekening en ik ben met de D5, over de duitse autobahn, terug naar Nederland gereden.
Na wat binnendoor rijden in Nederland vond ik de D5 wel wat 'springerig' aan de achterkant; als ik over een putje reed dan 'sprong' de auto naar de kant welk wiel niet over het putje heen reed.
Na wat kijken en meten afgelopen zaterdag bij Carlo Schmidt in Gemert leek het erop dat de toe-in van het rechter achterwiel een probleempje bleek te hebben; ook de abs gaf een foutmelding bij het rechtse achterwiel. Besloten werd om even naar Siba in Uden te rijden om de D5 uit te laten lijnen maar de monteur van Siba gaf het vlug op: het rechter achterwiel was niet binnen de tollerantie te krijgen, er was wat meer aan de hand dan op het eerste oog vast gesteld kon worden.
Na veel meten en kijken met een mannetje of vijf kon nog steeds niets kroms gevonden worden. Het viel me wel op dat de bouten die door de nieuwe naaf heen kwamen niet allemaal even lang waren maar dat was een tè klein probleem om ruim een centimeter sporing weer te corigeren.
Vandaag toch nog eens naar Gemert gegaan met een goede vriend van me en de D5 weer met zijn wielen in de lucht gehangen. Ik wilde namelijk de abs storing eruit hebben anders komt de D5 niet door de keuring in Zwitserland aankomende week.
Nadat ik het wiel, de remklauw, de rijmschijf en de abs sensor had gedemonteerd besloot ik toch de nieuwe naaf eens aan een nader onderzoek te onderwerpen en wat bleek?
De nieuwe naaf zat maar handvast!!! :shock:
De bouten waren handvast gedraaid en de lagerdeksel was dubbel aanwezig (vandaar ook dat de abs sensor een probleem had).
Ik heb de oude lagerdeksel weg genomen en de nieuwe gemonteerd en toen de nieuwe naaf eens goed stevig op de auto geschoefd. Het hele zaakje weer gemonteerd en toen de computer nog eens gereset.
Gevolg:
De D5 stuurt weer prima, gaat strak over de weg en, door het corigeren van de monteur van Siba staat het stuur nu licht scheef naar rechts in plaats van naar links zoals vooraf.
Morgen dus nog even naar de locale bandenboer voordat ik naar Zwitserland terug rij en even een belletje naar de duitse verkoper dat ie zijn garage eens goed onder hun noten schopt; je zult je naaf maar verliezen op de snelweg met een kleine 140...
Succes met de info