Pagina 1 van 2

Onderhoud door een andere garage.

Geplaatst: 10.04.2007 - 11:46
door Japie69
Hoi All,

Na al een tijdje aan de zijlijn met jullie meegelezen te hebben wil ik toch een vraagje stellen over de aanschaf van een V40 T4.
Nee.. Het is niet de standaard vraag van: waar moet ik op letten?
Wat ik me wel af vraag is:
Ik kan van een particulier een mooie T4 uit '97 met iets meer dan 2 ton op de teller overnemen.
De eerste 5 jaar is deze netjes door een Volvo dealer onderhouden.
De huidige eigenaar heeft hem 5 jaar geleden bij een Honda dealergekocht en ook altjd daar in onderhoud gehad. Dit is ook allmaal aantoonbaar.
Is er iets waar een Volvo dealer wel aan kan voldoen voor onderhoud waar een Honda dealer dit niet kan?
Deze vraag is ook meteen voor de onderhoudsbeurten die ik zelf wil laten laat uitvoeren.

Alvast mijn dank.

Geplaatst: 10.04.2007 - 19:41
door DeNNiS_
het meeste kunnen ze zelf... olie vernieuwen en filters ed...
boegies... dat kan overal...
als maar de juiste dingen gebruikt zijn
dus is geen probleem mee

Geplaatst: 11.04.2007 - 14:03
door Japie69
Dank je Dennis..

En de distributie riem?? Deze is een tweehonderd kilometer geleden vervangen. Ook weer bij die honda dealer.. Moet ik daar voor opassen of is dit ook iets wat een Honda dealer zou moeten kunnen..
Je ziet wel... van de techniek heb ik echt geen kaas gegeten :oops:

Geplaatst: 11.04.2007 - 14:39
door V480-S60
In principe kan iedere automonteur met verstand van zaken een distributieriem vervangen. Of het nu van een Honda is of van een Volvo.

De vraag is alleen of die monteur rekening houdt met de voorschriften van VOLVO en de bijbehorende onderdelen (spanrol etc) ook vervangt.

Geplaatst: 11.04.2007 - 20:52
door DeNNiS_
ik heb mijn distributie ook laten vervangen bij een merkloze garage...
dus geen volvo dealer....

en als je wilt weten of distributie goed is...
kunnen ze binnen elke minuten zien...
even paar kapjes los draaien en de riem bekijken...

Geplaatst: 11.04.2007 - 21:57
door JoostVolvo
nu bij de volvo dealer onderhoudsbeurt € 300, niet veel al zeg ik het zelf. Scheelt niet zo veel met een gewone garage en daar komt garantie ook nog eens bij.

Geplaatst: 12.04.2007 - 06:53
door joost
Ik denk dat een Honda garage niet veel goedkoper zal zijn dan een Volvo garage.

Joost.

Geplaatst: 12.04.2007 - 14:42
door bart simpson
een niet Volvo garage mist in ieder geval iedere recall/modificatie

Geplaatst: 12.04.2007 - 15:03
door IkeV70
bart simpson schreef:een niet Volvo garage mist in ieder geval iedere recall/modificatie
Wat voor een 10 jaar oude auto natuurlijk geen enkel probleem is, de kans dat daar nog recalls / modificaties op worden toegepast lijkt me bijzonder klein. Wel zou het kunnen dat in de 2e 5 jaar van z'n leven bij de Honda dealer iets is gemist op dit gebied.

Geplaatst: 12.04.2007 - 15:22
door joost
In het onderhoudsboekje van mijn V40 stond bij elk onderhoudsinterval precies omschreven welke zaken er gecontroleerd/vervangen/ververst moeten worden. Daar kan elke garage wel wat mee. Ik liet de onderdelen altijd van Volvo komen. Werkt prima, zelfs bij een Opel dealer.

Joost.

Geplaatst: 12.04.2007 - 15:31
door Okke
bart simpson schreef:een niet Volvo garage mist in ieder geval iedere recall/modificatie
Bart, is deze informatie op te vragen (maw openbaar).

Geplaatst: 12.04.2007 - 15:52
door bart simpson
Okke schreef:
bart simpson schreef:een niet Volvo garage mist in ieder geval iedere recall/modificatie
Bart, is deze informatie op te vragen (maw openbaar).
Vast wel, ik geloof alleen nooit dat een niet merk c.q. universele garage dat voor alle in onderhoud zijnde auto's ook daadwerkelijk doet.
Software updates zullen mogelijk al helemaal een probleem kunnen vormen.

Geplaatst: 13.04.2007 - 10:40
door Japie69
Iedereen bedankt voor de reactie's.

Nu kan ik met een (redelijk) gerust hart morgen gaan kijken.
Ik ben echt benieuwd of hij ook zo mooi in het echt is als hij op de foto eruit ziet..
Ik moet er tenslotte 165 kilometer voor rijden.. :roll:
Ik zal jullie laten weten of hij het ook daadwerkelijk geworden is..

Geplaatst: 13.04.2007 - 13:14
door joost
Succes!

Geplaatst: 14.04.2007 - 22:26
door Japie69
Nou, nou... Had ik me ff vergist in de afstand..
198 km om precies te zijn :( En toen nog een keer teleurgesteld terug..
396 km rijden voor een auto die nog meer olie lekt dan dat hij benzine verbruikt.
De carter was drijf nat en tijdens de testrit hebben we hem op een parkeerplaats uitbundig en zorgvuldig bekeken..
We stonden daar nog geen 2 minuten en er had zich al een plas van een centimeter of 4 gevormd.. En nee het was geen airco water want ik heb de auto achteruit gereden en gevoeld.. Pure olie.
Olie plijlen leverde op de parkeerplaats nog geen druppel op. ook niet nadat ik hem een minuut of 10 had uitgezet.
En als tijdens de rit het gaspedaal flink ingetrapt werd, moesten de matrix borden achter ons 50km aangeven ivm MIST...
Als de turbo zijn werk moest doen werd het mistig achter ons..
Dit was overigens na enige tijd rijden niet meer het geval...
Verder was het een nette auto om te zien. Turbo, koppeling, versnellingsbak en het interieur waren allemaal ok...
Maar dan dit...
We waren echt teleurgesteld..
Maar ach... Morgen een 2e kans.. Nu maar 105 km rijden... :D
Ook weer een T-4..
Ben benieuwd...

Geplaatst: 15.04.2007 - 09:50
door JoostVolvo
Nog een tip, staar je niet blind op 1 auto op het internet ofzo, er zijn er duizenden.

Geplaatst: 15.04.2007 - 12:51
door Japie69
Inderdaad Joost...

En nog een belangrijke tip die ik nog niet eerder heb gelezen.
Waar staat de auto bij aankomst op geparkeerd..
Is het gras dan moet je heel goed opletten op olie lekkage.
En deze stond inderdaad op gras...

Maar er is ook goed nieuws :wink:
Ik heb de auto van vanmorgen gekocht :D
Werkelijk in uitmuntende staat en nog eens minder in prijs ook...
Alleen vraag ik wel jullie advies..
Over 28 duizend kilometer hoeft pas de distributieriem vervangen te worden.
Hij is bij 120 duizend kilometer vervangen.
Wat zal ik doen?
Meteen vervangen of lekker nog een 20 duizend door toeren. (is ongeveer 1,5 jaar)?
Dit natuurlijk gekoppeld met eem beurt..

Geplaatst: 15.04.2007 - 15:46
door JoostVolvo
doe wat je zelf het meest rustgevende vind. Kun jij nog 1,5 jaar doorrijden met een distributieriem waarvan je kan verwachten dat ie kan gaan knappen? Dan laat je em zitten. Of wil je liever alvast voor een tijdje probleemloos rondrijden dan vervang je em.

Geplaatst: 15.04.2007 - 15:57
door JoostVolvo
Japie69,

http://volvo40forum.nl/index.php?topic=395.0

Kijk hier eens naar: overzichtje van alle standen en jaren van het vervangen van een distributieriem. Zeer gerustgevend overzichtje moet ik zeggen.

Die van mij is 6 jaar uit, 70k op de teller nu, dus binnen vier jaar haal ik de 150k wel voor mij s40 1.8 2000. ik rij gem. 20k per jaar.

groeten
Joost

Geplaatst: 15.04.2007 - 18:39
door paskara
Hallo Japie69, uit je bovenstaande berichtje begrijp ik dat je een T4 hebt gekocht, ben benieuwd naar het bouwjaar en de foto's.

In ieder geval veel veilige kilometers gewenst.

Léon