Pagina 1 van 2
V40 met een caravan??
Geplaatst: 11.04.2007 - 20:35
door V40 Rob
Waar kan ik het beste naar informatie zoeken over een Volvo V40 2.0 (eventueel een turbo) als caravantrekker?
Wij willen graag een Volvo V40 2.0 op benzine uit 2002 of 2003 kopen. Wij hebben een caravan welke beladen 1300 kilo is.
Nu hebben wij vernomen dat deze volvo`s problemen geven bij het trekken van een caravan. De problemen zouden o.a. zijn:
Het verbranden van de katalysator
Koeling
Geen geweldige caravantrekker in de bergen.
De dealers waar wij geweest zijn hebben ons verzekerd dat dit allemaal geen problemen geeft, maar wij hebben liever advies van een onafhankelijke instantie of van jullie.
Ik hoor graag.
Groet,
Rob
Geplaatst: 11.04.2007 - 20:57
door DeNNiS_
laat desnoots even een check doen....
of alles goed werkt... schoon is.... enz
een volvo phase 2... model 2001 tm 2004
mag 1400 kg trekken...
en zeker met een turbo gaat hij er goed vandoor willen
en normaal gezien met een normale koeling geen defecten...
verstoppingen... zou hij gewoon op tempratuur moeten blijven...
Geplaatst: 12.04.2007 - 19:12
door FrankBis
http://www.caravantrekker.nl/
kijk hier eens. Veel info!
Ik heb zelf een 1.8 met een Fend Saphir caravan (max 1200 Kg) In nederland geen problemen, de bergen gaan we maar niet in, daar is de motor iets te licht voor.
Geplaatst: 12.04.2007 - 19:29
door Henk
t'ja waar vindt je zoal info,
op volvo.pagina.nlprikbord uiteraard ook,
maar ja daar sta dezelfde vraag?
suc6
Henk.
Geplaatst: 12.04.2007 - 20:21
door Rode T4
Heb zelf een T4 met een caravan van 1300 kg erachter met een opbouw van 480 cm dus geen kleintje. Gaat prima ook in de bergen. Vorig jaar 2500 km gereden. Motor wordt wel warm als het buiten 35oC is maar niet te heet. Ik laat de koeling nog een keer checken.
Dus de T4 en de 2.0 T en de 115 pk diesel doen het prima. Zeker met progressieve veren achter 110 km/h geen probleem op de franse snelweg
Geplaatst: 12.04.2007 - 20:36
door Najreg
Mijn 102pk diesel trekt ook prima een caravan (1250 kg), 100 km/h is geen enkel probleem. Ook wanneer het heuvelachtig wordt ging het prima, kan goed de snelheid vasthouden. Niet getest in de bergen.
Geplaatst: 12.04.2007 - 22:30
door laheije
Ik heb zelf een 1.8 met een Fend Saphir caravan (max 1200 Kg) In nederland geen problemen, de bergen gaan we maar niet in, daar is de motor iets te licht voor.
wat te licht? trekken moet die kar en als je het goed doet moet dat echt geen probleem zijn.
Met een auto hoef je niet zo voorzichtig mee om te gaan als een vrouw, die zijn m.i. een stuk kwetsbaarder.
Dus heren wij zijn toch geen watjes he?
Zelf heb ik een 1800 en een caravan van 1000 kg max. maar die
moet
de bergen in die word echt niet gespaard, daar is hij auto voor.
Niet zeuren trekken met die hap.
gr. huub
Geplaatst: 13.04.2007 - 07:38
door trompetje
Ik heb jaren zo'n 2-liter gehad (MY 1996, Lpi), en ging er een beetje lui van rijden (vgl het nieuwe rijden: max 2500 toeren

) Als je 'm echter wat meer toeren laat maken, trekt ie behoorlijk hoor! Wordt ie wel wat rumoeriger, maar dan komt ie volgens mij overal, ook met caravan.
(een turbo erop, en het trekt helemaal als een beer, ook de 2.0t)
www.caravantrekker.nl is idd een leuke site, met name voor mensen die zich in allerlei diesel/benzine/koppel/vermogen/versnellingsbakken-sommetjes willen storten!
Geplaatst: 16.04.2007 - 20:04
door groover
heb zelf een caravan van beladen 1200 kilo,normaal belaadt ik hem tot 1100 en een 1800 v40 op gas met prog veren.
vlake wegen in ze 5, 90 a 100km per uur 2500 toeren. bergen 10% in ze 4 3000 toeren.
als je bergen krijgt dan moet hij wel werken maar nooit problemen gehad.
het fijne is dat in de lage toeren veel trekkracht zit,dus een 2 liter moet echt geen probleem zijn volvo<s staan bekend als fijne trekauto's dus laat je niks wijs maken.
sucses!
let op er zijn altijd mensen die met 100km bergop je voorbij komen razen maar dan zijn wel de uitzonderingen!!
Geplaatst: 17.04.2007 - 19:32
door franzi
beste Rob
ik rij met een v40 1.8 phase 2 en een hobby caravan 420 door de alle bergstreken,o.a dolomieten alpen en pyrineen.
je moet alleen goed op je toerenteller letter zodat je gebruikt maakt van je beste koppel.
alleen heb je soms met optrekken op een extreem steil stuk een beetje vaardigheden nodig omdat de v40 een z.g.n. lange 1e versnelling heeft maar als hij eenmaal rolt is een normale pas geen probleem. ik ben al over 2080 meter hoogte over diverse paswegen gereden . dus hoezo slechte caravantrekker!!!
Geplaatst: 18.04.2007 - 09:23
door ccvanmarion
Ik heb een V40 2.0T uit 2000 gehad (phase I). Daarachter had ik een Knaus 450 hangen van 1300 kg in beladen toestand. Qua vermogen absoluut geen probleem om met deze combinatie te rijden ook niet in de bergen. Ik had alleen wel problemen met de wegligging. De achterkant zakte helemaal in de veren en de voorkant kwam er helemaal uit, waardoor ik veel minder tractie had. Ook had ik het gevoel dat de combinatie onstabiel was boven de 80 km/u (op de GPS).
Ik heb dat probleem voor een deel opgelost door een andere verenset te laten monteren op de achteras (progressief), waardoor het probleem van het doorzakken van de achteras was verholpen. De vooras bleef echter helemaal uit de veren komen.
Na de deze modificatie was de combinatie stabiel tot 90 km/u (op de GPS). Harder rijden vond ik echter niet prettig.
Misschien is de phase II wat stabieler, daar heb ik geen ervaring mee.
Geplaatst: 18.04.2007 - 09:42
door bert67
Ik doe het met een v40 95 pk diesel.
Mijn hobby 495 weegt ongeveer 1250 kg en dat is 50 kg te zwaar eigenlijk.
Op vlakke weg gaat het nog lala, maar bergen durf ik er niet echt mee in te rijden. De motor trekt het vrij aardig moet ik zeggen.
Alleen is de combi niet echt super stabiel. Ik durf niet boven de 90 uit te komen. Je voelt gewoon dat de auto eigenlijk iets te licht is voor de caravan. Heb veel ervaring met het rijden met een sleurhut, maar durf met mijn eigen combi niet harder te gaan.
Vandaar mijn stiekeme wens om een v70 te kopen. (of een andere caravan, maar dat wil ik eigenlijk niet)
Geplaatst: 18.04.2007 - 10:15
door V480-S60
De Phase II is in alle opzichten, vanwege het aangepaste onderstel de betere caravantrekker.
Met die caravan en een 2.0 zou dat geen problemen moeten geven.
Ikzelf heb met een 115 pk Diesel makkelijk 1000 kilo voortgetrokken met een vaartje van 110 op de Route du Soleil. (Ook op de 5% hellingen.)
Geplaatst: 18.04.2007 - 12:00
door Peter
Geplaatst: 18.04.2007 - 12:12
door franzi
met de phase2 is het een zeer stabiele combinatie en heel belangrijk is de wijze van belading,zorg dat je auto vodoende is beladen en dan kun je zorgeloos over de route soleil.
en laat je vooral niet verleiden door te denken ik heb een stabilisator koppeling en dan kunnen wij wel met 120 over de autoweg in frankrijk maar er is ook zo iets als zijwind en voordat je het weet ligt de zaak op de kant.
en ga vooral niet over je max trekgewicht.
veel caravanplezier en kijk vooral op caravantrekker daar staan heel nuttige tips en ervaringen van anderen. zeer leerzaam
Geplaatst: 18.04.2007 - 20:28
door Brandje
Ik rijd met een V40 fase II uit 2001 op gas en heb 122pk. en rijd met een 1300 kg zware sprite 490 CF zonder problemen op de Nederlandse wegen. Ook ik vraag me echter af of er heuvels/bergen zonder problemen te nemen zijn in het buitenland. Maar m.b.t. de wegligging heb ik absoluut geen problemen, ik heb het idee dat als er iets met de wegligging aan de hand is het gezocht moet worden in de caravan ook hier is erg veel verschil in.
Rob, ik wens je alle wijsheid !
Geplaatst: 20.04.2007 - 22:20
door Robert
Ik rijd met een T4 fase 1 met een Hobby van 1400KG er achter zonder problemen door de bergen.
Problemen met wegliging heeft ook vaak te maken met fout laden, de auto behoort namelijk ook nogal wat gewicht achterin te hebben.
Vaak word er alleen op het laden van de caravan gelet en niet naar de auto.
Succes met je keuze.
Geplaatst: 22.04.2007 - 15:15
door groover
Let op! in de auto dient het zwaarste gewicht van de bagage zo ver mogenlijk naar voren geplaatst te worden.
dus liever op je achterbank dan in de achterbak,bij de caravan alles zo dicht mogenlijk bij de assen en zo laag mogenlijk bij de vloer, vandaaruit verder beladen.
Geplaatst: 22.04.2007 - 19:33
door V480-S60
Voor meer informatie over de juiste belading:
www.caravan-forum.nl
En waarom de auto extra beladen?
Wij zitten met zijn tweeen in de auto. Hebben daarbij weinig zware bagage, alleen de zaken die altijd in de auto zitten. En de "noodrantsoenen" voor onderweg.
Mensen die kinderen in de auto hebben, zeker als ze al wat ouder zijn, kunnen niet eens al te zware spullen in de auto doen anders wordt die al overbeladen.
Wij hebben een kogeldruk van circa 65 kg en de caravan weegt maximaal 950 kg. Daar zit echt alles in. Niets van datgene wat we tijdens de vakantie gebruiken ligt in de auto.
Maar als je extra gewicht in de auto legt. Dan inderdaad het zwaarste gewicht op de achterbank.
Eigenlijk hangt het puur af van het gewicht van de caravan.
Geplaatst: 22.04.2007 - 20:52
door marissen
Lijkt me geen enkel probleem. Ik heb al 2 x mijn Volvo 1.8 Bi-Fuel door de Alpen gereden met een Beierland ven 1250 kilo (inclusief belading) er achter.
Kruissnelheid zo rond de 100, en in de bergen (hellingen omhoog) rond de 80 (dan houd het met de 1.8 wel ongeveer op). Je komt overal maar je moet niet denken dat je wel ff met 110 door de Alpen blaast (zo komen soms de Nederlanders je om de oren blazen).
Dus: gewoon kopen. Een Volvo is een prima trekker