Pagina 1 van 2
airco v70
Geplaatst: 12.04.2007 - 22:57
door my first volvo
Vandaag had ik mijn motorkap open, en het viel me op dat de aircopomp precies 8 seconden inschakelde en 8 seconde uitgeschakeld bleef, dit proces herhaalt zich dan continu.
Als je in de auto zit voel je de airco aanslaan en dan enkele seconden "nahuilen".
In de file word je er dan niet goed van, denk je een redelijk stille auto te hebben gekocht.
Is het bovenstaande normaal?
( airco is in okt 2006 opnieuw gevuld).
Geplaatst: 13.04.2007 - 08:33
door Oceanracer
Dat je het inschakelen van de airco-pomp voelt is (helaas) bij Volvo normaal. Veelal niet alleen bij file-rijden, maar ook tijdens vaste snelheden voelbaar.
Wat je bedoelt met nahuilen is mij niet bekend.
Geplaatst: 13.04.2007 - 09:16
door IkeV70
Ik vraag me idd ook af of dat regelmatige aan- en afslaan normaal is. Bij mij gebeurt het soms nog wel vaker dan eens in de 8 seconden. Ik vraag me af of het met een aftakelende magneetkoppeling te maken kan hebben.
Geplaatst: 13.04.2007 - 12:57
door Oceanracer
Hoelang de airco ingeschakeld blijft, is afhankelijk van de behoefte om te koelen. Een en ander is dus afhankelijk van de temperatuur van de buitenlucht en de gewenste temperatuur in de auto.
Wanneer er te weinig koudemiddel in het systeem zit, zal de airco wel vaker dan normaal achter elkaar inschakelen.
Geplaatst: 13.04.2007 - 16:55
door Gideon_XC90
8 seconde is volgens mij ook wel heel vaak, ik voel hem niet zovaak aanslaan tussenperiodes nooit op gelet.
Geplaatst: 16.04.2007 - 12:07
door turboproc
Hoi,
had ik ook met mijn S60 D5. Uiteindelijk bleek het systeem bijna leeg te zijn door een lekkende slang.
Repareren en opnieuw vullen loste het probleem volledig op.
Kortom laat bij dealer of airco specialist even controleren of er nog voldoende koelmiddel in het systeem zit.
Geplaatst: 24.04.2007 - 11:52
door EPCL
en snel!!!! Want voor je het weet is de airco leeg en dan draait je aircopomp droog. Gevolg: kapotte pomp die erg duur is!
Geplaatst: 24.04.2007 - 12:11
door IkeV70
Ik heb mijn airco gisteren een servicebeurt gegeven. Ik heb de auto ongeveer anderhalf jaar, in die tijd is de airco sowieso niet geserviced. Ik weet niet wanneer dta voor het laatst gebeurd was, maar dat kan zomaar een paar jaar geleden geweest zijn.
Vooraf waren er 2 probleem symptomen: De airco slaat telkens maar een paar seconden aan. Een seconde of 3 a 4, dan weer uit. 20 seconden later weer aan, 3, 4 seconden, uit.
Probleem 2: De koeling leek niet optimaal meer.
Ik vermoedde dat het systeem nog maar halfvol zou zitten.
Wat bleek: Leeghalen van de airco: 980 gram! Dwz dat het systeem nog voor 98% vol zat! Wat nou 10% per jaar verliezen???
Wat bleek 2: Waarschijnlijk was de temperatuurvoeler die op de verdamper zit niet goed meer, waardoor de airco bij een te hoge temperatuur werd uitgeschakeld. De lucht bij de uitstroomopeningen werd nl niet kouder dan 10 a 11 graden. Na het vervangen van de temp-sensor werd de temperatuur idd een paar graden lager (moet kennelijk 6 a 7 graden zijn)
Wat bleek 3: Ondanks het vervangen van de tempsensor blijft de airco heel regelmatig aan- en uitslaan. Na meting (rijdend) van de temperatuur van de uitstroomlucht bleek echter dat het systeem netjes uitschakelt bij 7 graden, netjes weer inschakelt bij 9 (ofzo) graden. Normaal temperatuurbereik volgens de (airco) specialist.
Wat bleek 4: De specialist raadde wel aan om de magneetkoppeling af te stellen. Volgens mij vertoont de koppeling nog geen symptomen van haperen, maar hij zal het ongetwijfeld beter weten dan ik.
airco v70
Geplaatst: 24.04.2007 - 16:23
door my first volvo
Kijk dat is weer info waar we mee vooruit kunnen.
Weet toevallig iemand op het forum waar de uitstroomopening zit van de condenswaterafvoer.
Geplaatst: 24.04.2007 - 17:41
door EPCL
maar het lijkt er niet op dat jouw airco probleem van aanslaan en afslaan is opgelost.
Geplaatst: 24.04.2007 - 18:05
door emjee
Vandaag mijn koets weggebracht vanwege airco troubles. Deed weinig meer dan een normale blower. Alleen een beetje lucht blazen maar koelen doet ie niet. Ben benieuwd wat het is. Gelukkig garantie -)
airco v70
Geplaatst: 24.04.2007 - 18:53
door my first volvo
Om half vijf nog maar even de Volvo dealer gebeld, en ik kon meteen langskomen. Om tien over half vijf constateerde de chef werkplaats dat het systeem perfect werkt, reageert keurig op het instellen van een lagere temperatuur.
En ja het inkomen van de aircopomp en het geluid van het pompen hoort nu eenmaal bij een Volvo.
Bij stationair draaien en ingestelde temp van 22 is een pomptijd van 6/8seconden heel normaal.
(nog een stekkaart gevonden bij mijn instructie boekje waaruit blijkt dat de dealer in sept 2006 nav mijn opmerking over de airco het systeem heeft gevacumeerd en opnieuw heeft gevuld met 1000gr fluorserende prut.)
Tja, ik blijf er bij dat dit airco systeem toch lang niet zo mooi werkt als bij mijn vorige auto, Ford c max, hier hoorde je dus never nooit een aircopomp of sissen in je dashboard. Nu al lang blij dat er blijkbaar zo hoort te werken.
Geplaatst: 24.04.2007 - 20:12
door IkeV70
Goed om het horen dat het regelmatige aan- en afslaan dus toch normaal is.
Geplaatst: 24.04.2007 - 20:32
door Oceanracer
Airco bij Ford is inderdaad minder waarneembaar. Het zelfde geldt voor de airco van VW en Audi. Een en ander heeft te maken met het aircosysteem. Bij de duitsers draait de compressor continu mee en werkt het systeem modulerend, maar bij Volvo slaat de pomp steeds even kort aan en later weer uit. Het inschakelen van de pomp is duidelijk waarneembaar. Bij de duitsers slaat de pomp eenmalig aan, omvervolgens de hele rit mee te draaien. Vandaar dat deze dus niet schokt.
Geplaatst: 24.04.2007 - 21:34
door Rob2u
Ook ik voelde nadrukkelijk een "schok" bij het aanslaan van de aircopomp.
Vandaag was de V70 bij de dealer voor de zomer-aircoreinigings-actie (49 euro). Wat bleek; er zat te weinig koudemiddel en de uitstroomtemp was "maar" 12 gr. Bijgevuld en de temp is nu gedaald naar maar liefst 6 gr. Maar wat ook heel mooi is: bij het aanslaan van de pomp voel ik nog maar een heel klein schokje. De pomp lijkt veel gelijkmatiger aan en af te slaan!
Conclusie: aanslaan pomp en hoeveelheid koudemiddel hebben wel degelijk iets met elkaar te maken.
Geplaatst: 24.04.2007 - 22:22
door Oceanracer
Oceanracer schreef:Hoelang de airco ingeschakeld blijft, is afhankelijk van de behoefte om te koelen. Een en ander is dus afhankelijk van de temperatuur van de buitenlucht en de gewenste temperatuur in de auto.
Wanneer er te weinig koudemiddel in het systeem zit, zal de airco wel vaker dan normaal achter elkaar inschakelen.
Heb ik iets anders beweerd dan jij concludeert dan?

Geplaatst: 25.04.2007 - 07:41
door IkeV70
Over reinigingsactie gesproken:
De aircospecialist waar ik was deed dat vroeger ook, airco's reinigigen met anti-schimmel / bacterie spul. Maar daar zijn ze mee gestopt. Volgens hem kan het gewoon niet. Je krijgt nooit alle hoekjes en gaatjes schoon. Het probleem komt altijd binnen een paar weken terug.
Geplaatst: 25.04.2007 - 21:26
door Rob2u
Oceanracer schreef:Oceanracer schreef:Hoelang de airco ingeschakeld blijft, is afhankelijk van de behoefte om te koelen. Een en ander is dus afhankelijk van de temperatuur van de buitenlucht en de gewenste temperatuur in de auto.
Wanneer er te weinig koudemiddel in het systeem zit, zal de airco wel vaker dan normaal achter elkaar inschakelen.
Heb ik iets anders beweerd dan jij concludeert dan?

Nee hoor, er lopen hier eigenlijk 2 zaken door elkaar: de mate waarin de pomp aanslaat en hoezeer je dit merkt. Voor de lezer is nu dus duidelijk dat het vele aanslaan normaal is en afhangt van de buitentemperatuur en dat de mate waarin je dit voelt
mede afhangt van de hoeveelheid koudemiddel.
Geplaatst: 26.04.2007 - 15:57
door 2.5D
Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn als de airco na een kwartier in de file staan spontaan stopt en er dan dus een klets kleffe lucht naar binnen komt.
Airco gaat ook na file niet opnieuw aan, pas na een stop is het probleem verholpen.
Kan ik te weinig koelmiddel hebben? Heeft het te maken met oplopende temperatuur tijdens filerijden? Mischien iets met rijwind en de radiator van de airco?
Alvast bedankt.
Geplaatst: 26.04.2007 - 16:30
door Woger
Kijk eens onder je motorkap, of je een stickertje kan vinden waarop staat wanneer de airco het laatst is afgevuld. Als dat een paar jaar is kan je beginnen met hem opnieuw te vullen.