dubbele richting aangevers bij een volvo
Geplaatst: 13.04.2007 - 01:00
Hallo,
Ik heb mijn s60 een beetje aangepast. 1 van de project-jes was dat ik graag witte richting aangeef lampjes wou hebben. Deze waren helaas niet leverbaar dus; de oranje coating eraf gehaald met thinner. (zo heb je geen oranje gloed meer zichtbaar in de behuizing)
Daarnaast wilde ik graag iets apparts doen ( ik heb geen idee of er al andere mensen dit met hun auto hebben gedaan?) dus heb ik de achteruitrijlampen verbonden aan de richting aangevers. Het resultaat is dat er ipv 1 witte lamp richting aangeeft het er nu 2 zijn. Extra goed aangeduid dus als je van richting wil veranderen. Het achteruitrijlicht moest natuurlijk wel blijven werken dus heb ik er een relais tussengezet.
Ik heb de schakeling in een tekening verwerkt. (zie de noot onderaan dit bericht) De totale kosten voor dit projectje bedroegen niet meer dan E 15,- en een uurtje werk. het resultaat vindt ik zeer geslaagd!
voor wie het ook wil doen volgt hier de instructie en het booschappenlijstje:
benodigt heden:
relais 5polig 2 x
dubbele kabel 50cm 2 x
knijpstekker 'mannetje' ROOD 4 x
knijpstekker 'vrouwtje' ROOD 12 x
knijpstekker 'vrouwtje' BLAUW 2 x
knijpstekker 'ring' ROOD 1 x
knijp koppel stukje 2 x
plakstrip dubbelzijdig 3cm 2 x
Instructie ( voor 1 kant )
Haal de lichtbalk uit de houder
verwijder de stekker
ontvet het midden gedeelte van de lichtbalk
plak de dubbelzijdige plakstrip op het middengedeelte van de lichtbalk
plak hier het relais tegenaan
knip de blauwe kabel door die naar de stekker gaat (dit is het achteruitrijlicht)
bevestig op de beide uiteinden een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD
plaats de lichtbalk terug in de houder
knip de ca. 50 cm dubbele kabel in 2 stukken van 30 en 20 cm.
van de 30 cm trek je de beide kabels van elkaar tot 1/3 deel
knip een stuk van ca. 10 cm van 1 van de beide uiteinden
bevestig aan het deel dat nog 30 cm is de knijpstekker 'ring' ROOD
schroef de bevestigings schroef boven de lichtunit los en bevestig daar de ring. dit is de aarding van het relais.
het stuk van 20 cm koppel je dmv het knijp koppel stukje aan 1 van de 2 groene draden die naar de stekker gaan. dit is de sturingsdraad voor de richtingaangever
het uiteinde waarvan de 2 kabels nog aan elkaar zitten haal je voor ca 2 cm van elkaar. op de beide uiteinden bevestig je 2 x een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD
de aarde draad die aan de ring zit bevestig je op het relais op positie 86
de draad die naar de richting aangever gaat koppel je op positie 87a dit is de zgn 'continue' positie van het relais.
het 2e dubbele stuk draad splits je aan beide uiteinden ca.2cm van elkaar. bevestig aan de ene kant 2 knijpstekkers 'mannetje' ROOD
aan de andere kant bevestig je op 1 draad een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD. de andere draad twist je met de 10 cm. die je van de andere kabel hebt gehaald. op deze twist plaatst je het knijpstekker 'vrouwtje' BLAUW. het uiteinde van de 10 cm voorzie je daarna nog van een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD.
van deze kabel sluit je de enkele draad met het mannetje aan op het vrouwtje dat het meest dicht bij de stekker zit. het vrouwtje van deze kabel gaat naar positie 30 van het relais.
De twist voorzien van het BLAUWE vrouwtje sluit je vervolgens aan op positie 87 van het relais en het rode vrouwtje op positie 85.
plak voor de stevigheid en het zicht nog een tape-je om de lussen en je hebt je schakeling.
Uitleg van de schakeling:
door de continue stand van het 5 polige relais zal de achetruitrijlamp samen met de richtingaangever van de linker of rechter kant van de auto samen gaan knipperen. Bij het in de achteruit schakelen van de auto zorgt de stuurstroom naar de achteruitrijlampen ervoor dat het relais bekrachtigt wordt. Omdat deze ook is doorverbonden met de inschakelpositie van het relais zal de achteruitrijlamp dus gewoon gaan branden. Beide kanten zijn zo uitgevoerd dus bij het inschakelen van de achteruit zullen de lampen het gewoon allebij doen. Wanneer het voertuig in een andere versnelling gezet wordt, vallen de relais af en knipperen de achteruitrijlampen gewoon weer mee met de richtingaanwijzers.
Ik heb ook foto's gemaakt, maar deze zijn te groot voor dit forum.
ik zal via marktplaats.nl een advertentie maken waarin ik ze wel kan plaatsen. ik plaats nog een bericht met het advertentie nummer.
Ik hoor graag wat anderen van dit projectje vinden.
Greetzs Thomas
Ik heb mijn s60 een beetje aangepast. 1 van de project-jes was dat ik graag witte richting aangeef lampjes wou hebben. Deze waren helaas niet leverbaar dus; de oranje coating eraf gehaald met thinner. (zo heb je geen oranje gloed meer zichtbaar in de behuizing)
Daarnaast wilde ik graag iets apparts doen ( ik heb geen idee of er al andere mensen dit met hun auto hebben gedaan?) dus heb ik de achteruitrijlampen verbonden aan de richting aangevers. Het resultaat is dat er ipv 1 witte lamp richting aangeeft het er nu 2 zijn. Extra goed aangeduid dus als je van richting wil veranderen. Het achteruitrijlicht moest natuurlijk wel blijven werken dus heb ik er een relais tussengezet.
Ik heb de schakeling in een tekening verwerkt. (zie de noot onderaan dit bericht) De totale kosten voor dit projectje bedroegen niet meer dan E 15,- en een uurtje werk. het resultaat vindt ik zeer geslaagd!
voor wie het ook wil doen volgt hier de instructie en het booschappenlijstje:
benodigt heden:
relais 5polig 2 x
dubbele kabel 50cm 2 x
knijpstekker 'mannetje' ROOD 4 x
knijpstekker 'vrouwtje' ROOD 12 x
knijpstekker 'vrouwtje' BLAUW 2 x
knijpstekker 'ring' ROOD 1 x
knijp koppel stukje 2 x
plakstrip dubbelzijdig 3cm 2 x
Instructie ( voor 1 kant )
Haal de lichtbalk uit de houder
verwijder de stekker
ontvet het midden gedeelte van de lichtbalk
plak de dubbelzijdige plakstrip op het middengedeelte van de lichtbalk
plak hier het relais tegenaan
knip de blauwe kabel door die naar de stekker gaat (dit is het achteruitrijlicht)
bevestig op de beide uiteinden een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD
plaats de lichtbalk terug in de houder
knip de ca. 50 cm dubbele kabel in 2 stukken van 30 en 20 cm.
van de 30 cm trek je de beide kabels van elkaar tot 1/3 deel
knip een stuk van ca. 10 cm van 1 van de beide uiteinden
bevestig aan het deel dat nog 30 cm is de knijpstekker 'ring' ROOD
schroef de bevestigings schroef boven de lichtunit los en bevestig daar de ring. dit is de aarding van het relais.
het stuk van 20 cm koppel je dmv het knijp koppel stukje aan 1 van de 2 groene draden die naar de stekker gaan. dit is de sturingsdraad voor de richtingaangever
het uiteinde waarvan de 2 kabels nog aan elkaar zitten haal je voor ca 2 cm van elkaar. op de beide uiteinden bevestig je 2 x een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD
de aarde draad die aan de ring zit bevestig je op het relais op positie 86
de draad die naar de richting aangever gaat koppel je op positie 87a dit is de zgn 'continue' positie van het relais.
het 2e dubbele stuk draad splits je aan beide uiteinden ca.2cm van elkaar. bevestig aan de ene kant 2 knijpstekkers 'mannetje' ROOD
aan de andere kant bevestig je op 1 draad een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD. de andere draad twist je met de 10 cm. die je van de andere kabel hebt gehaald. op deze twist plaatst je het knijpstekker 'vrouwtje' BLAUW. het uiteinde van de 10 cm voorzie je daarna nog van een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD.
van deze kabel sluit je de enkele draad met het mannetje aan op het vrouwtje dat het meest dicht bij de stekker zit. het vrouwtje van deze kabel gaat naar positie 30 van het relais.
De twist voorzien van het BLAUWE vrouwtje sluit je vervolgens aan op positie 87 van het relais en het rode vrouwtje op positie 85.
plak voor de stevigheid en het zicht nog een tape-je om de lussen en je hebt je schakeling.
Uitleg van de schakeling:
door de continue stand van het 5 polige relais zal de achetruitrijlamp samen met de richtingaangever van de linker of rechter kant van de auto samen gaan knipperen. Bij het in de achteruit schakelen van de auto zorgt de stuurstroom naar de achteruitrijlampen ervoor dat het relais bekrachtigt wordt. Omdat deze ook is doorverbonden met de inschakelpositie van het relais zal de achteruitrijlamp dus gewoon gaan branden. Beide kanten zijn zo uitgevoerd dus bij het inschakelen van de achteruit zullen de lampen het gewoon allebij doen. Wanneer het voertuig in een andere versnelling gezet wordt, vallen de relais af en knipperen de achteruitrijlampen gewoon weer mee met de richtingaanwijzers.
Ik heb ook foto's gemaakt, maar deze zijn te groot voor dit forum.
ik zal via marktplaats.nl een advertentie maken waarin ik ze wel kan plaatsen. ik plaats nog een bericht met het advertentie nummer.
Ik hoor graag wat anderen van dit projectje vinden.
Greetzs Thomas