Pagina 1 van 1
S60 T5 uit 2001 gekocht
Geplaatst: 13.04.2007 - 21:26
door MentalFloss
Hallo allemaal.
Ik ben nieuw op dit forum en rijd nu ook voor 't eerst in een Volvo en ben tot dusverre erg tevreden. Ik heb nog wel enkele vragen met betrekking tot het alarm. Mijn verzekering verlangt een klasse 3 alarm om tegen diefstal verzekerd te kunnen zijn. Althans het moet na te gaan zijn dat dit erin zit.
Mijn auto zou voorzien moeten zijn van een dergelijk alarm (dat stond althans in de advertentie), maar ik heb geen certificaat o.i.d. waar dit uit blijkt. Ik heb dus de proef op de som genomen m.b.t. de bewegingssensor door een raam open te laten staan en mijn armen er na 30 seconden eens in te laten wapperen. Ik heb niks gehoord.
Doe ik het portier van binnenuit open, dan loeit er wel een sirene. Mijn vraag is dus of er wel een alarm klasse 3 inzit, of dat ik de bewegingssensoren anders zou moeten testen?
De auto is in Dubai geleverd en na 9 maanden in Nederland geregistreerd. Ik heb geen idee wat voor uitvoering het precies is qua pakket-opties, maar er zit wel onder andere een HU-803 (geen navigatie overigens) in en autotelefoon, evenals het knopje om je alarmsysteem uit te kunnen zetten.
Bij navraag bij een Volvo dealer in de buurt bleek uit het kenteken of chassisnummer dat er geen SCM certificaat uitgegeven was. Na verder gezocht te hebben in een of ander Volvo systeem, blijkt er af fabriek wel een klasse 3 in te zitten, maar ze durfden hiervoor geen hand in het vuur te steken. Ik zou een keer hiervoor langs kunnen komen met de auto.
Om nu geen gezeur met de verzekering te krijgen in geval van diefstal, wil ik een SCM certificaat hebben of zeker weten dat ik een klasse 3 alarm heb. Weet iemand hoe ik dit zelf kan checken?
Geplaatst: 13.04.2007 - 22:57
door Paul
MOOI DING MAN!!!
Goede kleur goede velgen gaaf!!
Geplaatst: 14.04.2007 - 08:30
door arnoud
Mijn S60 heeft wel een klasse3 systeem, en daar heb ik ook een certificaat bij (volgens mij stond die op de datum van aflevering van de auto).
Volgens de dealer kunnen ze een auto keuren en daarna een SCM certificaat afleveren als het in orde was.
Geplaatst: 14.04.2007 - 12:29
door V480-S60
arnoud. schreef:Mijn S60 heeft wel een klasse3 systeem, en daar heb ik ook een certificaat bij (volgens mij stond die op de datum van aflevering van de auto).
Volgens de dealer kunnen ze een auto keuren en daarna een SCM certificaat afleveren als het in orde was.
Klopt is mij ook verteld.
En als dat knopje voor uitzetten van detectoren erop zit. Kan je er ook vanuitgaan dat het alarm er opzit.
Geplaatst: 14.04.2007 - 14:01
door MentalFloss
Okay,
In het boekje van de S60 las ik wel dat het alarm op zich een optie was, maar dat de bewegingssensor + niveausensor zelf weer een suboptie waren zeg maar. Dat knopje is om genoemde sensoren + safe lock (ook van binnenuit niet meer openbaar) uit te zetten toch? In het ergste geval zit er alleen safe-lock in dan.
Achter mijn dakraam zit wel een plastic kapje, waarvan ik vermoed dat daarachter de bewegingssensor zou horen te zitten? Hoe zou je zo'n bewegingssensor kunnen testen? Je handen naar binnen steken is niet genoeg
Erik
Geplaatst: 15.04.2007 - 10:32
door ICEFOX
Heb het zelf getest door in de auto te gaan zitten en de deuren te vergrendelen met de afstandsbediening. Vervolgens 30 seconden wachten en een keer met je hoofd schudden.
Bij mij ging het alarm meteen af!
Op het kapje achter je dakraam zit inderdaad de evt bewegingssensor. Je wipt em er zo uit, kun je in ieder geval een dubbel check doen.
Geplaatst: 15.04.2007 - 10:44
door Oceanracer
Inderdaad gewoon dat kapje eruit wippen. Als je dan alleen 't kapje in je hand hebt, heb je dus geen sensoren. Zowel, dat lopen er wat draadjes heen. Kan niet missen.
De dealer kan je tegen betaling van het certificaat voorzien. Dit na een "keuring".
Mooie wagen trouwens! Goede kleur en dito velgen.
Geplaatst: 17.04.2007 - 02:12
door MentalFloss
Nou ik heb het kapje eruit gewipt. Zit inderdaad een stuk elektronica achter, met een groen stekkertje. Echter, ik krijg het alarm niet af als ik in de auto blijf zitten en na 1 minuut goed beweeg in de auto. Ik ga er binnenkort toch maar eens mee langs de dealer. Als ze hem jatten krijg ik 0,0 vergoed.
Geplaatst: 17.04.2007 - 18:03
door ICEFOX
Dat is inderdaad wel je interieur sensor. Het oranje lampje van de schakelaar voor het uitschakelen van deze sensor en deadlock is wel uit wanneer je dit test? Werkt je deadlock (na +/- 20 sec na het vergrendelen met de afstandsbediening van de deuren worden de deuren doorgegrendeld) wel?
Geplaatst: 18.04.2007 - 23:30
door MentalFloss
Icefox,
Her oranje lampje staat inderdaad gewoon uit. Na 30 seconden knalt de safe-lock functie er gewoon op. Ben gisteren even langs een inbouwstation geweest en die heeft e.e.a. getest. Ding gaat gewoon niet af. Ik kan 7 mei pas terecht bij de dealer hier in de buurt om er naar te laten kijken.
Geplaatst: 19.04.2007 - 09:53
door BlackSapphire
7 mei pas!? Balen.
Wat mij wel opviel laatst is dat als ik in de auto blijf zitten, afsluit, gaat na 30 sec. ongeveer het alarm af.
Maar als ik een raam open laat staan, en van buiten m'n arm naar binnen steek en wat heen en weer zwaai, blijft het stil. Raar, niet?
Geplaatst: 19.04.2007 - 19:04
door ICEFOX
BlackSapphire schreef:7 mei pas!? Balen.
Wat mij wel opviel laatst is dat als ik in de auto blijf zitten, afsluit, gaat na 30 sec. ongeveer het alarm af.
Maar als ik een raam open laat staan, en van buiten m'n arm naar binnen steek en wat heen en weer zwaai, blijft het stil. Raar, niet?
Hmm...De stoelen lijken het een beetje tegen te houden. Zodra ik door het raam in een "line of sight" met de radarmodule kom, gaat het alarm wel af. Kan iig de auto niet van de handrem krijgen als ik door het raam hang, of de middenarmsteun openen zonder dat het alarm af gaat. (En inmiddels vraagt de buurt zich af wat ik toch allemaal aan het doen ben, haha)
Geplaatst: 27.04.2007 - 11:14
door MentalFloss
Nou, het wordt nu nog interessanter. Zojuist is het alarm een paar keer spontaan afgegaan! Ik krijg het dus met geen mogelijkheid zelf aan de praat voor wat betreft de interieursensor, maar spontaan gaat het wel. Ik denk dat ik hem vanmiddag toch gewoon even bij de Volvo dealer neerprak omdat het nu een beetje penibel wordt.
Re: S60 T5 uit 2001 gekocht
Geplaatst: 27.04.2007 - 21:46
door buddo
MentalFloss schreef:
De auto is in Dubai geleverd en na 9 maanden in Nederland geregistreerd. Ik heb geen idee wat voor uitvoering het precies is qua pakket-opties, maar er zit wel onder andere een HU-803 (geen navigatie overigens) in en autotelefoon.
Mooie auto! Goede kleur en mooie velgen!
Worden S60's in Dubai met dezelfde pakketten en specs geleverd als hier? Of zit er verschil in bijv. onderstelafstemming voor verschillende markten?
Geplaatst: 27.04.2007 - 23:38
door MentalFloss
@Buddo
Ik heb werkelijk geen idee

Hij staat redelijk stug op zijn veren (en lager volgens mij) dan een gewone S60, maar dat zal meer met T5 te maken hebben dan dat hij uit Dubai komt vermoed ik.
Ik zie in jouw footer dat jij die Ipod spullen in je S60 hebt gebouwd? Dat is met bediening op het stuur en 10 cd wisselaar (in werkelijkheid je Ipod dus) ? Wat kost zoiets? Ik mis namelijk wel de eenvoud van het afspelen van mp3'tjes wat ik in mijn vorige auto wel kon, maar heb ook geen zin om de Volvo radio (prima geluid overigens) eruit te halen voor eentje die mp3's eet.
Geplaatst: 28.04.2007 - 07:51
door arnoud
MentalFloss, zoek op het forum maar eens op 'iMIV' of 'USA-SPEC' dan vindt je een hele hoop info waar je vast wel iets aan hebt...
Geplaatst: 28.04.2007 - 08:56
door Paul
Ik weet dat S60's voor bijvoorbeeld Curacao aangepast zijn op het motormanagement dat ze wat beter tegen slechte benzine kunnen.
Geplaatst: 29.04.2007 - 08:32
door buddo
MentalFloss schreef:
Ipod spullen in je S60 hebt gebouwd? Dat is met bediening op het stuur en 10 cd wisselaar (in werkelijkheid je Ipod dus) ?
Klopt. Heb zelf Usa-spec, maar je kunt ook IMIV of Volvo adapter gebruiken. Prijzen lopen geloof ik nogal uit elkaar net als het aantal playlists. Zoals Arnoud schrijft, als je op trefwoord zoekt of in het audio deel kijkt zie je de voor en nadelen uitgebreid langskomen.
Geplaatst: 01.05.2007 - 19:59
door MentalFloss
Okay, ga ik daar eens neuzen. Bedankt!
Geplaatst: 07.05.2007 - 10:15
door MentalFloss
Eindelijk goed nieuws omtrent het alarm! Het is vandaag door de Volvo dealer klasse 3 goedgekeurd, dus een certificaat rijker en een zorg minder. Kosten 7 tientjes, dus valt uiteindelijk allemaal nog mee.
Misschien nog handig om te vermelden, maar ik had inmiddels met mijn verzekering (OHRA) afgekaart dat een klasse 1 i.p.v. de gestelde klasse 3 zou voeldoen voor dekking van diefstal. Het is (in elk geval bij OHRA) mogelijk om wat oudere wagens middels een respijt onder die klasse 3 eis uit te laten komen, zodat geen overbodige kosten gemaakt zouden hoeven worden om een alarm in te bouwen etc. etc.
Ik had namelijk gesteld dat volgens hun voorwaarden een auto van < 20.000 nieuwwaarde zelfs geen klasse 1 benodigd heeft en waarom een 2e hands auto met een restwaarde < 20.000 dan wel een klasse 3? De contactpersoon aldaar vond dat een goed punt en heeft e.e.a. kunnen veranderen in de polis. Nu met een klasse 3 certificaat zou ik zelfs nog wat korting mogen verwachten op de normale premie.