Pagina 1 van 1

elektrische raamopener

Geplaatst: 15.04.2007 - 00:00
door Rob
Bij Conrad zojuist aangeschaft de bediening om de ramen aan de voorzijde elektrisch te openen. Ik moet zeggen, de set wordt heel compleet afgeleverd, met voldoende materiaal om in elke auto te passen. Een aanrader! Erbij geleverd een relais waarvan ik uitga dat deze ervoor zorgt dat de ramen automatisch sluiten wanneer de contactsleutel wordt teruggedraaid. Er lopen draden van het relais naar de motoren en er is er één gemerkt "zündung". De\e draad moet denk ik naar het kontakt lopen. Heeft er iemand enig idee waar ik deze op moet aansluiten. Ik heb nog niet gekeken maar ik ga er zomaar vanuit dat er meerdere draden op het kontakt zitten. Dit is trouwens het enige vraagteken in de beschrijving, verder lijkt het me eenvoudig te installeren.

Geplaatst: 15.04.2007 - 10:15
door Sjef
Hee dat klinkt wel interessant.
Heb je misschien een linkje? wat kost het? Specifiek voor de 440?
Dus ook met mette knoppen enzo?

Zündung doet mij idd ook aan contact denken.

Geplaatst: 15.04.2007 - 10:22
door Rob
kijk maar op www.conrad.nl bij autoaccesoires en comfortuitrusting. Betaalde 119 euro voor 2 portieren. Geschikt voor alle auto's. Ben er net effe mee bezig geweest en de aandrijfas zit er al op. Geen enkel probleem. Nu nog een mooi plekje vinden voor de motor.

Geplaatst: 15.04.2007 - 10:31
door Sjef
Nou, dat biedt wel perspectieven. Zou je een fotootje willen plaatsen van hoe je het erin gezet hebt?

Geplaatst: 15.04.2007 - 10:40
door Rob
uiteraard

Geplaatst: 16.04.2007 - 09:34
door YannickvanRooyen
je geeft het antwoord op je vraag zelf al! op het contact aansluiten! makkelijkste is denk ik de contactdraad die naar je radio loopt...

Geplaatst: 16.04.2007 - 09:37
door Sjef
Wat ik me net bedenk, heb je centrale portiervergrendeling? In dat geval loopt er al prik naar de deuren. Zou je die ook voor de raampjes kunnen gebruiken? Of trekt het misschien teveel stroom?

Geplaatst: 16.04.2007 - 10:38
door Rob
ik denk dat dat teveel is, alhoewel het niet voor te stellen is dat zowel de cv als de raamsluiting tegelijk gebruikt gaan worden. Ik heb al een nieuwe draad getrokken, de geleverde draden zijn lang genoeg.

Geplaatst: 16.04.2007 - 22:34
door Rob
Afbeelding
Afbeelding

De bovenste foto laat de plaatsing van de aandrijfas zien. Op de onderste foto zie je de aandrijfas met een bocht van 180 graden achter het schot verdwijnen, daar heb ik de motor geplaatst, deze paste precies tussen het schot en het omlaagbewegende raam. Let op: dit is het portier van een 440 uit '91. Binnenkort ga ik het bestuurdersportier doen, dat is er één uit '95

Geplaatst: 17.04.2007 - 10:38
door Rob
Zojuist de deurbekleding geplaatst en zo ziet het er uit als het af is:

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 17.04.2007 - 10:47
door Sjef
Netjes! Hoe lang ben je er ongeveer mee bezig geweest?

Geplaatst: 17.04.2007 - 11:10
door Rob
een uurtje. De draden aan de motor zijn niet zo heel lang, dus ik heb de motor een keer moeten verplaatsen. Verder is het eenvoudig en duidelijk te plaatsen.

Geplaatst: 20.04.2007 - 23:20
door Rob
Het is me nu duidelijk waarom de portierbekleding niet op het portier past: de as van de raamopener van de '91 versie is een stuk korter dan die van '95. daarom kreeg ik de zwengel er niet op. Mijn linkerportier is vervangen door een '95 versie, maar het monteren van de motor daarop is een stuk moeilijker, juist omdat die as zolang is. Heb er al spijt van dat ik mijn oude portier heb weggedaan. Moet nu opzoek naar het zwngelsysteem van een '91 versie. Wordt vervolgd...

Geplaatst: 03.05.2007 - 21:40
door Rob
Wie kan zijn elektronica kennis met mij delen in deze: onderstaand allereerst het aansluitschema van de elektrische raamopeners, daaronder het aansluitschema met een relais. Als ik alles aansluit volgens het eerste schema werkt alles perfekt. Sluit ik het aan volgens het tweede schema, dan werkt alles ook, maar er is geen verschil met of zonder het relais. Doe ik iets verkeerd? Waar is dit relais voor?

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 04.05.2007 - 08:59
door Sjef
Hmmm, als werktuigbouwer roep ik altijd heel overtuigd dat electro helemaal niet moeilijk is. V=I*R zeg ik dan.

Kan het iets te maken hebben met het spanningsvrij stellen van de motoren bij uitschakelen van je contact?

Geplaatst: 04.05.2007 - 09:21
door Rob
dat kan, maar daar is dan dat relais niet voor nodig, kwestie van de juiste draad pakken

Geplaatst: 06.05.2007 - 11:29
door EvolvE
dan zou ik toch liever op de sloop een origineel setje met originele schakelaars monteren,

lijkt mij makkelijker....