Pagina 1 van 2
Bouten moervast
Geplaatst: 16.04.2007 - 22:30
door EPCL
Op mijn originele almathea 16 inch LM velgen zijn de originele bouten amper los te maken. Kwikfit geeft aan dat de bouten zijn vastgeroest in de naaf. Iedere keer weer bij het wisselen van zomer naar winterband en vv moeten de velgen eraf. Telkens worden de bouten met boutenvet ingesmeerd en met een momentsleutel (12kg) vastgezet. Na het seizoen zitten de bouten erg vast. Er komt een moment dat deze afbreken en dus een nieuwe naaf moet worden geplaatst.
Wat is hier aan te doen? Hoe kan het dat de bouten vast roesten? Is de naaf/het wiel/de bouten onvoldoende afgeschermd tegen water?
Geplaatst: 16.04.2007 - 22:38
door Oceanracer
Ik gebruik nooit enige vorm van vet en draai de bouten vast op 140 NM. Nooit problemen en ik wissel ze altijd zelf.
Geplaatst: 16.04.2007 - 22:58
door Renkel
Wat versta je onder boutenvet?, ik gebruik Loctite koper of aluminium anti-seize nooit last. Afgelopen zaterdag verwisseld en geen roest of vreet.
Geplaatst: 17.04.2007 - 09:22
door edraket
Ben je er wel bijgeweest dat ze de momentsleutel hebben gebruikt? Vaak wordt het met de luchtsleutel vastgezet, en dan is het niet zo vreemd dat ze er wat moeilijker afgaan.
Geplaatst: 17.04.2007 - 10:51
door Billy Road
luchtsleutel is inderdaad het euvel.
Lichtmetaal niet vaster draaien dan 140 Nm. Is kwestie van even wat meer tijd aanbesteden. Vet heb ik nog nooit gebruikt....Lichtmetaal of aluminium is zachter dan staal, en daar gaan die wielmoeren zich lekker stevig in vastzetten met een luchtsleutel.
Je kan het testen door een momentsleutel te pakken, zet hem n's op 160 Nm en dan zie je of ze "vaster" zitten of niet, desnoods meer of minder Nm instellen om te kijken hoe vast.
Loshalen voorzichtig doen met een verlengstuk, bijv. holle buis, om je "arm" langer te maken. Daarna op max. 140 Nm vastzetten en volgende dag even nalopen.
Geplaatst: 17.04.2007 - 12:54
door Oceanracer
Bij VW hanteren ze zelfs maar 120 NM en ik ben nog nooit ingehaald door een VW-wiel.

Geplaatst: 17.04.2007 - 14:02
door Battlecruiser
In het instructieboekje van mijn Volvo staat dat het 120NM moet zijn.
Maar: veel bedrijven doen het met een veel hogere momentkracht met alle gevolgen van dien.
Als je een "trapsleutel" hebt (dus niet zo'n onmogelijk onhandige kruissleutel), dan kun je op de sleutel gaan staan als je 'm ongeveer horizontaal hebt staan. Een flink stukkie met het lichaam deinen helpt elke moer los.
Geplaatst: 17.04.2007 - 14:21
door Billy Road
Kijk dan wel ff uit, als je hem op een losse krik hebt staan, anders krijg je, als je pech hebt, van die brede tenen

Geplaatst: 17.04.2007 - 14:28
door Battlecruiser
Als je op die sleutel staat te trappen, moet ie zelfs helemaal niet op een krik staan. Opkrikken hoeft pas als de moeren een stukkie gelost zijn. is inderdaad beter voor tenen én de krik...
Geplaatst: 17.04.2007 - 15:08
door V480-S60
Battlecruiser S80 schreef:Als je op die sleutel staat te trappen, moet ie zelfs helemaal niet op een krik staan. Opkrikken hoeft pas als de moeren een stukkie gelost zijn. is inderdaad beter voor tenen én de krik...
Ja zo doe ik het ook altijd. Als je auto op de krik staat krijg je die bouten helemaal niet los.
Geplaatst: 17.04.2007 - 15:12
door Billy Road
Heb je weer gelijk in, kheb em altijd op de brug staan, die houdt het wel...
Maar je zal ze de kost geven die eerst de auto op gaan krikken en daarna de wielen te lossen......om er daarna ook nog n's onder te kruipen, terwijl de wielen eraf zijn.....brrrr
Geplaatst: 17.04.2007 - 17:32
door S60-D5
Een vastzittende bout eerst vaster te draaien en dan pas los wil ook wel eens helpen.
Succes
Geplaatst: 17.04.2007 - 22:13
door sjoerdb
ik draai mijn bouten nooit vaster dan 100 Nm, en ik heb nog nooit gehad dat een wiel mij inhaalde. dus wat leren we hieruit? banden wisselen kan je beter mooi zelf doen, weet je tenminste dat het wiel wat linksachter zat ook weer linksachter komt, althans ik zal het niet uitbesteden, kan ik prima zelf. en als je wielen op andere plek monteerd dan ander jaar slijt je band weer anders af... volgens mij slijten ze dan sneller.
Geplaatst: 18.04.2007 - 09:26
door EPCL
De bouten worden inderdaad met een luchtdruk ratel vastgezet en daarna emt een momentsleutel op 12 kg vastgezet. Dan lijkt het mij geen probleem toch?
Hoe kan het dat het draad in de naaf en van de bout roest? Roest ontstaat toch alleen als er water bij komt.
Geplaatst: 18.04.2007 - 14:32
door Renkel
Lijkt mij dat de luchtdrukratel de moeren er al veel vaster op heeft gezet dan de 120 Newton/meter momentsleutel kracht?!!!! Want dat is echt niet zoveel.
Geplaatst: 18.04.2007 - 19:09
door lancer
sjoerdb schreef:ik draai mijn bouten nooit vaster dan 100 Nm, en ik heb nog nooit gehad dat een wiel mij inhaalde.
In de handleiding van het nieuwe model S40 staat zelfs 90Nm
Geplaatst: 18.04.2007 - 19:39
door sjoerdb
die luchtsleutel moet je alleen gebruiken om het lange eind schroefdraad te overbruggen, zodra je bout de velg raakt moet je het al met de hand doen om goed gevoel erin te hebben. en bouten trek je pas echt met momentsleutel vast als je ze handmatig tegen de velg hebt gedraaid, dan kruislings werken door iets meer vast te zetten, momentsleutel kan je zelfs eerst op 50 NM zetten, en daarna pas op 100NM of gegeven waarde. iedere klap die je met een luchtsleutel zet kan al meer zijn dan de waarde die je moet trekken met je momentsleutel,
Geplaatst: 18.04.2007 - 20:10
door Renkel
sjoerdb schreef:die luchtsleutel moet je alleen gebruiken om het lange eind schroefdraad te overbruggen, zodra je bout de velg raakt moet je het al met de hand doen om goed gevoel erin te hebben. en bouten trek je pas echt met momentsleutel vast als je ze handmatig tegen de velg hebt gedraaid, dan kruislings werken door iets meer vast te zetten, momentsleutel kan je zelfs eerst op 50 NM zetten, en daarna pas op 100NM of gegeven waarde. iedere klap die je met een luchtsleutel zet kan al meer zijn dan de waarde die je moet trekken met je momentsleutel,
Zo zou ik het dus ook doen, helemaal goed.
Geplaatst: 19.04.2007 - 17:12
door sjoerdb
en ff voor de onwetende onder ons, een normaal standaard klein luchtsleuteltje die de meeste bedrijven gebruiken kan maximaal 900NM vasttrekken, dus denk maar na als ie een paar tikkies gegeven heb dat je zo boven de 100NM uit komt. nooit doen dus!
Geplaatst: 24.04.2007 - 17:38
door EPCL
nooit naar kwikfit dus. Die werken opo massa en targets, dus veel aandacht voor het instellen van ratels, momentsleutels, en kruislings vastdraaien is er daar niet bij