Pagina 1 van 2

overvloedig roken

Geplaatst: 18.04.2007 - 22:36
door buuntje
ik heb al gemerkt dat men v40 (1.9TD 102pk bj 2002) nogal veel rookt.
bij koude motor geef ik zeer langzaam gas bij het optrekken en ga ik niet boven de 1900-2000 tr/ min. en toch rookt hij ferm.
het ziet er geen condensrook uit maar redelijk donker(dieselrook).
als de motor dan goed warm staat trek ik eens tot 3000-3500 tr/min, dan rookt hij ook veel, maar dan rookt hij de rest de rit niet meer.
je zou denken dat de motor/uitlaat dan goed gekuist zijn maar de volgende dag weer hetzelfde fenomeen.

luchtfilter en mazoutfilter zijn nog niet zo lang geleden vervangen dus daaraan kan het niet liggen. en ik vervang ze ook veel vlugger dan hetgeen volvo voorschrijft.
olie + filter wordt alle 10000km vervangen terwijl volvo 15000 tot 20000 voorschrijft. maar dit kan weinig invloed hebben.
en ik doe af en toe wel eens een scheut diecyl in de tank om te reinigen.
olie vebruiken doet ie ook niet en veel km heeft ie niet( 50000km)

ik weet dat een volvo nogal vlug wat rookt, maar ik zou toch graag weten als er nog s/v40 rijders zijn die dit fenomeen hebben of kennen.

of zou dit te wijten zijn aan de brandstof?


greetz nick

Geplaatst: 19.04.2007 - 09:38
door Najreg
Ik heb de zelfde motor en het is mij nooit opgevallen dat deze extreem rookt. Wanneer ik het gas eens wat dieper intrap dan zie ik wel eens een klein pluimpje. Is het niet een afstelling van de motor?

Geplaatst: 19.04.2007 - 12:44
door NOS
Afstelling brandstofpomp?

Geplaatst: 19.04.2007 - 18:18
door buuntje
NOS schreef:Afstelling brandstofpomp?
lijkt me onwaarschijnlijk omdat er nog niets veranderd is aan de pomp of aan andere motorafstellingen.
en als de pomp niet zou juist staan zou ik vermogen verlies hebben.

Geplaatst: 19.04.2007 - 20:34
door DeNNiS_
kapotte lucht massa meter of iets dergelijks...
als je gewoon rijd is het brandstof verbruik hoog???

ik weet wel als ik koude motor heb.. en druk hem wat verder in dan rookt hij wel is beetje... of als hem ECHT diep door trap... maar dit is nihil

maar laat je BC is doorlichten met de laptop kunnen ze zo zien

IMV het commonrail is...

Geplaatst: 20.04.2007 - 07:22
door buuntje
[quote="DeNNiS_"]kapotte lucht massa meter of iets dergelijks...
als je gewoon rijd is het brandstof verbruik hoog???

[quote]

bij continu stadsverkeer 6.5L

Geplaatst: 20.04.2007 - 22:27
door DeNNiS_
klinkt iets aan de hoge kant opzich vind ik...

ik rij dan veel constante wegen... 80 soms 100 ed...
dan haal ik toch wel 1 op 19 miss zelfs 1 op 20...
me slechte verbruik is 1 op 17,2

het gemiddelde lijkt me toch dat dit niet boven de 6 L mag komen...
ik zou hem toch laten uitlezen door je plaatselijke volvo dealer

Geplaatst: 06.05.2007 - 20:03
door meerarno
Bij mij is het ongeveer hetzelfde verhaal: ik heb een '99 1.9d (95pk). Geen olieverbruik, dieselverbruik normaal (1: 17), maar wel een geweldig stuk rook als je vlot optrekt.

Zou dit op te lossen zijn mbv. een reinigingsadditief in de diesel ? Iemand daar ervaring mee?

Geplaatst: 07.05.2007 - 08:02
door AR
Ik tank in mijn '99 TD 90PK altijd V-Power/Execllium/Ultimate diesel, dat scheelt in roken en in soepelheid van de motor.
Ook gooi ik er om +/- de 5 tankbeurten een busje wynn's dieselcleaner bij.
Ik merk nu eigenlijk alleen als ik boven de 4000 rpm komt dat hij rookt.
Verbruik is gemiddeld 1 op 15.

Ps. dit is de oude diesel, met rotatiepomp.

Geplaatst: 18.09.2007 - 19:31
door buuntje
foutgeheugen was ok. geen fouten
ik heb nu eens de EGR afgekoppeld.
eens kijken als het wat scheelt.

Geplaatst: 18.09.2007 - 20:00
door DeNNiS_
hoe heb je dit gedaan??

Geplaatst: 18.09.2007 - 21:01
door J
maatje van mij had ook een stevige dieselpluim, bij hem is de verstuiver vervangen en voila - probleem is opgelost

Geplaatst: 18.09.2007 - 21:13
door buuntje
DeNNiS_ schreef:hoe heb je dit gedaan??
gewoon stekker afgekoppeld
kan zeker geen kwaad.
bij renault deden we dit ook vaak en dat was veelal de oplossing en aangezien dit een renault motor is.
we zullen zien.

Geplaatst: 18.09.2007 - 21:14
door buuntje
J schreef:maatje van mij had ook een stevige dieselpluim, bij hem is de verstuiver vervangen en voila - probleem is opgelost
de verstuiver sloot niet meer af zeker.
maar dan rookte ie toch heel de tijd?

Geplaatst: 18.09.2007 - 23:40
door joepdesign
ff een vraagje voor dennis,

Hoe kan het dat ik met een kapotte EGR-klep stil kom te staan. Terwijl jij hem gewoon af koppeld. Nu moet ik wel zeggen dat mijn EGR-klep open bleef staan (vast geroet), waardoor mijn motor geen compressie meer kon opbouwen. Dus zonder z`n EGR-klep zou de motor eigenlijk gewoon moeten blijven draaien?

Geplaatst: 19.09.2007 - 08:42
door J
@ buuntje, ik zal t hem vragen, I'll let you know

Geplaatst: 19.09.2007 - 18:06
door buuntje
joepdesign schreef:ff een vraagje voor dennis,

Hoe kan het dat ik met een kapotte EGR-klep stil kom te staan. Terwijl jij hem gewoon af koppeld. Nu moet ik wel zeggen dat mijn EGR-klep open bleef staan (vast geroet), waardoor mijn motor geen compressie meer kon opbouwen. Dus zonder z`n EGR-klep zou de motor eigenlijk gewoon moeten blijven draaien?
als de klep blijft open staan komt het idd niet goed. geen vermogen enzo.
als de klep afgekoppeld is blijft ze dicht, indien er geen roet tussen zit.

Geplaatst: 20.09.2007 - 00:07
door joepdesign
Sorry buuntje,
was idd voor jou bedoeld.
Maar bedankt voor het antwoord.

Toch stom he dat ze dan z`n klep er tussen bouwen. Geeft alleen maar elende als je pech hebt.

Geplaatst: 20.09.2007 - 00:28
door Auk
joepdesign schreef: Toch stom he dat ze dan z`n klep er tussen bouwen. Geeft alleen maar elende als je pech hebt.
Alles voor een beter milieu he... EGR is puur bedoelt om de uitlaatgassen nog een keer te gebruiken...

Maarja.. diesel, milieu... pff ik weet het niet meer... ga t liefst lekker op de fiets (benzine is aan de dure kant)






(en mijn pa let op mijn brandstofverbruik..) 1:12.. :roll:

Geplaatst: 20.09.2007 - 19:39
door buuntje
joepdesign schreef: Toch stom he dat ze dan z`n klep er tussen bouwen. Geeft alleen maar elende als je pech hebt.
het is idd zoals auk zegt.
het enkel en alleen voor het milieu.
kijk maar naar de 2.0 diesel motoren bij de nieuwe s40/v50, niets dan problemen met hun erg kleppen.

probleem bij de nieuwe is dat je ze niet meer kunt afleggen dmv de stekker eraf te halen want anders gaan ze in noodloop.