Hoi 2.4T,
Ik heb sinds december 2006 een V70 R AWD Comfort zoals ie voluit heet. In de kleur Laserblue Pearl wel te verstaan omdat dit de enige kleur is die ik echt super vind. Ik heb dezelfde afweging gemaakt als jij; heel veel gelezen en ook veel 'spanndende' verhalend daarbij. Ik reed op dat moment een V70 Europa Exclusive 2.4 (170pk met AT5) Een mooie donkerblauwe met zwart leer en zonder problemen. Iedere keer als ik echter zo'n 'R' zag, en zeker in de kleur LBP, draaide ik mijn nek om. Ik heb uiteindelijk besloten één te kopen. Niet als investering (zie vorige postings) maar als vervulling van een wens.
Inmiddels ken ik vrijwel alle V70 R AWD's in de kleur LBP in NL. Ik ken er inmiddels ook een paar in Noorwegen, de UK en de US. Uiteraard heb je ook nog de andere kleuren Black Stone, Nautic Blue Pearl en Silver Metallic. Er staan er in NL momenteel een aantal te koop. De kleur Laserblue Pearl is het zeldzaamst. Er zijn er 20 in Nederland. Hiervan staat er één op de sloop en zijn er twee ingevoerd. Momenteel staat er een 2.3 AT4 te koop in Damwoude, een 2.4 AT5 in Valkenswaard en een 2.4 AT5 in Wormerveer. Laatstgenoemde is optisch een 'afgeragde' bak. Onderhuids echter een auto met een nieuwe versnellingsbak, nieuwe remschijven, nieuwe schokbrekers enz. Ik heb er in gereden toen ik in november/december de mijne ging kopen. Hij reed erg goed maar zag er niet uit.
Verder staan er nog een paar zilverkleurige te koop ( Auto Polar, Svala) en één of twee zwarten. Vanaf januari 1999 ids de zogenaamde 'fase II' geleverd. Dit is de 2.3 turbo met adaptieve 4-traps automatische transmissie (AT4) Deze auto levert standaard 250 pk en is voor het eerst in de kleur LBP geleverd. Ik heb er in enkele gereden. Deze combinatie lijkt iets minder gevoelig te zijn dan de 2.4 met AT5 maar daarover later meer. In mei 1999 werd het zogenaamde MY2000 uitgeleverd. Deze auto is tot en met december 1999 geproduceerd en is de fase III 'R'. De auto heeft dan een 2.4 turbo motor met standaard 265 pk en een adaptieve 5-traps automatische transmissie (AT5) Verder onderscheidt deze auto zich doordat ie standaard WHIPS (Whiplash Protection System) heeft, geventileerde schijfremmen achter, grotere SIPS-bags (met hoofdbescherming) en standaard een dubbele uitlaat.
De meeste auto's die nu te koop staan hebben allemaal Dolby Prologic Soundsystems aan boord. Enkele (Wormerveer en Valkenswaard o.a.) hebben i.p.v. Dolby een RTI (Road Traffic Information) en een electrisch schuif/kanteldak. Diezelfde RTI is ook weer in twee versies geleverd; tot aan en vanaf wk 36, 1999. De eerste is afkomstig van Mitsubishi en is daardoor zeldzaam en hierbij kunnen alleen de kaarten worden ge-update en niet de software zelf.
Dit is al heel wat volgens mij
Dan over mijn en andere ervaringen. Er wordt vaak gezegd dat de auto gevoelig is voor (dure) storingen. Nou, dit klopt! De meeste auto's zijn achteraf middels een 'remap' getuned en hebben soms ook nog een grotere (3") downpipe. Hierdoor leveren ze aan de krukas meer dan 300 pk en ruim over de 350 Nm koppel. Als je dit weet en je ziet het hele kleine haakse overbrengingkje aan de AT dan snap je dat dit fout kan gaan... Veel zijn al eens vervangen (minimaal € 1.300,00) De cardanas is ook gevoelig. Veelal is deze namlijk niet vervangen door de dealers als de haakse overbrenging dat al wel is. En hier wringt vaak de schoen omdat de homokineten en het midelste 'gewricht' van deze as het zwaar hebben en stuk gaan. Gevolg; onbalans in de as en een verhoogde slijtage van de haakse overbrenging.
Verder gaan vaak de versnellingsbakken stuk (eerste AT5 had verkeerde software) en sneuvelen ook veel visco-differentiëlen. Er is echter een dikke maar... Er zijn namelijk auto's waarbij dit NIET is gebeurd. Vaak zijn dit auto's die NIET zijn afgeragd, GEEN zware caravans of karren hebben getrokken en waarbij (ZEER BELANGRIJK) de slijtage van voor- en achterwielen is 'gemanaged' (ofwel iedere 10 dkm te banden van voor en achter omwisselen) Uiteraard zijn er ook een aantal auto's waarbij enkele van deze dure (AT kost ongeveer € 3.000,00 en een visco-dif ongeveer € 1.400,00) onderdelen al zijn vervangen. In wezen zijn deze auto's weer als nieuw en bij goed gebruik onslijtbaar. Want motorisch zijn ze SUPER. Onlangs sprak ik een bekende tuner en die zei me dat ze motorisch onverwoestbaar zijn! Wel kan bij de 2.4 het electronisch gasklephuis de geest geven, dit heeft de 2.3 volgens mij niet. In de UK en de US heeft Volvo hiervoor een coulanceregeling getroffen in NL en B niet...
Uiteraard zijn er de standaard V70 Classic gevoeligheden als airco (pomp, verdamper en condensator), spoorstangetjes, deurslotenetc. etc. En uiteraard de zaken die ook bij andere auto's met 'hoge' km-standen slijten als luchtmassameters, katalysatoren etc.
Ik heb mijn auto gekocht omdat ie er super uitzag. Vrijwel geen schade en een zeer betrouwbare eigenaar (5 jaar woon-werk verkeer en arts in een ziekenhuis) De haakse overbrenging was stuk en moest vervangen worden. Ik heb een niet-dealer (sorry maar in het algemeen zijn die niet gericht op deze 'exoten') de reparatie laten uitvoeren. Ik heb besloten toen de cardanas te laten vervangen, alle olie (inclusief die van de AT5) te laten verversen, de remschijven en blokken voor te vervangen (Volvo 'Big Brake' upgrade met schijven van 320 mm) en nog wat andere dingen. Deze hele grap koste heel veel geld.... Helaas was het daarmee toch nog niet klaar. Er zijn toch vaak verassingen, zo ook bij de mijne. Bij mij bleek de auto ernstig in te houden en lang niet de beloofde 300 (getuned) pk te leveren aan de krukas. Niemand kon het vinden en dan ga je pas echt twijfelen aan je aankoop kan ik je zeggen. Rica in Enkhuizen heeft het echter opgelost. Nieuwe software maar vooral een nieuwe luchtmassameter en een loszittende en weer vastgezette benzinetoevoer (acherbank los enz.) hebben het opgelost!
Het resultaat is dat ik nu in een heerlijk sturende auto rij die er perfect uitziet. De airco moet worden bijgevuld en het alarm geeft wat problemen (ook veel V70 Classic's hebben dit) Maar de basis is ok. Ik ga er maar vanuit dat de bak heel blijft en dat de airco niet lek is want anders loopt het aardig in de papieren.
Kortom; is het een goede investering? NEE, absoluut niet. De kosten van deze auto zijn hoger dan bij een 'gewone V70 Classic'. Er is ook maar een kleine groep liefhebbers dus makkelijk verkopen is ook niet aan de orde. Als je de auto technisch op orde hebt is het echter een geweldig rijdende auto waarbij iedere pk wordt omgezet in tractie. Ze gaan redelijk neutraal door de bocht en met natheid en gladheid geven ze veel zekerheid. De auto's zijn bovendien ook naar hedendaagse standaarden redelijk veilg (passief en actief)
Waar op te letten bij de aanschaf:
- 'geluiden' en 'trillingen' in de aandrijflijn
- zijn haakse overbrenging en visco-dif mooi 'droog'
- zijn ze wellicht als vervangen?
- schakelen van de bak (moet absoluut 'vloeiend' gaan)
- koelt de airco goed
- sturen (stuurhuis)
- profiel van de banden voor en achter gelijk?
- slangen van de turbo (oudere auto's soms poreus en dus vacuumlekken)
Zet de auto zeker op de brug! Alleen dan kun je goed de onderkant zien.
Heel veel van deze zaken gelden dus niet alleen een R AWD maar ook een V70 XC uit die periode want die heeft dezelfde aandrijflijn... En eigenlijk geldt het voor veel meer AWD aangedreven auto's. Ik heb namelijk begrepen dat veel haakse overbrengingen van de 'nieuwe R-en' ook stuk gaan ondanks het Haldex systeem i.pv. de 'oude' visco-dif. Denk dan echter eens aan de afschrijving die je hebt...
Heel veel succes met je besluit. Hou in ieder geval voor ogen dat de auto echt heerlijk rijdt en dat je alles bij elkaar voor 'relatief weinig' in een 'high performance estate' kunt rijden. Het is geen Audi S of RS maar dan ook vele malen minder duur!