Pagina 1 van 2
S60 + RCA + Kenwood versterker
Geplaatst: 21.04.2007 - 01:06
door Hansworst
Beste lezers,
sinds kort ben ik in het bezit van een Volvo S60 uit 2000, en ben al snel op dit forum terecht gekomen waar veel wetenswaardigheden staan. Zo heb ik geleerd dat ik al standaard een versterker aan mn HU-803 heb hangen en de geheime menus om de equalizer te benaderen
Maar terzake, ik heb toch besloten dat ik een subwoofer wil aansluiten, maar het liefst de speakers over de Volvo versterker wil laten lopen.
Ik heb HEEL veel gegoogled en oplossingen lopen bedenken, maar de 8-polige DIN stekker blijft een heikel punt. Wat ik nu in gedachte heb is het volgende :
De 8-polige DIN stekker wil ik voordat hij de Volvo versterker ingaat ontdoen van de rear-speaker signalen. Om dit te bewerkstelligen had ik in gedachten om een FEMALE 8-polige DIN stekker te kopen, bijvoorbeeld deze :
http://shop.conrad.nl/Elektronica,044_m ... 32117.html
Aan deze stekker laat ik alle kabels voor de frontspeakers doorlopen naar een MALE 8-polige DIN stekker, deze :
http://shop.conrad.nl/Elektronica,044_m ... 37313.html
De pinout van de stekker heb ik gevonden in dit document :
http://volvo.kalb.org/RTIinfo.pdf
Het middelste pinnetje bevat de 12V aansluiting om de Volvo versterker aan te zetten, deze wil ik ook gebruiken om de Kenwood versterker aan te zetten.
De rear-speaker kabeltjes wil ik naar een High-low filter doorsturen, welke ze omzet naar 1x RCA uitgang. Vervolgens deze RCA uitgang naar de versterker, et voila. De achterspeakers zullen op termijn ook via de versterker gaan lopen.
Ik heb wel verloopstekkers gezien die direct op de HU-803 worden aangesloten en 2x een RCA uitgang bieden, alleen wil ik dit niet omdat ik de Volvo versterker wil blijven gebruiken voor de front speakers.
Een makkelijkere oplossing (maar zal ongetwijfeld afgeknalt worden hier

) is om de rearspeaker uitgangen die uit de Volvo versterker komen te gebruiken als input voor de High-Low filter. Een stuk makkelijker, scheelt veel knutselen (kwestie van solderen), maar dan krijg ik dus al een voorversterkt signaal erop....
Heeft iemand suggesties of opmerkingen ?
Thanks !
Geplaatst: 21.04.2007 - 01:19
door Hansworst
Oeps..... lees nu dat het een 6-polige stekker is !! Verhaal blijft hetzelfde maar dan met 6-polige FEMALE en MALE aansluitingen

Geplaatst: 21.04.2007 - 10:47
door Lambert
Hallo daar,
ik heb het als volgt opgelost, werkt uitstekend en je kunt ook vanuit de auto e.e.a. bijregelen:
Ik heb een premium set heeft én een hele dikke amerikaanse versterker met 15 inch subwoofer. Na lang zoeken heb ik het als volgt opgelost:
een Caliber kastje brengt het luidsprekersignaal terug naar lijnsignaal (tulp)
http://www.caliber.nl/product_info.php? ... cts_id=209
zie de link, vervolgens een laagfilter incl regelaar om je set goed in balans te regelen met je geluidsset:
http://www.caliber.nl/product_info.php? ... cts_id=204
en dan heb je dus weer een gewoon lijn signaal waar je alles aan kunt hangen!
Lambert
Geplaatst: 21.04.2007 - 12:14
door Hansworst
Hoi Lambert,
ik had je eerdere post al gezien. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en de high-low filter (in jou geval caliber kastje) aangesloten op de rear-speaker uitgangen van de Volvo versterker. Heb jij dit ook zo gedaan, of heb je hem dus juist voor de versterker al afgepakt en dus de 6-polige stekker omgebouwd ? Dit lijkt mij een beter oplossing, want anders versterk je het signaal eerst (volvo versterker), dan verzwak je het weer (high-low filter) en dan versterk je het weer (eind versterker)
Ik mis nu wel heel erg mijn achterspeakers, de sub klinkt nu redelijk maar moet nog afgesteld worden op de versterker/high-low filter. Ik gebruik geen laagfilter®elaar (wil niet extra knopjes hebben :p )
Ik heb nog 2 dikke pioneer speakers liggen die ik in de hoedenplank wil zetten. Heb je toevallig ervaring met verwijderen van de hoedenplank ?
En oh ja, waar haal jij de 12V vandaan om je eindversterker aan te laten springen

Ik haal het nu even direct van de accu, en haal de zekering eruit als ik even niet in de auto ben

Geplaatst: 21.04.2007 - 13:34
door Lambert
Kijk, om voldoende laag in je woofer te krijgen heb je vermogen nodig, de meeste goede versterkers kun je met een hoog voltage insturen, waardoor het eindvermogen lekker wordt. Aangezien het laag betreft is het wel van belang dat de fase klopt, maar de details die meetsal in het hoog en midden zitten worden toch niet door de sub weergegeven. Ik heb dus luidsprekersignaal gebruikt als input en dat inderdaad eerst verzwakt en toen weer versterkt. Ik het het signaal van de voorspeakers afgetakt, dus na de versterker (onder de stoel).
Die extra knopjes zijn juist heel prettig om kleine details af te stellen...
Ik heb de stuurspanning gewoon van een geschakelde plus achterin de auto opgepikt, aan de linkerkant..dus contact aan, dan staat de versterker ook aan... gebruik dikke voedingskables en tak deze (wel gezekerd natauurlijk) rechtstreeks af van de accu, dat scheelt enorm in performance van je versterker. Ook kan ik je een etra condensator aanbevelen, je laag wordt dan superstrak en vet.
Nou ben ik wel een echte trance gek, die af en toe heel hard draait....
Geplaatst: 21.04.2007 - 15:12
door Hansworst
Begrijp ik goed uit je verhaal dat je het signaal van je frontspeaker draden aftapt, maar dit alsnog ook naar je frontspeakers laat lopen ? Of lopen die ook over je eindversterker (ik verwacht van wel ?)
Ik heb vanmiddag de pioneers in de hoedenplank gezet. Hoedenplank was toch wel rot-werk, want zaten lange pinnen aan die in de carosserie verdwijnen... 1tje is er overleden :p
Ik heb nu mijn 'test' opstelling compleet, waarbij de 12"Apline sub nog in zijn oude kastje zit, maar wil deze eigenlijk gestealthed aan de zijkant plaatsen in een custom-made kast. De RCA kabel loopt ook nog vrolijk rechtstreeks door de auto, dat wordt allemaal weggewerkt
Die condensator zit ik inderdaad ook nog over te denken, alhoewel ik niet een hele vette installatie heb, is mijn ervaring dat ik met deze set mijn koplampen nog wel kan laten knipperen als ik enthousiast het volume openzet. Weet jij of zo'n condensator dit ook tegengaat ?
Ik durf niet zo snel draadjes open te leggen om een geschakelde plus te vinden. Ik heb alle draadbomen achterin wel bekeken, maar heb echt geen flauw idee welke ik kan gebruiken. Zou je me misschien kunnen vertellen welke draad je gebruikt hebt ?
Stroom e.d. zit wel snor, heb er een zekering in geplaatst en netjes weggewerkt onder de mat. Aarde kabel zo kort mogelijk gehouden en op kaal stukje carosserie bevestigt waar ook al andere aardekabels verbonden waren.
Geplaatst: 21.04.2007 - 15:13
door Hansworst
ps : mijn smaak is redelijk breed. Goeie hardrock met dikke bas, maar ook Jamiroquai waarvoor een sub onontbeerlijk is

Geplaatst: 21.04.2007 - 16:25
door Lambert
Begrijp ik goed uit je verhaal dat je het signaal van je frontspeaker draden aftapt, maar dit alsnog ook naar je frontspeakers laat lopen ? Of lopen die ook over je eindversterker (ik verwacht van wel ?)
de speakers voor lopen nog gewoon via de volvo versterker, ik filter daar het laag weg, want ik heb laag genoeg, dus kunnen de speakers vervolgens harder.
Die condensator zit ik inderdaad ook nog over te denken, alhoewel ik niet een hele vette installatie heb, is mijn ervaring dat ik met deze set mijn koplampen nog wel kan laten knipperen als ik enthousiast het volume openzet. Weet jij of zo'n condensator dit ook tegengaat ?
absoluut! en een beter geluid, ik moet wel bekennen dat ik een 15 inch woofer heb met een hifonics versterker die 50 ampere trekt.
die stuurspannning is aangesloten op de onderste pin (rechts) van de aansluiting bij de zekering kast aan de linkerkant van de auto. Deze vindt je dus in de kofferruimte en dan achter het linkerpaneel, daar zit een zekeringkast met bovenaan een connector voor servicedoeleinden of zo.
Geplaatst: 21.04.2007 - 20:43
door arnoud
Ik heb mijn de bass in mijn HU803 eigenlijk helemaal nooit voorbij halverwege staan, dan gaat het al dusdanig dat ik er niet aan moet denken ook nog een subwoofer bij zou hebben zeg... En mij mag het best een stuk dreunen hoor...
Maar de premium speakers in de voordeuren hebben wel een stuk geholpen, dat weer wel...
Geplaatst: 21.04.2007 - 21:26
door Lambert
Hahaha, bij mij staatie helemaal naar links en zelfs dan wappert mijn haar en krijg ik een heerlijke rugmassage
Geplaatst: 22.04.2007 - 20:34
door Hansworst
Hoi Lambert,
ik kan maar niet het goede pinnetje vinden welke geschakeld is. Elke pin die ik met contact aan op 12V staat, staat dat ook met het contact uit !
Kan je op de foto (attached) misschien aangeven welke pin je gebruikt hebt

?
Thanks !
Frank
Geplaatst: 22.04.2007 - 20:38
door Hansworst
Trouwens, ongetwijfeld dat jullie dit al wisten...
Ik zat ook met het bass/treble knopje te kloten, en als je hem naar links of rechts draait, draai je de bass weg, of krijg je meer bass. Als je dan het knopje nog 1 klik eruit trekt, stel je de treble apart bij ! Was ik wel verbaasd over

Geplaatst: 22.04.2007 - 22:50
door Lambert
mmmmm, jij hebt duidelijk een andere kast dan ik, misschien ligt dat aan het model? Ik heb een 2006 S60 D5 Edition II
Geplaatst: 23.04.2007 - 12:31
door Hansworst
Hmm, ja dat zou kunnen, die van mij is 6 jaartjes ouder
Naja, voorlopig trek ik even de zekering uit de powerkabel van de versterker. Ik ga proberen een custom-made kabel/kastje te maken die ik aansluit op de kabel van de HU naar de volvo versterker.
Ik heb in gedachte om een kastje te maken met als input connector een female 6-pins aansluiting, en als output een 6-pins kabel, welke geen achter-speaker signaal meer bevat. Deze kabel laat ik weer vrolijk naar de Volvo versterker lopen. Daarnaast komen er 2 RCA uitgangen op het kastje + een 12V schakelaansluiting, afgetapt van de 6-pins kabel.
Heb de onderdelen bij Conrad besteld, dus misschien kan ik dit weekend gaan solderen

Ik zal mijn poging wel op de gevoelige plaat vastleggen, zodat jullie mee kunnen genieten
Lambert, in ieder geval bedankt voor je tips !
Geplaatst: 23.04.2007 - 18:48
door Lambert
Lambert, in ieder geval bedankt voor je tips !
Graag gedaan!
Geplaatst: 28.04.2007 - 00:41
door Hansworst
Even een update !
Nadat ik erachter kwam dat als ik de radio op max zette ik iets smeulerigs begon te ruiken kwam ik al snel toch de ontdekking dat een high-low filter aansluiten op een versterkte uitgang van de Volvo versterker niet echt heel slim is..... Het resultaat was dan ook een redelijk vervormd high-low kastje, welke overings maar 30W aankon....
Dus ik ben gaan vogelen naar de 'ultieme' oplossing

En dit is het geworden !! Trouwens.... het werkt ook nog en klinkt prima !
De 6-pins Volvo stekker haal ik uit de Volvo versterker en steek ik hierin. (kastje van oude stekker die ik had liggen). De achterspeaker signalen worden afgetapt naar de RCA connectors, en de 12V aansluiting naar het rode draadje, welke de Kenwood versterker aanzet als het contact aangaat.
Resultaat : front en achterdeur speakers via de Volvo versterker, en hoedenplank speakers (Dikke pioneers) en Alpine Sub via de Kenwood versterker. Heb net even een testritje gemaakt en de auto laten trillen... geen smeulende geurtjes meer
Niet slecht, toch ? Ben er redelijk trots op

Geplaatst: 28.04.2007 - 09:15
door Lambert
Ziet er perfect uit! Goede oplossing, misschien ga ik dat ook toch maar doen.....
Geplaatst: 28.04.2007 - 09:48
door Lambert
wel jammer dat de HU850 geen subwoofer output heeft, hoewel ik iemand daar wel eens over heb gehoord...
Geplaatst: 28.04.2007 - 10:52
door Hansworst
Ik ben op zich wel blij met de HU803. Ik wist helemaal niks van Volvo voordat ik deze auto kocht, maar ik heb wel gemerkt dat audio bij hun altijd wel voorop heeft gestaan. De kwaliteit is in ieder geval hoger dan mn seat/peugeot's
Zo, nu eerst een bakkie koffie, en dan het linker voorportier slopen... woofer werkt daar niet
Als je wilt kan ik je de benodigde onderdeelnummers geven voor genoemde oplossing !
Geplaatst: 28.04.2007 - 14:00
door Lambert
Als je wilt kan ik je de benodigde onderdeelnummers geven voor genoemde oplossing !
Dat zou wel heel makkelijk zijn!