Pagina 1 van 1
Extra aansluitingen origineel Xenon
Geplaatst: 21.04.2007 - 14:29
door Pikantje
Hallo,
Ik heb 2 gebruikte originele xenon-koplampen model 2005 voor mijn S60 gekocht. Ik wil deze in de plaats van de gewone halogeen koplampen plaatsen.
IN de koplampbehuizing zit een of ander elektronisch kastje direct naast de xenon-brander. Het is niet de trafo, want die zit aan de onderkant. Het kastje is ook niet verbonden met de trafo of de brander.
Weet iemand wat dit ding is? Inwendig lopen er 2 draadjes naar de connector in de koplampbehuizing, waar dan ook 2 pinnetjes meer in zitten dan in de connector voor de halogeen koplampen.
Zou de boel werken zónder dat ik die 2 pinnetjes aansluit?
Groet,
Jan
Geplaatst: 21.04.2007 - 14:57
door Franswa
Misschien de automatische hoogteverstelling? Bij mijn V40 met orginele Xenon zit een sensor aan de achterwielophanging verbonden die de mate van invering doorgeeft naar de koplampen.
Groet Franswa
Geplaatst: 21.04.2007 - 17:38
door Paul
Nee die hoogteverstelling zit in elke lamp ook niet xenon. Hij gaat alleen automatisch heen en weer dankzij die sensor achter.
Waarschijnlijk zit er bij jou de koplampsproeier eronder.
Want je hebt onder de unit, de xenonbalast en daaronder nog iets?
Geplaatst: 21.04.2007 - 21:46
door Pikantje
Hallo,
onder de unit zit inderdaad de ballast. Als ik aan de achterkant van de unit de grote rubberen kap loshaal, zie ik de xenon-brander van de achterzijde, met de hoogspanningsleiding naar de ballast. Vlak daarnaast zit het bewuste kastje. Het staat niet in verbinding met de motor van de hoogteverstelling.
Geplaatst: 21.04.2007 - 21:51
door Paul
Foto zal wonderen doen op dit forum. Maar ik denk toch echt dat het de sproeier is. Heb je ook de 2005 voor bumper?
Geplaatst: 22.04.2007 - 11:41
door Pikantje
Op bijgevoegde foto is in het midden de blinkende beschermkap van de xenon-brander te zien, ook de hoogspanningsleiding naar de ballast aan de onderkant.
Links van de brander het bewuste zwarte kastje. Je ziet 5 zwarte draadjes, waarvan er 2 naar de aansluitconnector gaan. Er gaan ook wat draadjes (onhuld met een witte huls) naar de behuizing van de reflector.
Het kan niets met sproeiers te maken hebben, want alles wat met het kastje te maken heeft blijft binnen de koplampunit, uitgezonderd 2 zwarte aansluitdraadjes.
Ik heb nog een oude accu staan, ik zal een proberen wat er gebeurt als ik 12 Volt op de ballast zet.
Groet,
Jan
Geplaatst: 22.04.2007 - 20:57
door DrRossi
Ik denk dat dit de draden zijn voor de motor die de reflector kanteren bij groot licht.
Bij mijn S80 hebben de Xenon lampen twee motoren, een voor de hoogte verstelling en een voor grootlicht.
Die van de hoogteverstelling zie je rechts met de bruine stekker.
Geplaatst: 22.04.2007 - 22:35
door Paul
Maar waar heb je deze lampen vandaan? Had hij de kabels erverder niet bij zitten? Want hoe ga je dit aansluiten op je auto? Of heb je een 2005 model auto?
Geplaatst: 22.04.2007 - 22:59
door Pikantje
Hartelijk dank DrRossi! Ik denk dat het inderdaad iets te maken heeft met de dimlicht-reflector, want deze is afzonderlijk van de grootlicht-reflector te bewegen.
Het heeft in ieder geval niets te maken met de gewone hoogteverstelling, want die bedient de dimlicht- en grootlicht-reflector tegelijk. Ik heb wel eens gehoord van reflector-verstelling bij xenon-lampen, maar snappen doe ik het niet. Waarom zou de dimlicht-reflector versteld moeten bij grootlicht? Er zit immers een gewone H9-lamp voor het grootlicht naast. Het lijkt me niet zo'n groot probleem als die reflectorverstelling niet werkt, maar ik wil eigenlijk wel alles laten werken. Heeft iemand een idee of het gewoon een 12 Volt signaaltje is?
Ik heb overigens een 2001 model, dus ik moet sowieso in de weer met een soldeerbout om de connectoren aan te passen. Ik heb het setje lampen op Ebay gekocht en alles is compleet tot en met de aansluitconnectoren.
Ik heb ook nog een halogeenkoplamp model 2005 liggen, zodat ik e.e.a. kan vergelijken. Hoewel de connector hetzelfde is als van de xenon-versie, blijkt dat de xenon-versie inwendig dus 2 draadjes extra heeft. De halogeenkoplamp van model 2005 bevat t.o.v. model 2001 alleen andere connectoren, de signalen/spanningen zijn verder identiek.
Bedankt voor jullie inbreng.
Groet,
Jan
Geplaatst: 22.04.2007 - 23:29
door Paul
Voor de oude koplampen had je een omloopplug voor de originele lampen naar xenon. Dit was voor alle Volvo's zo zodanig dat ze niet een hele andere kabelboom hoefte neer te leggen.
Blijkbaar is dat dus veranderd...
Geplaatst: 23.04.2007 - 06:58
door DrRossi
Bij mij is het een gewoon signaal dat van het grootlicht afkomt.
De stekker die in mijn auto ligt heeft maar vijf pinnen en bij de lamp zijn dat er opeens zeven of meer.
Plaats eens een foto van je stekkers.
Geplaatst: 23.04.2007 - 21:46
door Pikantje
Ik heb eens in Vadis zitten neuzen en ben tot de ontdekking gekomen dat de xenon-reflector inderdaad versteld wordt bij inschakelen van grootlicht. Daarvoor is er een aparte motor aanwezig (het bewuste kastje), die wordt bediend via een relais door het grootlicht
Er zit ook een terugkoppeling op de reflectorverstelling, die aan de boordcomputer terugkoppelt of de reflector in de grootlicht-stand staat. Mijn 2001 S60 kan natuurlijk niets met die terugkoppeling. Uit het Vadis-verhaal maak ik op dat die terugkoppeling er alleen maar zit zodat er een foutmelding gegeven kan worden als de reflector per ongeluk in de grootlicht-stand blijft staan terwijl dat niet de bedoeling is.
Conclusie van het verhaal: ik heb 2 mogelijkheden
1) ik ga de reflectorverstelling buiten werking stellen
2) ik handhaaf de reflectorverstelling (beter grootlicht) en loop dan het risico dat de reflector misschien een keer onbedoeld in grootlicht-stand blijft staan.
Groet,
Jan
Geplaatst: 24.04.2007 - 07:02
door DrRossi
Ik heb ook zelf de xenon ingebouwd en de kabels gesoldeerd.
Het is bij mij nog nooit gebeurd.
Motor staat in ruststand laag en enkel als deze 12 volt krijgt komt deze omhoog.
Ik heb het in de lampconnector doorgelust.
Geplaatst: 01.05.2007 - 14:50
door Pikantje
Laatste update:
Aangezien ik voor model 2004 zowel een halogeen-versie als een xenon-versie heb liggen heb ik de kabels en stekkers maar eens goed uitgeplozen. Het resultaat zie je hieronder in een schema verwerkt.
Het vermoeden is bevestigd: de refelctorverstelling is gekoppeld aan dimlicht, grootlicht en massa. T.o.v. de halogeen-versie zijn er 2 extra draadjes aangesloten, die zeer waarschijnlijk voor de terugmelding van de reflectorstand gebruikt worden, ik geloof niet dat ik die ga gebruiken.
Kortom: zodra ik tijd heb ga ik maar eens aan de slag!
Groet en dank voor jullie bijdragen.
Jan
Re: Extra aansluitingen origineel Xenon
Geplaatst: 17.02.2014 - 17:24
door mightyspawn
Pikantje schreef:
Laatste update:
Aangezien ik voor model 2004 zowel een halogeen-versie als een xenon-versie heb liggen heb ik de kabels en stekkers maar eens goed uitgeplozen. Het resultaat zie je hieronder in een schema verwerkt.
Het vermoeden is bevestigd: de refelctorverstelling is gekoppeld aan dimlicht, grootlicht en massa. T.o.v. de halogeen-versie zijn er 2 extra draadjes aangesloten, die zeer waarschijnlijk voor de terugmelding van de reflectorstand gebruikt worden, ik geloof niet dat ik die ga gebruiken.
Kortom: zodra ik tijd heb ga ik maar eens aan de slag!
Groet en dank voor jullie bijdragen.
Jan
Mooi schema hoor, zie dat 8 , 11 en 12 blanco zijn. Maar ik heb stekkers gekregen op de sloop en daarbij is 4 blanco. En die passen perfect in de koplamp. Binnenkort maar eens terug en dan zelf rondneuzen.
Re: Extra aansluitingen origineel Xenon
Geplaatst: 17.02.2014 - 20:57
door 1-wiel
Hier een foto van de stekker.
Die bedoel jij toch?
Bijxenon lenskoplamp(bochtenverlichting) ook 8-11-12 vrij..