Pagina 1 van 1

Bluetech bij "das Haus" en VW/Audi. En Volvo?

Geplaatst: 25.04.2007 - 11:24
door Anna
Mercedes en VW/Audi houden niet op om met hun Bluetech techniek de diesels in de USA te promoten.

Nu verwacht ik van Volvo in eerste instantie veiligheid, maar tegenwoordig worden de automerken ook steeds meer milieubewuster (gemaakt). Dus volgens mij zou het (niet alleen financieel) maar ook qua imago goed zijn voor Volvo om bovengenoemde merken te volgen in soortgelijke techniek.

Mijn vraag is nu of er iemand al informatie heeft of dit op korte termijn ook bij Volvo gaat gebeuren. Of zou er sprake kunnen zijn van ombouw naar een soortgelijk systeem. Ik heb begrepen dat Bluetech voor het grootste gedeelte te maken heeft met een additief wat bij de diesel wordt geinjecteerd. Daarnaast nog een roetfilter (welke de nieuwe Volvo's al hebben) en voila.....Bluetech.

Of denk ik nu te simpel (heb namelijk ooit 1 jaar scheikunde en 2 jaar natuurkunde gehad ;))

Geplaatst: 25.04.2007 - 14:56
door C 30 T5
Vovlo heeft een roetfilter wat eens in de tijd schoon wordt gebrandt bij normaal rijden eens in de 1000Km.

Bij de grotere Volvo's 5 cil is er geen toevoeging nodig bij de kleinere 4 cil wel eens in de 60.000 additief afvullen.Het injectiesysteem voor de diesel zorgt dmv onstekingtijdstip verandering dat de temp hoger wordt van het uitlaatgas en roetfilter en daardoor de roetdeeltjes verbranden.Dit geldt alleen met af-fabriek roetfilter !

Bij Bleutech moet men appart Adbleu vloeistof tanken bij de pomp, in een apparte tankvulling, dit is niet erg klantvriendelijk, verder wordt het na de turbo in de uitlaat geinjecteerd waar het een verbinding aangaat met de roetdeeltjes en deze vermindere/oplossen in het roetfilter. Werkt alleen maar als de motor op bedrijstemp is.

De hoofdoorzaak dat men dit doet is dat de motor met een EGR te warm wordt en men koelingsprobleemen kan krijgen.EGR wil zeggen een gedeelte van de uitlaatgassen opnieuw gebruiken effect is wel dat de inlaattemp en dus de motor temp stijgt.

Geplaatst: 25.04.2007 - 15:19
door V480-S60
Volvo heeft in eerste instantie bewust gekozen voor het Roetfilter. Op zich is daar niets mis mee. Dit is echter een End of Pipe maatrege.

Blue tech is een middel dat de gevolgen bij de bron weghaalt. Dus een bronmaatregel

Het is waar je voor kiest. Beide zijn even (in)effectief.

Voor vrachtwagens van het merk VOLVO wordt trouwens (even een kleine slag om de arm) wel Blue tech gebruikt.

Geplaatst: 25.04.2007 - 17:44
door Anna
Maar blijkbaar behalen de duitsers met hun techniek wel de zgn. Euro 5 of wellicht wel 6 normdanwel hun amerikaanse equivalent, want anders werden die diesels daar (met name in California) niet eens toegelaten op grond van emissie.
Hoe zit dat dan met de Volvo's?

Geplaatst: 25.04.2007 - 21:37
door trompetje
Het nieuwe van Bluetech is vooral een systeem om stikstofoxides te verminderen door injectie van ureum (amines). Dit heeft niets met roet te maken.

Geplaatst: 26.04.2007 - 20:14
door C 30 T5
V480-S60 schreef:Voor vrachtwagens van het merk VOLVO wordt trouwens (even een kleine slag om de arm) wel Blue tech gebruikt.
Dit heeft te maken met het EGR systeem namelijk boven 6000 CC cilinderinhoud krijgt men koelingsproblemen (euro 4 en 5 norm gemiddelde cilinderinhoud vrachtauto 10 tot 11 L V8 motoren) doordat er te veel hete uitlaatgassen terug in de motor komen, met bleu-tech systeem hebben de motoren geen EGR meer dus een betere bedrijfstemperatuur, dit hebben namelijk voor alle grote merken bedrijfsauto's.

Geplaatst: 27.04.2007 - 08:57
door Anna
Okay,

Maar ik rij niet in een vrachtwagen, maar een gewone personenwagen. Dus mijn vraag ligt meer op dat gebied.
Maar ik heb tot nu toe begrepen dat het dus nog stil is aan het 'volvofront' als het gaat om bluetech-achtige dieselmotoren danwel ombouwmogelijkheden van een 'oude' volvo diesel personenwagens.

Klopt dat?

Geplaatst: 27.04.2007 - 10:45
door C 30 T5
Het ombouwen van motoren is niet tech mogelijk omdat deel uitmaakt van het motormagnament en wat electonica erbij apparte tank voor toevoeging etc.

Het is stil aan het volvo front omdat de motoren prima voldoen aan de huidige eisen, en ook nog voldoen in de toekomst, de huidige diesel brandstof zal vermoedelijk ook niet blijven zoals het is denk maar aan bio diesel ,zwavelarme diesel, of voor benzine E85, en dan is er ook nog hybride aandrijving.

Wie weet rijden we over 10-15 jaar allemaal met een electo auto rond met een heel klein verbrandingsmotortje erin :shock: als de accu's leeg beginnen te raken ! ?