Pagina 1 van 1

Ventilator in het interieur gaat spontaan draaien

Geplaatst: 25.04.2007 - 15:06
door S80T6G3
Een paar dagen geleden lipe ik langs mijn S80 T6 die in de volle zon stond en hoorde een ventilator lopen.
Nu weet ik dat de ventilator van de radiateur nog wel een kwartier na kan draaien maar dit was niet de ventilator voor de radiateur MAAR de interieur ventilator!
Via de afstand bediening de auto opengemaakt en inderdaad blaas blaas blaas in het interieur,nog even onder de motor kap gekeken maar de koeler-fan stond netjes stil.
Ja, en toen? Er branden geen lampjes en geen meldingen.......
Contact sleutel er in en even op contact gezet en toen was hij stil.
Ik heb geen stand kachel (wil ik wel graag). Het schijnt dat als je een standkachel hebt je deze klok/afstandsbediening in de zomer kunt gebruiken om een tijdje voordat je gaat rijden de boel vast te beluchten.
Stel je voor mijn auto staat de hele dag in de zon en gaat blazen....dan i de accu wel een keer leeg.
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? of kan het verklaren?
Alvast bedankt.

Geplaatst: 25.04.2007 - 15:42
door IkeV70
Nablaas functie van de airco.

Geplaatst: 25.04.2007 - 15:56
door S80T6G3
Bedankt voor de tip! Vreemd dat het mij nog niet eerder opgevallen is....

Geplaatst: 17.07.2011 - 22:18
door Chris_S40
Ik heb dit ook paar keer ontdekt bij mijn Volvo S80 uit 1999,
Weet iemand of de ventilator ook na enige tijd weer stopt?
heb hem een tijdje zijn gang laten gaan maar na een half uur maar eens uit gezet...

Geplaatst: 17.07.2011 - 22:23
door Oceanracer
Neemt iemand tegenwoordig nog de moeite om de handleiding bij/van de auto door te lezen? :?

Geplaatst: 17.07.2011 - 23:10
door 945i
Er bestaat een mooie afkorting voor...
L.M.G.T.F.Y.

LMGTFY, or “Let Me Google That For You,” is a sarcastic variant of RTFM, which seemingly offers a helping hand for the confused user, but also pokes fun at him/her by demonstrating how easily one can find self-help through

:)

Geplaatst: 18.07.2011 - 20:05
door ivoandriessen
Zat net toevallig wat met Vida te spelen en toen zag ik dat dit via Vida aan of uit te zetten is (in ieder geval ook bij mijn V70). En de duur is hier ook te regelen.

Lijkt me dus als je het vervelend vind dat de dealer dit uit kan schakelen voor je (of iemand met een dice + vida in je omgeving).

Geplaatst: 19.07.2011 - 08:41
door EVV
En dan naar een tijdje gaan klagen dat de airco verdamper rot is. Het is niet voor niets dat die ventilator gaat draaien, namelijk om de verdamper droog te blazen na gebruik van de airco.

Geplaatst: 19.07.2011 - 11:33
door ivoandriessen
Typisch dat niet iedere Volvo dat standaard heeft dan, zou toch een berg kapotte verdampers op moeten leveren......

Halen we hier niet twee verschillende dingen door elkaar???

Geplaatst: 19.07.2011 - 11:37
door EVV
Dat zie je inderdaad op het 850 forum, veel 850's waar de verdamper stuk van is of al reeds vervangen.

Geplaatst: 19.07.2011 - 11:48
door Laguna-S60
EVV schreef:En dan naar een tijdje gaan klagen dat de airco verdamper rot is. Het is niet voor niets dat die ventilator gaat draaien, namelijk om de verdamper droog te blazen na gebruik van de airco.
Toen wij bij onze huidige S60 gingen kijken was de accu leeg, dit zou volgens de verkoper moeten komen door dat geblaas... maar het lijkt me stug dat ie zolang blijft blazen totdat de accu leeg is?

Geplaatst: 19.07.2011 - 11:57
door Iroll
Ja, een accu krijgt flink op zijn duvel door dat blazen zonder dat hij wordt opgeladen, dat bekort de levensduur flink. En goed werken doet het ook niet, de verdampers gaan alsnog snel naar zijn grootje. Om de verdamper te drogen kan je het beste een min of 5 voordat je 'm lang gaat parkeren de airco uit te zetten en de blower vol aan. Doe ik altijd als ik een auto met airco rijd en nog nooit een lekke en/of naar natte hond stinkende verdamper gehad.

Geplaatst: 19.07.2011 - 11:59
door EVV
Als het goed is zit er in de S60 een systeem dat de accu spanning in de gaten houdt en niet-belangrijke stroomverbruikers (radio, binnen verlichting etc) uitschakelt als de spanning van de accu zo laag wordt dat het starten in gevaar komt. Uiteraard kan dit systeem niets doen tegen zelfontlading van de accu.

Geplaatst: 04.08.2011 - 16:22
door Laguna-S60
Ik liep net naar buiten, de auto staat nu 2,5 uur stil en toen hoorde ik de ventilator ook blazen, liep naar binnen om de sleutel te halen weer naar buiten was het al weer over...
klopt het dat ie naar 2,5 uur nog kan gaan na blazen?

Geplaatst: 04.08.2011 - 16:33
door gsx750r
Laguna-S60 schreef:.......klopt het dat ie naar 2,5 uur nog kan gaan na blazen?
Dit staat er in de Gebruikershandleiding S60/S60R MY04 op blz. 52

Condensatie/Droogblazen

In warme weersomstandigheden kan er ter hoogte van het AC-systeem een plasje water onder de auto ontstaan. Dit is volkomen normaal.

Zo nodig slaat de ventilator 50 minuten nadat u het contact in stand 0 hebt gezet, nog eens aan om de klimaatregeling tot maximaal zeven minuten lang droog te blazen.

De ventilator wordt vervolgens automatisch uitgeschakeld.

(Accentuering door mij)

Ook in de Gebruikershandleidingen van de S80 en V70 MY04 wordt over 50 min. gesproken. Tot mijn verbazing wordt er bij de V50 MY04 niet over gesproken, wèl over 'het plasje water'.

Rob

Geplaatst: 04.08.2011 - 16:50
door Laguna-S60
Bedankt!

Geplaatst: 07.08.2011 - 14:25
door Hans oet Twent
Mijne heeft dat na zware inspanning ook wel hoor. Moet ie ff uitblazen. Doet zijn eigenaar ook, na zware inspanning uitblazen......