volvo duett diesel
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 30.04.2007 - 18:29
Wie weet wat voor dieselmotor er ligt in een duett van 67
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19500
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Is dit een grapje?
De Duett is nooit leverbaar geweest met dieselmotor.
Dus als je er een treft is het een eigen fabrikaat.
De Duett is nooit leverbaar geweest met dieselmotor.
Dus als je er een treft is het een eigen fabrikaat.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40678
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik zag laatst een advertentie van een Duett met een Renault dieselmotor.
Op zich zou ik me dat kunnen voorstellen omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting
Op zich zou ik me dat kunnen voorstellen omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19500
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Grapje Ben?Ben schreef:omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting
Maar even serieus.
Volvo heeft in de personenauto's pas vanaf de 244 GLE D6 in 1978 een seriemodel met dieselmotor uitgerust. (De 6 cyl VW LT motor, voor bepaalde markten een 5 cylinder trouwens)
In de 300, 400 en X40 series was het een Renault Diesel.
In de 850 Classic V70 was het een 5 cylinder Audi Diesel.
Een Duett met diesel (Renault) is dus puur eigenbouw en toeval dat het een Renault motor betreft. (In die periode was er absoluut nog geen sprake van samenwerking met Renault)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Rubicon
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 16:32
- Locatie: Gent
De Volvo Duett is af fabriek, door Volvo, NOOIT met een dieselmotor geleverd.
MAAR, de Zweedse firma Malte Manson AB (Linkoping, Se) - de importeur van het Engelse Perkins in Zweden - experimenteerde met de inbouw van dieselmotoren in o.m. de Volvo Duett. Hij bouwde eerst in zijn eigen Duetten en Amazons een Perkins-diesel in, en later ook in verschillende Volvo Lapplander terreinwagens.
Vervolgens trachtte hij zijn verwezenlijkingen vanaf 1965 ook aan het grotere publiek aan te bieden. Het project is echter nooit echt goed van de grond gekomen (hoge inbouwkosten en de B18 bleek meer koppel te hebben dan de diesel), waardoor uiteindelijk maar een geschat aantal van 40 Duett's voorzien zouden zijn van een dieselmotor. Vermoedelijk heeft geen enkel exemplaar de tand des tijds overleefd.. Manson probeerde zijn diesel nog in de 144 te produceren, maar daar is het maar bij één exemplaar gebleven.
Uit: "Uitlaat", ed. 103, september 2009. Een driemaandelijkse uitgave van de Volvo Classic Club Belgium (SCCB).
MAAR, de Zweedse firma Malte Manson AB (Linkoping, Se) - de importeur van het Engelse Perkins in Zweden - experimenteerde met de inbouw van dieselmotoren in o.m. de Volvo Duett. Hij bouwde eerst in zijn eigen Duetten en Amazons een Perkins-diesel in, en later ook in verschillende Volvo Lapplander terreinwagens.
Vervolgens trachtte hij zijn verwezenlijkingen vanaf 1965 ook aan het grotere publiek aan te bieden. Het project is echter nooit echt goed van de grond gekomen (hoge inbouwkosten en de B18 bleek meer koppel te hebben dan de diesel), waardoor uiteindelijk maar een geschat aantal van 40 Duett's voorzien zouden zijn van een dieselmotor. Vermoedelijk heeft geen enkel exemplaar de tand des tijds overleefd.. Manson probeerde zijn diesel nog in de 144 te produceren, maar daar is het maar bij één exemplaar gebleven.
Uit: "Uitlaat", ed. 103, september 2009. Een driemaandelijkse uitgave van de Volvo Classic Club Belgium (SCCB).
Volvo 240 GLE 2.3 estate 1992 - verkocht
Volvo 242 DL 1.9 1979
Volvo 242 DL 1.9 1979
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7654
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Volgens mij de 244 GL D6 vanaf 1979, inderdaad met VW LT motor, het was net een vrachtwagen!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40678
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
nee, dat was echt zoV480-S60 schreef:Grapje Ben?Ben schreef:omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting
Kijk in SE maar, daar zul je Volvo en Renault dealers ook onder 1 dak vinden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7654
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
tuurlijk, maar om gelijk een Renault diesel in een Duett te scheppen....
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
- Locatie: zandhoven
Voor zijn tijd was de 6 cilindermotor best vooruitstrevend. het was trouwens de eerste 6 cilinder dieselmotor in een personenwagen.Volvoman schreef:Volgens mij de 244 GL D6 vanaf 1979, inderdaad met VW LT motor, het was net een vrachtwagen!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Die samenwerking was trouwens véél later dan de tijd waarin de 544 e.a. werd geproduceerd en bestond voornamelijk uit het door Renault leveren van motoren en bakken voor de 340 en 440 serie. Verder is natuurlijk de V6 "Douvrin" motor samen met Peugeot, Lancia en Renault ontwikkeld. Over dat blok zijn de meningen ook nogal verdeeld om het voorzichtig te zeggen.
En sommigen op dit forum weten hoe ik denk over die 6 cilinder die in de 240 stond: waardeloos blok: veel te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders waardoor de boel zó versleten was.
Verder: mooi geluid, maar trekken ho maar! In de transporters van Volkswagen was de ellende trouwens precies hetzelfde als ik de chefmonteur uit die tijd van de hoofd VAG vestiging mag geloven (en dat doe ik na mijn ervaringen met het blok meteen!) De latere versies waren kennelijk beter, want er zijn wat mensen die een lans breken voor het motorblok in latere 700 series.
En sommigen op dit forum weten hoe ik denk over die 6 cilinder die in de 240 stond: waardeloos blok: veel te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders waardoor de boel zó versleten was.
Verder: mooi geluid, maar trekken ho maar! In de transporters van Volkswagen was de ellende trouwens precies hetzelfde als ik de chefmonteur uit die tijd van de hoofd VAG vestiging mag geloven (en dat doe ik na mijn ervaringen met het blok meteen!) De latere versies waren kennelijk beter, want er zijn wat mensen die een lans breken voor het motorblok in latere 700 series.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
- Locatie: zandhoven
Ik kan je deels gelijk geven, hij trok inderdaad niet maar mijn diesel was toen ik hem wegdeed na 400000km zeker niet versleten. Dus om nu te zeggen dat de boel zo snel versleten was????whitehorsekart schreef:Die samenwerking was trouwens véél later dan de tijd waarin de 544 e.a. werd geproduceerd en bestond voornamelijk uit het door Renault leveren van motoren en bakken voor de 340 en 440 serie. Verder is natuurlijk de V6 "Douvrin" motor samen met Peugeot, Lancia en Renault ontwikkeld. Over dat blok zijn de meningen ook nogal verdeeld om het voorzichtig te zeggen.
En sommigen op dit forum weten hoe ik denk over die 6 cilinder die in de 240 stond: waardeloos blok: veel te hoge zuigersnelheden en te korte klepgeleiders waardoor de boel zó versleten was.
Verder: mooi geluid, maar trekken ho maar! In de transporters van Volkswagen was de ellende trouwens precies hetzelfde als ik de chefmonteur uit die tijd van de hoofd VAG vestiging mag geloven (en dat doe ik na mijn ervaringen met het blok meteen!) De latere versies waren kennelijk beter, want er zijn wat mensen die een lans breken voor het motorblok in latere 700 series.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Bij mij na 60.000 km en na revisie wéér na 60.000.
En in de tussentijd roken als een maleier als je gas gaf. Oók na een andere pomp en nieuwe verstuivers!
Dat was de enige Volvo die ik heb gehad waarvan ik blij was dat er één persoon nog (weinig)geld voor bood. Ik ben hem zelfs naar Friesland gaan brengen!
En in de tussentijd roken als een maleier als je gas gaf. Oók na een andere pomp en nieuwe verstuivers!
Dat was de enige Volvo die ik heb gehad waarvan ik blij was dat er één persoon nog (weinig)geld voor bood. Ik ben hem zelfs naar Friesland gaan brengen!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
- Locatie: zandhoven
Ach ja ik moet eigenlijk wel toegeven dat het niet bepaald een giller was die motor. Maar het was dan ook geen volvo-produkt.whitehorsekart schreef:Bij mij na 60.000 km en na revisie wéér na 60.000.
En in de tussentijd roken als een maleier als je gas gaf. Oók na een andere pomp en nieuwe verstuivers!
Dat was de enige Volvo die ik heb gehad waarvan ik blij was dat er één persoon nog (weinig)geld voor bood. Ik ben hem zelfs naar Friesland gaan brengen!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24357
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
klopt, tijdens VROM werden oudere rallyschildjes aangeboden en daar stond Renault op. Vind je Rendevouz ook niet raar passen in de naam? Ze moesten iets met de R...Ben schreef:nee, dat was echt zoV480-S60 schreef:Grapje Ben?Ben schreef:omdat Volvo en Renault vroeger hebben samengewerkt.
De VROM was Volvo and Renault Owners Meeting
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Erik_M
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
- Locatie: Wassenaar
Ja, maar in de periode dat de 544's en de P210's gebouwd werden was er nog geen samenwerking met Renault, zelfs in de 70 er jaren niet. Ik heb in 1987 en 1989 in Zweden met mijn Amazon meegedaan aan het evenement dat pas later VROM is gaan heten.VolvoMafia schreef:klopt, tijdens VROM werden oudere rallyschildjes aangeboden en daar stond Renault op. Vind je Rendevouz ook niet raar passen in de naam? Ze moesten iets met de R...Ben schreef:nee, dat was echt zoV480-S60 schreef: Grapje Ben?
gRoet,
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
- Erik_M
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
- Locatie: Wassenaar
Dit was de z.g. PRV motor (Peugeot, Renault en Volvo)whitehorsekart schreef:... Verder is natuurlijk de V6 "Douvrin" motor samen met Peugeot, Lancia en Renault ontwikkeld.... .
Lancia was niet bij de ontwikkeling betrokken en deze motor is dan ook niet in een Lancia gemonteerd geweest.
gRoet
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Hé Erik! Klopt natuurlijk!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Lancia had haar eigen slecht(re) motor al
Volvo for life